Aktualny program

WRZESIEŃ W DOMU BRETANII

Pobierz program w wersji PDF

02.09. g.19. Blue Note

Koncert „A Paris. Piosenki Francisa Lemarque’a, poety Paryża”

Fot. Glen Homer

Michel Korb (śpiew) & Hot Swing Quartet z Wiesławem Prządką (akordeon).  

Francis Lemarque (1917-2002), zwany poetą Paryża, to słynny autor i kompozytor piosenek francuskich. Urodził się jako Nathan Korb w polsko-litewskiej rodzinie żydowskiej i wychował się w robotniczych okolicach Bastylii. Przez całe życie starał się, jak mówił, wyrazić w piosence duszę Paryża. Jest autorem ponad 300 piosenek, w tym 30 napisanych dla Yvesa Montanda, które uczyniły z niego światową gwiazdę. Jest autorem m.in. klasyków „A Paris” i „l’Air de Paris”.

Michel Korb – syn Francisa, jest kompozytorem filmowym, w 2016 roku nagrał w hołdzie ojcu płytę „Michel Korb chante Francis Lemarque” (M. Korb śpiewa piosenki F. Lemarque’a) z udziałem m.in. takich gwiazd jak  Enzo Enzo, Sanseverino, Thomas Dutronc czy Romain Didier. Muzykowi akompaniować będzie gitarzysta Romain Vuillemin oraz poznański akordeonista Wiesław Prządka wraz z zespołem HOT SWING QUARTET.

Tato, jesteś nie tylko moim ojcem, ale jesteś też paryskim dzieciakiem, który wyrastał na ulicy. Jesteś globtroterem, który przemierza świat, pacyfistą i zaangażowanym humanistą, który się buntuje. Jesteś wspaniałomyślnym przyjacielem, który wyciąga rękę, zakochanym mężczyzną, mężem, poetą. A nade wszystko jesteś kimś, kto nas kocha poprzez Twoje piosenki. Jesteś wyjątkowy.”

Michel Korb (we wstępie do albumu
„Michel Korb chante Francis Lemarque”)

Hot swingWiesław Prządka – ceniony poznański akordeonista i bandeonista, lider kilku grup muzycznych w tym New Musette Quartet. Ma na swoim koncie 18 płyt. Od lat popularyzuje muzykę francuską oraz tango nuevo. Wystąpi z zespołem Hot Swing, którego założycielem i leaderem jest skrzypek Wojciech Marcinowski. Grany z wyjątkową energią i wirtuozerią, swingujący gypsy-jazzowy repertuar, w którym specjalizuje się zespół, obejmuje m.in. utwory Django Reinhardta i Stephana Grappellego oraz inne kompozycje utrzymane w stylu Hot Club de France, a także standardy jazzowe.
Zespół tworzą: Wojciech Marcinowski – skrzypce, Marek Piątek – gitara, Wiesław Prządka – akordeon, Grzegorz Piętak – kontrabas.

Bilety: 50 zł

Sprzedaż online: bilety24.pl, CIK, Blue Note, Dom Bretanii

Dołącz do wydarzenia na Facebooku Fb!

06.09. (poniedziałek) 

V Przegląd filmów o tematyce żydowskiej organizowany przez Stowarzyszenie Miasteczko Poznań

*Program: „Życie codzienne w Izraelu”

18.00 Bóg fortepianu, reż. Itay Tal, Izrael, 2019, 80 min.                 
— przerwa 10 min.—
19.30 Viviane chce się rozwieść, reż. Ronit Elkabetz, Shlomi Elkabetz, muz. Michel Korb. Izrael, 2014, 116 min.

 

09.09. – 15.10.2021P5-3_jacques villeglé issy les moulineaux paris 28 janvier 1991

François Poivret – wystawa fotografii

„Kim Pan jest, Panie Villeglé?”

 09.09. (czwartek) g. 18.00 – wernisaż

Wystawa przybliży postać Jacques’a Villeglé, jednego z najbardziej cenionych francuskich artystów współczesnych, znajdującego inspirację na ulicach Paryża.

Jacques Villeglé, ur. w 1926 roku w Quimper (Bretania), dzisiaj 95-letni, wciąż aktywny i inspirujący twórca, z zawodu architekt. Twórca i czołowy przedstawiciel afiszyzmu, współtwórca ruchu artystycznego Nowy Realizm (1960), autor alfabetu socio-politycznego (1969), inspirowanego znajdowanymi wśród tagów ulicznych znakami graficznymi – symbolami subkultur. Jest jedynym żyjącym artystą francuskim, którego twórczość prezentowana jest w nowojorskim MoMa.

Na fali dyskusji o sztuce abstrakcyjnej, jaka miała miejsce po drugiej wojnie światowej, Villeglé znalazł dla siebie osobne miejsce, tworząc nowy nurt artystyczny – afiszyzm.  Odrzucił malarstwo, tworząc kompozycje z pozyskiwanych na ulicy zniszczonych plakatów, które wykorzystywał jako wielowarstwowe tworzywo, kadrując je wg uznania, zamykając w ramy i podpisując nazwą ulicy, na której je znalazł. Tym samym zminimalizował swoją rolę autora, mówiąc, że jest to dzieło un lacéré anonyme (anonimowego „zdzieracza”). „Zabierając się za plakat, zabieram się za historię”, deklaruje Villeglé twierdząc, że „ściany ulic są gadatliwe”. Jego abstrakcyjne kompozycje z podartych przez czas i ludzi plakatów, na których widać strzępy wielu warstw przekazu, w tym domalowywane elementy, są materializacją prawa do głosu dla bezimiennych, ludzi ulicy oraz świadectwem nastrojów, wydarzeń i mody swoich czasów. Ulica stała się pracownią artysty, na niej znajdował środki do swej artystycznej wypowiedzi. Villeglé od 1949 do 2000 roku pozyskiwał  plakaty, od typograficznych, charakterystycznych dla lat czterdziestych, po ilustrowane, często reklamowe, czasem wyborcze, ale też artystyczne czy społeczne, odklejając je, jak mówi, gestem złodzieja, szybko i sprawnie. Villeglé twierdzi, że nie tworzy, lecz kradnie istniejącą już materię (gra słów décollage – odklejanie, afiszyści-dekolażyści vs kolaż od collage – dosł. sklejanie). W dziełach Villeglé z miejskiego chaosu wyłania się piękno ukryte w zadrukowanych warstwach papieru, które, odpowiednio zestawione, tworzą oryginalne kompozycje.

Jacques Villeglé uważa się za outsidera w stosunku do twórców sztuki figuratywnej czy abstrakcyjnej.  Jak mówi: „Dla mnie artysta to ktoś, kto wnosi coś nowego, wcześniej niespotykanego”. Swoje dzieła definiuje jako „podarte obrazy”, nawiązując do definicji Maurice’a Denisa obrazu (malarskiego) jako „płaskiej powierzchni pokrytej motywami pionowymi, poziomymi oraz kolorami”.

Jacques Villeglé miał ok. 200 indywidualnych wystaw na całym świecie, m.in. w: Centrum Pompidou w Paryżu (2008), MAC w Marsylii (2012), MoMa w Nowym Jorku (2013), w galerii Modernism w San Francisco (2016). Przez blisko 30 lat w jego projektach artystycznych realizowanych na wszystkich kontynentach  Jacques’owi Villeglé towarzyszył fotograf z Rennes François Poivret.

P20-1_jacques villeglé & françois poivret new york mai 2011François Poivret pracuje od 1985 roku jako fotograf niezależny, specjalizujący się w fotografii dzieł sztuki i artystów na zlecenie magazynów o sztuce, galerii i muzeów. Jest autorem portretów wielu wybitnych artystów, m.in. Josepha Beuysa, Romana Opałki, Antonia Saury czy Jacques’a Villeglé, któremu poświęcił dwie publikacje: w 1990 roku ukazał się album „Jacques Villeglé. Le Promeneur ” (J. Villeglé, Spacerowicz) z 17 czarno-białymi portretami artysty spacerującego ulicami Paryża, a w 2013 roku wybór 50 fotografii Villeglé w paryskim wydawnictwie artystycznym Filigranes.

***

W Domu Bretanii zaprezentujemy 24 zdjęcia wykonane przez François Poivreta, przedstawiające Jacques’a Villeglé w nieodłącznym kapeluszu, który dokonuje na ulicach karkołomnych wyczynów, by pozyskać tworzywo do swych prac wykorzystujących zniszczone plakaty uliczne oraz artystę w czasie podróży zagranicznych. Są to zdjęcia na pograniczu portretu i fotografii ulicznej.

Francois Poivret będzie gościem wernisażu i przedstawi  swój dorobek zawodowy, koncentrując się na swej blisko 30-letniej  współpracy z J. Villeglé.

Wystawa czynna do 15.10 od poniedziałku do piątku w godzinach 12- 17.00. Wstęp wolny.

Wydarzenie jest wpisane w program XXXI Dni Kultury Francuskiej i Frankofonii poświęcone paryskim ulicom.

 

15.09. (środa) g. 18:00 OnlineZoom / Facebook

Anna Bilińska-Bohdanowiczowa - Autoportret (1887). Olej na płótnie.  Muzeum Narodowe w Krakowie.

Anna Bilińska-Bohdanowiczowa – Autoportret (1887). Olej na płótnie.
Muzeum Narodowe w Krakowie.

„Nieznane losy wybranych polskich malarek w Paryżu w końcu XIX i w pierwszej połowie XX wieku; ich drogi do samostanowienia” – wykład Sylwii Zientek, autorki biograficznej książki „Polki na Montparnassie”, z cyklu „Kobiety w historii Francji. Droga do uzyskania pełnych praw”

W Polsce czasów zaborów zabraniano kobietom nie tylko portretowania żywych modeli, ale nawet malowania obrazów historycznych. Ówcześni artyści – z Matejką na czele – uważali, że malarstwo jest wbrew naturze kobiety. Najodważniejsze wsiadały więc w pociąg do Paryża, by tam uczyć się, rozwijać i spełniać marzenia o karierze. Były pionierkami wyzwolenia kobiet spod jarzma konwenansów, dyskryminacji obyczajowej i ekonomicznej. Paryż ułatwiał im drogę do samostanowienia, ale nie od razu i nie za darmo. Nie dość, że wciąż nie mogły uczyć się razem z kolegami mężczyznami, to jeszcze musiały płacić o wiele wyższe czesne za pobieranie nauk w paryskich akademiach sztuki. Ciężko pracowały, nie godząc się na wykluczenie ze świata sztuki. Na paryskim Montparnassie mogły wreszcie żyć jak chciały, afiszując swą niezależność finansową, walcząc o sprzedaż swych obrazów, niejednokrotnie pracując jako dekoratorki teatrów i sklepów, jako projektantki graficzne dla kolorowych czasopism, wreszcie jako kreatorki mody. Bywało, ze przymierały głodem – konkurencja była ogromna i cena za wolność wysoka.  

Anna Bilińska-Bohdanowicz, przedwcześnie zmarła, jako pierwsza polska malarka cieszyła się międzynarodową karierą; Alicja Halicka, ukrywająca swą twórczość przed mężem, znanym malarzem, stała się cenioną kobietą-kubistką; obrazy Meli Muter, przyjaciółki Władysława Reymonta i R.M Rilkego, ulubionej portrecistki paryskich elit międzywojnia, żyjącej w nędzy, dziś poszukiwane są przez kolekcjonerów na całym świecie. Maria Dulębianka, propagatorka równouprawnienia kobiet, została partnerką  życiową Marii Konopnickiej. Aniela Pająkówna utrzymywała ojca swej córki, Stanisława Przybyszewskiego, niewiernego kochanka. Irena Reno, bezpruderyjna, umiejąca cieszyć się życiem, nie bała się żyć w trójkącie z dwoma mężczyznami. Sylwia Zientek dotarła do unikalnych, często nigdy niepublikowanych materiałów, na których oparła swoją napisaną z pasją i miłością książkę. Jej tłem są niezwykle burzliwe czasy: od zaborów, przez trudy wojny 1914-1918, szaleństwo lat 20., niepokój lat 30., tragedie II wojny światowej.

Sylwia Zientek, pisarka, autorka powieści, głównie historycznych, opowiadań oraz licznych publikacji biograficznych poświęconych sztuce miedzy innymi w Skarpie Warszawskiej czy na portalu Niezła Sztuka. Wydała m.in. sagę warszawską „Hotel Varsovie”, książki „Kolonia Marusia” i „Miraże”, a w maju 2021 „Polki na Montparnassie” – portret biograficzny polskich malarek tworzących w Paryżu w końcu XIX i w pierwszej połowie XX wieku. Absolwentka prawa na Uniwersytecie Warszawskim oraz Centrum Studiów Latynoamerykańskich. Po wielu latach pracy porzuciła zawód prawniczki dla pisania. Mama trójki dzieci. Entuzjastka sztuki, zwłaszcza malarstwa. Uwielbia podróże śladami artystów oraz sekretne życie muzeów.

Wykłady organizowane przez Dom Bretanii odbywają się online za pośrednictwem aplikacji ZOOM pod linkiem:
https://zoom.us/j/97404943453?pwd=QjI3ak1CcDNZWmtGUGt3akc4eXJ1dz09
Meeting ID / ID de réunion : 974 0494 3453
Passcode / Code secret : 121035
Warto wcześniej zainstalować sobie na komputerze/telefonie aplikację Zoom (pobierz TUTAJ) i utworzyć sobie konto, aby w momencie rozpoczęcia wykładu móc z niej korzystać po zalogowaniu i kliknięciu w powyższy link. Jeśli nie mają Państwo aplikacji Zoom, można obejrzeć wykład również z poziomu przeglądarki internetowej (bez instalowania aplikacji), ale może to się wiązać ze znacznym obniżeniem jakości połączenia (przerywanie), które może wręcz uniemożliwić komunikację. Aby dołączyć do spotkania z poziomu okna przeglądarki internetowej, po kliknięciu w powyższy link, kliknąć dwukrotnie ANULUJ uruchamiające się automatycznie okienko pobierania pliku instalacyjnego i wybrać opcję (poniżej) „Join from your browser”/”Rejoindre depuis le navigateur”. Następnie należy nadać sobie jakieś imię/pseudonim i potwierdzić, że nie jest się robotem (Captcha code). Przy dołączaniu do spotkania należy uruchomić AUDIO (Join audio), aby słyszeć wypowiedzi na platformie.
Wykłady będą również transmitowane na żywo na stronie Domu Bretanii na Facebooku, a ich zapis pozostanie dostępny przez tydzień pod adresem: https://www.facebook.com/dom.bretanii/videos

 

16.09. (czwartek) g. 18.00 – Dom BretaniiJV

„Jacques Villeglé – drugie życie plakatu” – wykład Anny Grabowskiej-Konwent, kustoszki Galerii Plakatu i Designu Muzeum Narodowego w Poznaniu

Jacques Villeglé (ur. 1926) – artysta, dla którego plakat pojawiający się na ulicach był jednocześnie dokumentem epoki jak i materią do tworzenia własnych prac. Jako aktywny uczestnik ruchu artystycznego Nowy Realizm (Nouveau Réalisme), powołanego  przez znanego francuskiego krytyka Pierre’a Restany’ego w końcu lat 50. XX wieku, współtworzył ważną historię współczesnej sztuki. Jego prace z podartych plakatów przekraczają granice sztuk, krążąc pomiędzy obiektem gotowym, rodem z pop-artu, kolażem w duchu dadaistycznym i happeningiem. Ten konglomerat materii i ekspresji nadal inspiruje.

Wykład towarzyszący wystawie fotografii François Poivreta pt. „Kim Pan jest, Panie Villeglé?

 

23.09. (czwartek) g. 18.00 20210616_174123 La Samaritaine mały
OnlineZoom / Facebook

„Mikroświaty. Paryskie domy towarowe w II połowie XIX wieku” – wykład dr. Piotra  Szaradowskiego z cyklu „Paryż. Spotkania z historią najsłynniejszego miasta świata”

Punktem wyjścia do wykładu będzie dom towarowy La Samaritaine ponownie otwarty w tym roku. Kiedy został on założony w 1870, funkcjonowały w Paryżu już inne domy towarowe, w tym najsłynniejszy z nich, Le Bon Marché. W najbliższym sąsiedztwie La Samaritaine działały zaś z powodzeniem Les Grands Magasins du Louvre. Ten zapomniany dziś dom towarowy stanowił wówczas chlubę francuskiej stolicy. Skupiały się w nim jak w soczewce zarówno paryska moda, jak i przekrój ówczesnego społeczeństwa.

Piotr Szaradowski – doktor nauk humanistycznych (historia sztuki). Przez 7 lat prowadził w Domu Bretanii autorskie cykle wykładów na temat historii mody francuskiej ze szczególnym uwzględnieniem XX wieku. Kurator wystaw i współautor scenariuszy wystaw poświęconych modzie XX wieku. Autor książki „Francja elegancja. Z historii haute couture” (2016). Główne punkty jego zainteresowań to problem funkcjonowania ubioru jako dzieła sztuki, sposoby prezentowania ubiorów w muzeach oraz historia haute couture. Opiekuje się kolekcją ubiorów, prowadzi blog  http://www.muzealnemody.org/.

Wykłady organizowane przez Dom Bretanii odbywają się online za pośrednictwem aplikacji ZOOM pod linkiem:
https://zoom.us/j/97404943453?pwd=QjI3ak1CcDNZWmtGUGt3akc4eXJ1dz09
Meeting ID / ID de réunion : 974 0494 3453
Passcode / Code secret : 121035
Warto wcześniej zainstalować sobie na komputerze/telefonie aplikację Zoom (pobierz TUTAJ) i utworzyć sobie konto, aby w momencie rozpoczęcia wykładu móc z niej korzystać po zalogowaniu i kliknięciu w powyższy link. Jeśli nie mają Państwo aplikacji Zoom, można obejrzeć wykład również z poziomu przeglądarki internetowej (bez instalowania aplikacji), ale może to się wiązać ze znacznym obniżeniem jakości połączenia (przerywanie), które może wręcz uniemożliwić komunikację. Aby dołączyć do spotkania z poziomu okna przeglądarki internetowej, po kliknięciu w powyższy link, kliknąć dwukrotnie ANULUJ uruchamiające się automatycznie okienko pobierania pliku instalacyjnego i wybrać opcję (poniżej) „Join from your browser”/”Rejoindre depuis le navigateur”. Następnie należy nadać sobie jakieś imię/pseudonim i potwierdzić, że nie jest się robotem (Captcha code). Przy dołączaniu do spotkania należy uruchomić AUDIO (Join audio), aby słyszeć wypowiedzi na platformie.
Wykłady będą również transmitowane na żywo na stronie Domu Bretanii na Facebooku, a ich zapis pozostanie dostępny przez tydzień pod adresem: https://www.facebook.com/dom.bretanii/videos

 

29.09. (środa) g. 16.00 ǀ 17.30Król Maciuś

„Król dzieci”

Spektakl kamishibai (teatrzyk obrazkowy) Maëlle Guéroult na motywach powieści Janusza Korczaka pt. „Król Maciuś Pierwszy”

Narrator: Piotr Rogaliński

10-letni królewicz Maciuś, po śmierci ojca zostaje powołany na następcę króla. Mimo dziecięcego wieku, musi stawiać czoła ministrom oraz innym dorosłym, którzy nie chcą, aby mały chłopiec dyktował im, co mają robić. Jednak Maciuś z odwagą postanawia zmienić swoje królestwo. Chce być królem wszystkich, a zwłaszcza dzieci – traktować ich poważnych partnerów do dyskusji, dawać im głos,  szanować ich zdanie. W tym celu ustanowił dziecięcy parlament. Czy uda mu się dzięki niemu zmienić świat?

Spektakl jest adaptacją powieści Korczaka pt. „Król Maciuś Pierwszy”. Powstał w efekcie  współpracy Maison Internationale z Rennes z Domem Bretanii. Opowiadana obrazkami i słowami historia Maciusia jest dla dzieci okazją do poruszenia problematyki praw dziecka, o które walczył Janusz Korczak, lekarz, pedagog i działacz społeczny, uznawany za jednego z najważniejszych obrońców dziecięcych praw. Jako dyrektor sierocińca w getcie warszawskim odmówił rezygnacji ze stanowiska kosztem szansy na ucieczkę, aby do ostatniej chwili towarzyszyć swoim wychowankom na dramatycznej drodze do śmierci w obozie koncentracyjnym w Treblince. Jego powieść „Król Maciuś Pierwszy” jest ilustracją autorskiej, prekursorskiej pedagogiki, której podstawą jest podmiotowe traktowanie dzieci jako osób mających swoje zdanie i prawa.  

Francuska artystka Maëlle Guéroult współtworzy grupę teatralną Compagnie de l’Ombrage. Zafascynowana teatrem kamishibai oraz teatrem cieni, stworzyła kameralne przedstawienie łączące oba te gatunki teatralne. Jej „Król dzieci” to zarówno teatr kamishibai, czyli wywodzący się z Japonii teatr obrazkowy, w którym w specjalnym „pudełku” prezentowane są plansze z rysunkami, którym towarzyszy opowiadana na głos historia, jak i teatr cieni – plansze z wyciętymi w papierze scenami są bowiem od tyłu podświetlane. W „magicznym pudełku” Maëlle historię Maciusia opowiadają przede wszystkim wyraziste, sugestywne, oddziałujące na wyobraźnię dziecka, cienie i rysunki. Spektakl był prezentowany na Festiwalu Off w Avignon w 2019 roku. Adresowany jest do dzieci w wieku od 8 do 12 lat.

Maëlle Guéroult z Compagnie de l’Ombrage zrealizowała dotychczas 4 spektakle w technice kamishibai/teatr cieni: „Les Hors Normes” („Nieprzystający”, 2017 r), „Le Roi des enfants” („Król dzieci”, 2018 r.), „Kamishibai zimowe” (2019) oraz „Kamishibai wiosenne” (2020). Obecnie razem z Compagnie de l’Ombrage pracuje nad nowym spektaklem zatytułowanym „Granica”.

Piotr Rogaliński – od dwudziestu lat działa na pograniczu teatru, muzyki i plastyki. Autor scenografii, aktor, muzyk w kapelach ludowych. Od ponad 20 lat współpracuje z Domem  Bretanii, prowadził m.in.  warsztaty teatralne dla dzieci inspirowane legendami bretońskimi, które były wielokrotnie nagradzane na festiwalach w Polsce i za granicą.

Spektakl dla dzieci prezentowany w języku polskim.

Wstęp wolny

Rezerwacja miejsc: elwira[at]dombretanii.org.pl

 

01 października 2021 (piątek) g.19:00 Blue Note Jazz Club

© Eric Legret

© Eric Legret


Jacky Molard & Triptyque Hommage
Koncert w hołdzie Jacques’owi Pellenowi

Jacques Pellen był wybitnym bretońskim gitarzystą i kompozytorem. Zmarł w kwietniu 2020 roku na Covid-19. Jego niespodziewana śmierć była szokiem dla bretońskiej sceny muzycznej.

W latach 90. Jacques Pellen stworzył legendarny dziś, awangardowy zespół Celtic Procession, łączący muzykę celtycką z jazzem, z udziałem najwybitniejszych muzyków bretońskich i zagranicznych, jak trębacz Kenny Wheeler, kontrabasista Henri Texier czy skrzypkowie  Didier Lockwood i Jacky Molard. Równolegle, Jacques Pellen wraz z Jackym Molardem i jego bratem Patrickiem współtworzyli trio Triptyque, które grało w duchu Celtic procession, z jej minimalizmem w aranżacji celtyckich melodii i kompozycji, o inspiracjach m.in. jazzowych i indyjskich. Muzyków łączyła przez wiele lat nie tylko muzyka, ale także przyjaźń.

Z inicjatywy Domu Bretanii, tradycyjno-jazzowy skrzypek i kompozytor Jacky Molard, uważany przez Pellena za najwybitniejszego aranżera muzyki celtyckiej, któremu dorównać mógł tylko Irlandczyk Donal Lunny, powrócił do formacji Triptyque, zapraszając do współpracy swego brata Patricka Molarda, Hélène Labarrière, a także dwóch bliskich przyjaciół Jacques’a: Ronana Pellena i Sylvaina Barou. Koncert w hołdzie Jacques’owi Pellenowi będzie pożegnaniem Mistrza, który kilkakrotnie gościł w Poznaniu prezentując swoją niezapomnianą twórczość.

Jacky Molard – skrzypce
Hélène Labarrière – kontrabas
Patrick Molard – dudy
Sylvain Barou – flety
Ronan Pellen – cytara

Bilety:50 zł (dostępne w sprzedaży on-line)

Wydarzenie w ramach XXVIII Dni Bretanii

 

09.10 (sobota), godz.19:00 Blue Note Jazz ClubUXIA76 min

UXÍA

(Hiszpańska Galicja)

Zwana „Głosem Atlantyku”, jest gwiazdą muzyki galicyjskiej. Przez ponad 30 lat swej kariery artystycznej przyczyniła się do renesansu muzyki tradycyjnej swojego rodzinnego regionu, łącząc ją z innymi tradycjami muzycznymi basenu Atlantyku, np. najstarszą formę pieśni galicyjskich tzw. „alala” łączy z portugalskim fado czy muzyką morna z Wysp Zielonego Przylądka lub rytmami brazylijskimi.

Jej praca artystyczna od początku opiera się na spotkaniu kultur. Podczas swych licznych podróży współpracowała z artystami z Portugalii (Dulce Pontes, Carlos do Carmo), Brazylii, Zielonego Przylądka (Mayra Andrade, Sara Tavares) czy Gwinei Bissau. Jest dyrektorką artystyczną odbywającego się w Galicji Międzynarodowego Festiwalu Luzofońskiego Cantos na maré. Nagrała 12 albumów wielokrotnie nagradzanych w Hiszpanii i na świecie.

Na koncercie w Poznaniu artystka wystąpi w duecie z brazylijskim multiinstrumentalistą Sérgio Tannusem. Usłyszymy inspirowane muzyką tradycyjną autorskie kompozycje, napisane do wierszy galicyjskich poetów.

Koncert w ramach XII Festiwalu Kultur Europy – Hiszpańska Galicja

Bilety: 50 zł – sprzedaż on-line

 

 

***

NAGRANIA ARCHIWALNE WYDARZEŃ ONLINE

 

Eva Guillorel

Wykład Evy Guillorel pt. „Losy kobiet w lamentach  bretońskich (gwerzioù).” – WYSŁUCHAJ WYKŁADU

Dr Eva Guillorel – historyczka z Uniwersytetu Rennes 2, ceniona badaczka kultury oralnej języka francuskiego i bretońskiego, w tym pieśni, specjalizuje się m.in. w opisywaniu, poprzez ich treść, losów kobiet na przestrzeni wieków w Bretanii. Jest autorką licznych publikacji oraz 2 książek, w tym współautorką cenionego opracowania pt. „Miracles & Murders. An Introductory Anthologie of Breton Ballads” wydanego w 2017 roku przez Oxford University Press.

***

nathalie-de-broc-ecrivain-1-10„Kobiety, które stworzyły Bretanię” – wykład pisarki Nathalie de Broc – LINK do nagrania
Ces Femmes - N. de Broc

Nathalie de Broc jest cenioną we Francji powieściopisarką i niezależną dziennikarką pracującą dla telewizji France 3 Ouest. W 2019 roku opublikowała w Ouest-France książkę pt. „Ces femmes qui ont fait la Bretagne” („Kobiety, które stworzyły Bretanię”), w której prezentuje pasjonujące kobiece historie. O większości z tych wyjątkowych kobiet nikt wcześniej nie słyszał. Jej książka jest efektem długich poszukiwań archiwalnych. Wykład jest wydarzeniem towarzyszącym wystawie w Domu Bretanii pt. „Niezwykłe Bretonki” (21.09-08.10.2020).

 

***

Marie Curie-Skłodowska Źródło: Flickr. Autor: tonynetone. Lic. CC BY-SA 2.0 „Maria Skłodowska-Curie. Zakochana w nauce” – wykład prof. Tomasza Pospiesznego z cyklu „Kobiety w historii Francji. Droga do uzyskania pełnych praw”Tomasz_Pospieszny_2020

Więcej

 

 

 

***

fot. Grażyna Grasa Nowacka

fot. Grażyna Grasa Nowacka

„Pieśni staruchy” – Koncert świąteczny ONLINE w wykonaniu Barbary Wilińskiej na zakończenie Dni Bretanii

Posłuchaj nagrania koncertu!

 

 

***

płynę

Piotr Rogaliński –„Łodzie”

Wystawa ONLINE
w ramach projektu „NIE-ZABAWKI. Człowiek-nie zabawka

Więcej informacji

 

***

TB SlideChcesz nauczyć się tańców bretońskich?

Zapraszamy do darmowego skorzystania z naszego  mini-kursu online pt. „Tańczymy bretońskie„.

Życzymy udanej nauki!!!

 

 

 

dom_bretanii_logo_akcept-01
Dom Bretanii – Fundacja Poznań – Ille-et-Vilaine

Stary Rynek 37, 61-772 Poznań
tel. 61 851 68 51

  Znajdź nas na Facebooku!

 

Partnerzy

Loga

 

 

 

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz