Aktualny program

Program w wersji PDF

LUTY W DOMU BRETANII

9.02 (piątek) g. 18.00
„Przy rodzicach nie parlować. O polskich powrotach z Francji.” Spotkanie z autorką książki Aleksandrą Suławą. Przechwytywanie

Zapraszamy na spotkanie z Aleksandrą Suławą, autorką książki „Przy rodzicach nie parlować. O polskich powrotach z Francji.” (Wydawnictwo Czarne, 2023).
 
Skąd Mała Francja w Bolesławcu, Bytomiu, Gliwicach, Zabrzu, koło Wałbrzycha?
 
W latach dwudziestych XX wieku na mocy umowy międzynarodowej między Polską a Francją kilkaset tysięcy Polaków wyjechało, by pracować we francuskich kopalniach. Po II wojnie światowej stara ojczyzna, która potrzebowała rąk do pracy, wezwała ich do powrotu. Wielu odpowiedziało na to wezwanie – wśród nich najbardziej znany polski Francuz, Edward Gierek.
 
We Francji byli obywatelami drugiej kategorii, płacono im gorzej i często traktowano z niechęcią. Jednak to tam nauczyli się walczyć o swoje prawa, angażować społecznie i cenić drobne przyjemności codziennego życia. W Polsce czekały na nich nowe wyzwania i rozczarowania, a podziw otoczenia mieszał się z nieufnością do ich „zagranicznych” zwyczajów. Rozdarcie między dwoma domami nigdy już ich nie opuściło.
 
Aleksandra Suława, zafrapowana losami urodzonego w Haillicourt dziadka, śledzi historie kilkanaściorga polskich Francuzek i Francuzów, świadków i uczestników burzliwych przemian, które Europa przechodziła w ubiegłym wieku.
 
Aleksandra Suława (ur. 1987) – absolwentka historii sztuki oraz dziennikarstwa i komunikacji społecznej. Publikowała w „Dzienniku Polskim” i „Gazecie Krakowskiej”, obecnie jest dziennikarką Interii. Za swoje teksty otrzymała nagrodę Kryształowe Pióro oraz nominację do nagrody Grand Press (w kategorii wywiad) i Nagrody Dziennikarzy Małopolski. Wnuczka reemigranta z Francji. W 2023 roku ukazała się jej debiutancka książka „Przy rodzicach nie parlować. O polskich powrotach z Francji.”
 

13.02 (wtorek), g. 18.00film
Projekcja filmu „Praca, dzieci, dron” (Les 2 Alfred), 92′, reż. Bruno Podalydès, 2020 

Bezrobotny Aleksander ma dwa miesiące, aby udowodnić żonie, że potrafi opiekować się dwojgiem małych dzieci i odzyskać niezależność finansową. Jest jednak pewien problem: The Box, start-up, który chce go zatrudnić na próbę, ma zasadę: „Żadnych dzieci!” Aby dostać tę pracę, Aleksander musi więc kłamać. Czy spotkanie z Arcimboldo, królem dorywczych prac zlecanych w aplikacjach, pomoże mu w otrzymaniu upragnionego etatu?

Film w j. francuskim z napisami w j. polskim, udostępniony przez Instytut Francuski.

Wstęp wolny

 

21.02 (środa) g. 18.00
Teoria postkolonialna a muzyka z byłych kolonii francuskich – wykład Piotra Tkacza-Bielewicza z cyklu „Muzyka dawnych kolonii francuskich”

Marakech_muzikeus_danseus_gnawas

Czasy kolonializmu odcisnęły silne piętno nie tylko na życiu codziennym i gospodarce krajów, które podlegały uciskowi Francji. Ślady epoki kolonialnej można odnaleźć także w szeroko pojętej kulturze, przede wszystkim w literaturze, ale także w muzyce dawnych kolonii francuskich. Podczas cyklu spotkań będziemy przysłuchiwać się temu, jak w ich muzyce to, co dawne i tradycyjne łączy się z tym, co nowe i nowoczesne. Spotkania mają przede wszystkim na celu przybliżenie mało znanych zjawisk z często odległych zakątków świata, takich jak  Madagaskar, Algieria, Senegal, Kongo czy np. Antyle i inne wyspy, ukazanie bogactwa ich kultur muzycznych. 

Piotr Tkacz-Bielewicz – absolwent kulturoznawstwa na UAM, publicysta (współpracuje z magazynami „Glissando”, „Ruchem Muzycznym”, portalami Czaskultury.pl i Kultura u podstaw), niezależny wykładowca, współpracuje m.in. z festiwalami  Animator, Malta, Musica Electronica Nova, Unsound, Sanatorium Dźwięku, Mediations Biennale czy Nowa Siła Kuratorska.

 

28.02 (środa) g. 18.00

Wokół impresjonizmu, czyli u źródeł nowoczesności  – wykład Karoliny Prymas-Jóźwiak z cyklu „Sztuka francuska, czyli klucze do współczesności”

Impresjonizm może kojarzyć się z przyjemnym dla oka malarstwem, które ładnie prezentuje się na muzealnych gadżetach. Jednak warto zwrócić uwagę, że malarze impresjoniści wnieśli znaczący wkład w budowanie języka sztuki nowoczesnej, nie tylko francuskiej. Wykład będzie prezentacją wybranych dzieł artystów wystawiających na wystawach impresjonistów w latach 1874-1886.

Karolina Prymas-Jóźwiak – historyczka sztuki, absolwentka UAM. Wykłada Historię Rzeźby na Uniwersytecie Artystycznym w Poznaniu, prowadzi również zajęcia na Uniwersytecie Trzeciego Wieku UAP oraz w poznańskim Liceum Plastycznym. Doświadczona nauczycielka i autorka publikacji z zakresu dydaktyki edukacji artystycznej.

Cykl wykładów pt. „Sztuka francuska, czyli klucze do współczesności” będzie swego rodzaju wprowadzeniem do sztuki współczesnej, omówione zostaną kierunki artystyczne i postawy twórców, które składają się na różnorodny krajobraz sztuki nowoczesnej (od XIX w. do lat 70. XX wieku) i współczesnej (kon. XX i początku XXI w.). Celem projektowanych wykładów jest nie tylko prezentacja szerokiej panoramy nowoczesnej sztuki  francuskiej i jej kontekstów, przypomnienie artystów już nieco zapomnianych, jak i lepsze poznanie niekwestionowanych gwiazd świata sztuki. Zależy nam także na wyjściu naprzeciw Słuchaczom, dla których obcowanie ze sztuka nowoczesną jest ciągle wyzwaniem, choć intrygującym, to jednak niełatwym.

 

16.10 – 28.02 Dom Bretanii AQ6A4142_v2

Między światłem a cieniem.

Walońska przyroda w obiektywie Emmanuela Oldenhove

Emmanuel Oldenhove pasjonuje się fotografią przyrodniczą. Z wyczuciem pracuje ze światłem, a swoje kadry dobiera tak, aby jak najciekawiej wyeksponować fotografowane

zwierzęta czy rośliny. Z niezwykłą precyzją łapie momenty przejścia – od świtania do dnia, od pola uprawnego do dzikiej natury… Wiele zdjęć wykonał w czasie pandemii, kiedy zwykły spacer do lasu stanowił odskocznię od domowej monotonii, a fotografowi pozwolił odkryć na nowo i docenić bogactwo naturalne jego rodzinnej Walonii.

Emmanuel Oldenhove na co dzień uczy francuskiego w Brukseli, w latach 2002-2008 był lektorem na UAM w Poznaniu. Od 7 lat fotografuje lasy i łąki głównie w Belgii oraz w Bieszczadach.

 

17.01-1.03

Wystawa „Skarby Biblioteki Kórnickiej – Francja”wystawa

Biblioteka Kórnicka – jeden z najstarszych i najcenniejszych księgozbiorów w Polsce. W XVIII i XIX wieku w gronie właścicieli Zamku w Kórniku stali patrioci i politycy zaangażowani w historię upadającej i rozdrapanej przez zaborców Rzeczypospolitej. Byli to Ksawery Działyński i jego syn Adam Tytus Działyński. To on przejmując po ojcu w 1826 r. dobra kórnickie gromadzenie księgozbioru sprowadzanego z różnych stron świata, uczynił jednym z najważniejszych swych zajęć. Dziś Biblioteka Kórnicka to niezwykła kolekcja łącząca druki, rękopisy i muzealia.
 
Wystawa została przygotowana przez Fundację Zakłady Kórnickie z okazji 190. rocznicy powstania Biblioteki Kórnickiej oraz 220. rocznicy urodzin jej twórcy, Tytusa Działyńskiego. Plansze prezentują liczne i cenne eksponaty związane z Francją, znajdujące się w zbiorach Biblioteki Kórnickiej. Są to zarówno książki – jak np. cenne średniowieczne modlitewniki, bogato ilustrowane rękopisy, ale także min. bretońskie meble, zakupione przez Jadwigę i Marię Zamoyskie.
 
Plansze wystawowe opracowane są w dwóch językach, polskim i francuskim.
 
Wystawę można zwiedzać od poniedziałku do piątku w godzinach pracy Domu Bretanii (pon-śr 10-18, czw-pt 9-17). Wstęp wolny!

 

NAGRANIA ARCHIWALNE WYDARZEŃ ONLINE

 

Eva Guillorel

Wykład Evy Guillorel pt. „Losy kobiet w lamentach  bretońskich (gwerzioù).” – WYSŁUCHAJ WYKŁADU

Dr Eva Guillorel – historyczka z Uniwersytetu Rennes 2, ceniona badaczka kultury oralnej języka francuskiego i bretońskiego, w tym pieśni, specjalizuje się m.in. w opisywaniu, poprzez ich treść, losów kobiet na przestrzeni wieków w Bretanii. Jest autorką licznych publikacji oraz 2 książek, w tym współautorką cenionego opracowania pt. „Miracles & Murders. An Introductory Anthologie of Breton Ballads” wydanego w 2017 roku przez Oxford University Press.

 

***

nathalie-de-broc-ecrivain-1-10„Kobiety, które stworzyły Bretanię” – wykład pisarki Nathalie de Broc – LINK do nagrania
Ces Femmes - N. de Broc

Nathalie de Broc jest cenioną we Francji powieściopisarką i niezależną dziennikarką pracującą dla telewizji France 3 Ouest. W 2019 roku opublikowała w Ouest-France książkę pt. „Ces femmes qui ont fait la Bretagne” („Kobiety, które stworzyły Bretanię”), w której prezentuje pasjonujące kobiece historie. O większości z tych wyjątkowych kobiet nikt wcześniej nie słyszał. Jej książka jest efektem długich poszukiwań archiwalnych. Wykład jest wydarzeniem towarzyszącym wystawie w Domu Bretanii pt. „Niezwykłe Bretonki” (21.09-08.10.2020).

 

***

Marie Curie-Skłodowska Źródło: Flickr. Autor: tonynetone. Lic. CC BY-SA 2.0 „Maria Skłodowska-Curie. Zakochana w nauce” – wykład prof. Tomasza Pospiesznego z cyklu „Kobiety w historii Francji. Droga do uzyskania pełnych praw”Tomasz_Pospieszny_2020

Więcej

 

 

 

 

***

TB SlideChcesz nauczyć się tańców bretońskich?

Zapraszamy do darmowego skorzystania z naszego  mini-kursu online pt. „Tańczymy bretońskie„.

Życzymy udanej nauki!!!

 

 

 

dom_bretanii_logo_akcept-01
Dom Bretanii – Fundacja Poznań – Ille-et-Vilaine

Stary Rynek 37, 61-772 Poznań
tel. 61 851 68 51

  Znajdź nas na Facebooku!

 

 

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz