Aktualny program

MARZEC W DOMU BRETANII

KOMUNIKAT!

Ze względu na zagrożenie rozprzestrzeniania się epidemii koronawirusa podjęliśmy decyzję o odwołaniu (lub przełożeniu na późniejszy termin) WSZYSTKICH wydarzeń planowanych marcu w Domu Bretanii, w tym również w ramach XXX Dni Kultury Francuskiej i Frankofonii. Przepraszamy! Część wydarzeń odbędzie się w terminie późniejszym , o czym będziemy Państwa informować.

Program w wersji PDF

fortepian11.03. (środa) g. 18.00

Promocja „Miasteczka Poznań” 3-4/2019 | Pokaz „Boga fortepianu”

 

Stowarzyszenie Miasteczko Poznań i Dom Bretanii zapraszają na promocję nowego numeru pisma „Miasteczko Poznań” 3-4/2019 oraz bezpłatny pokaz filmu „Bóg fortepianu”, który odbędzie się w środę 11 marca o godz. 18:00 w Domu Bretanii (Stary Rynek 37).

Opis filmu: Pianistka Anat nie jest w stanie sprostać oczekiwaniom ojca, wybitnego i cenionego w Izraelu muzyka. Liczy na to, że jej mające przyjść na świat dziecko odziedziczy rodzinny talent i osiągnie więcej od niej. Gdy odkrywa, że jej syn rodzi się głuchy – sięga po ekstremalne środki. W swoim pełnometrażowym debiucie Itay Tal pokazuje, jak kierowany ambicjami rodzic przekracza kolejne granice, raniąc siebie i dziecko. Za rolę Anat Naama Preis otrzymała nagrodę dla najlepszej aktorki na ubiegłorocznej edycji festiwalu w Jerozolimie.
Reż. Itay Tal, Izrael 2018, 79 min.
trailer: https://www.youtube.com/watch?v=m-ynLcJeUVw

Wstęp wolny

Wydarzenie współfinansowane z budżetu miasta Poznania.

Organizator: Miasteczko Poznań

12.03 (czwartek) g. 18.00Igor Kraszewski

„Lutetia sacra – Paryż cudów, pielgrzymów i świętych” – wykład prof. UAM Igora Kraszewskiego z cyklu ,,Paryż – spotkania z historią najsłynniejszego miasta świata

Do paryskiej Sainte Chapelle turysta idzie, by zobaczyć cudo gotyckiej sztuki i rzemiosła: ściany z różnobarwnych witraży, wypełniające pajęczynę gotyckich kolumn i żeber. Niewielu zdaje sobie sprawę, że ogląda kunsztowny, gotycki relikwiarz, pobudowany przez świętego króla, by dać godną oprawę pamiątkom Męki Pańskiej. Paryż jako stolica sztuki, techniki, mody, literatury, jako centrum polityczne i symbol historii, przysłonił Paryż, do którego rzesze pielgrzymów ciągnęły jako do miejsca świętego, gdzie niebo zbliża się do ziemi, a człowiek może doświadczyć głębokiej przemiany duchowej. Za efektownym i pięknym paryskim profanum kryje się fascynujące sacrum. Podczas kolejnego spaceru po francuskiej stolicy przyjrzymy się miejscom i ludziom, którzy tworzyli to nieco zapomniane, mistyczne oblicze dawnej Lutecji.

Dr hab. prof. UAM Igor Kraszewski jest pracownikiem Wydziału Historii UAM w Poznaniu. Od początków swej pracy akademickiej związany z tematyką polską-francuską, pracę doktorską obronił w systemie współpromotorstwa (prof. Maciej Serwański z UAM i prof. Chantal Grell z Wersalu). Zajmuje się przede wszystkim epoką nowożytną, historią kultury, dworów i elit społecznych oraz historią idei.

Wstęp wolny

25.11.2019-06.03.2020

Zatoka Kernic, Plouescat (dep. Finistère). Podczas wyścigów konnych w czasie odpływu zatoka była wykorzystywana jako za tor wyścigowy. 05.08. 1973. © Guy Le Querrec/Magnum Photos

Zatoka Kernic, Plouescat (dep. Finistère). Podczas wyścigów konnych w czasie odpływu zatoka była wykorzystywana jako za tor wyścigowy. 05.08. 1973. © Guy Le Querrec/Magnum Photos

Wystawa fotografii
Guy Le Querrec – „W Bretanii”

Urodzony w 1941 roku w Paryżu w rodzinie bretońskiej Le Querrec to jedno z najważniejszych nazwisk współczesnej fotografii francuskiej. Artysta od 1976 roku jest członkiem prestiżowej agencji fotograficznej Magnum. Na początku kariery zasłynął z fotografowania muzyków jazzowych, które publikował m.in. w New York Timesie. Pracował jako fotoreporter na całym świecie, wystawy jego prac miały równie szeroki zasięg. Wśród tematów, które są mu bliskie przez całe życie, jest Bretania. 

Guy Le Querrec potrafi perfekcyjnie uchwycić przy pomocy obiektywu to, co jego starszy kolega, współzałożyciel agencji Magnum, Henri Cartier-Bresson  nazywał „momentem decydującym”, polegającym na trafnym rozpoznaniu znaczenia zdarzenia i przedstawieniu go w najbardziej wyrazisty sposób.  Le Querrec jest mistrzem skrótu, w jednym bezbłędnym kompozycyjnie  ujęciu potrafi opowiedzieć anegdotę, nierzadko zaskakuje, eksponując drugi, równie ciekawy plan.  Fotograf Raymond Depardon mówi o le Querrecu, że „jest zarazem poetą i błaznem”. To trafnie określa wyjątkowe poczucie humoru, upodobanie do przedstawiania zabawnych sytuacji i zarazem empatię, z jaką Le Querrec traktuje swoich bohaterów.

Wybór ponad 20 zdjęć prezentowanych w Domu Bretanii pochodzi z lat 60 – 80-tych XX wieku. Le Querrec umiejętnie uchwycił przemiany społeczne i gospodarcze tamtych lat, takie jak mechanizacja rolnictwa czy rozpowszechnienie imprez kulturalnych wśród rodzin robotniczych. Jak nikt inny potrafił także wejść w prywatny świat Bretończyków.

Wystawa czynna w dn. pon.-czw. 9-19, pt. 9-17. Wstęp wolny

 

XXX DNI KULTURY FRANCUSKIEJ I FRANKOFONII

FRANCJA KOBIET

19-29 MARCA 2020

Dom Bretanii poświęca 30-tą edycję Dni Kultury Francuskiej i Frankofonii kobietom. We Francji jest ich około 34,6 milionów, to o ponad 2 miliony więcej niż mężczyzn. Francuzki uzyskały prawo wyborcze dopiero w 1944 roku. Wcześniej projekty ustaw dających im prawo głosu były odrzucane przez francuskie Zgromadzenie Narodowe w 1919, 1925, 1932 i 1935 roku! Dopiero w 1938 roku położono we Francji kres niezdolności prawnej kobiety zamężnej, ustanowionej przez Kodeks Napoleona w 1804 roku i oznaczającej całkowite uzależnienie kobiety od męża. Lata walki o prawa oraz zaangażowanie kobiet w Ruch Oporu poskutkowało decyzjami, które pozwoliły im w 1945 roku po raz pierwszy pójść do urn wyborczych. Jednak dopiero od 1965 roku Francuzki mogły podjąć pracę i otworzyć konto w banku bez oficjalnej zgody męża… Zachęcamy do spojrzenia na Francję z kobiecej perspektywy.

Program w wersji PDF

 

19.03. (czwartek) Kino MuzaAurore

Tani Czwartek z francuskim kinem kobiecym

Bilety 10 zł

 16:30 „50 wiosen Aurory” (Aurore), reż. Blandine Lenoir ǀ 2017 ǀ

Wspaniała, jak zawsze, Agnès Jaoui w słodko-gorzkiej komedii o perypetiach dojrzałej kobiety, która przechodzi kryzys związany z utratą pracy, rozwodem oraz perspektywą zostania babcią. Aurore chce się wymknąć schematom. Może to dla niej moment, aby zacząć nowe życie? Nagroda Główna na Festiwalu Transatlantyk 2017. 

KUP BILET

visages_villages17:45 „Twarze, plaże” (Visages, villages), reż. Agnès Varda/Jr ǀ 2017 ǀ

Dokumentalny film drogi z Agnès Vardą, wybitną reżyserką, laureatką honorowego Oscara, po obu stronach kamery. Agnès i JR, twórca murali, wyruszają w drogę po małych francuskich miasteczkach. Realizują projekt artystyczny, ale najważniejsze są dla nich spotkania z ludźmi. Arcyciekawy obraz dzisiejszej prowincjonalnej Francji widziany oczami Agnès Vardy.

KUP BILET

 l_avenir2

20:15 „Co przynosi przyszłość” (L’avenir), reż. Mia Hansen-Løve ǀ 2016 ǀ

Nathalie, nauczycielka filozofii w paryskim liceum, znajduje się w trudnym momencie życia: rozwód, śmierć matki, różne kłopoty, przez które trzeba przejść, by nadal móc cieszyć się życiem. Subtelny, inteligentny portret kobiety, nagrodzony Srebrnym Niedźwiedziem za reżyserię na Festiwalu w Berlinie, z mistrzowską rolą Isabelle Huppert.

KUP BILET

 

Nana fot. Marek Zakrzewski21.03.-29.03 Teatr Polski

Spektakl pt. „Nana” wg. Emila Zoli w reż. Moniki Pęcikiewicz

W roli tytułowej Kornelia Trawkowska

Organizator: Teatr Polski w Poznaniu

Emil Zola chciał opowiedzieć o „męskich chuciach” i zrobił to za pomocą historii kobiety – Nany, paryskiej kurtyzany, której tragiczna i pełna perypetii historia obrazuje zepsucie dekadenckiego społeczeństwa francuskiego czasów Drugiego Cesarstwa. Nana nieustannie próbuje wyzwolić się z narzuconej roli, nie przebierając w środkach. Dziś jest dla nas inspiracją i sprawia, że stawiamy sobie pytania: z czego, jak i czy w ogóle przyszło się nam wyzwalać? Jaka jest teraz nasza podmiotowość? Czego się boimy? Czego oczekujemy od innych? Co dajemy z siebie?

Premiera spektaklu: 21.03, g. 19:00

Pozostałe przedstawienia: nd. 22.03, g. 18,

od wt. 24.03 do sb. 28.03 codziennie o g. 19,

nd. 29.03, g. 18.

Informacje : www.teatr-polski.pl

Bilety: 70 zł (normalny) / 45 zł (ulgowy)

Sprzedaż: kasa Teatru Polskiego, bilety24.pl

Rezerwacja biletów: rezerwacja@teatr-polski.pl, tel. 61 852 05 41, 61 852 56 28

 

* Wydarzenie towarzysząceMarta Orzeszyna zdjęcie 1

15.03. (niedziela) g. 17:00 Piwnica pod Sceną Teatru Polskiego w Poznaniu

„Czyż znam wszystkie dziewki paryskie?” – Nana w towarzystwie słynnych kurtyzan.
Spotkanie z Martą Orzeszyną
, autorką książki „Paryż – miasto sztuki i miłości w czasach Belle Epoque”

Płatna miłość wyniesiona do rangi sztuki stanowiła jedną z największych atrakcji Paryża Belle Epoque. Do stolicy Francji zjeżdżali możni tego świata, by spędzić choć kilka godzin w towarzystwie słynnych kurtyzan takich jak La Castiglione, Marie Duplessis, Liane de Pougy, La Belle Otéro czy Cléo de Mérode. Dla aktorek czy tancerek kabaretowych bycie luksusową prostytutką stanowiło dopełnienie ich zawodu, klucz do sławy, możliwość dostępu do elit finansowych, artystycznych i intelektualnych. Kurtyzany i kokoty były bohaterkami wielkich skandali obyczajowych i politycznych, ale też wielkich dzieł literackich („Dama Kameliowa” Dumasa syna, „Blaski i cienie życia kurtyzany” Balzaka, „Nana” Zoli czy „W stronę Swanna” Prousta).

Fragmenty intymnych pamiętników sławnych paryskich kurtyzan przedstawi Kornelia Trawkowska odtwórczyni tytułowej roli w spektaklu „Nana”.

Bilety: 10 zł. Sprzedaż: bilety24.pl

 

23.03. (poniedziałek) g. 18:00 Dom Bretanii4

Otwarcie wystawy fotografii

Coralie Salaün

„Kochane gęby” (Gueules d’Amour)

Wystawa fotografii

Prezentacja efektów projektu artystycznego zrealizowanego w latach 2016-2017 w zakładzie karnym w Niort w ramach współpracy artystki z Rennes, Coralie Salaün z Centrum Sztuki Współczesnej i Fotograficznej Villa
Pérochon. Więźniowie na zdjęciach są przebrani i ucharakteryzowani, ponieważ prawo francuskie zabrania upubliczniania ich wizerunków. Portrety, które wiele mówią o ich charakterach i wyobraźni, powstały w celu
pedagogicznym, by przełamywać tabu oraz uwalniać od złych emocji. Projekt był prezentowany na festiwalu Spotkania Fotograficzne w Arles w 2018 roku.

Coralie Salaün – artystka działająca w Rennes. W centrum jej zainteresowania znajduje się fotografia inscenizowana, którą uprawia w konwencji surrealistycznej. Jest zaangażowana w problematykę praw człowieka, w szczególności praw dziecka, oraz na rzecz przeciwdziałania przemocy. Zrealizowała m.in. fotograficzne „Abecadło dzieci bez szans”.

Wystawa czynna do 19.06.2020
pon.–czw. 9 – 18, pt. 9–17
Wstęp wolny

 

24.03. (wtorek) g. 18:00 Dom BretaniiCherchez la femme

Projekcja filmu „Szukajcie kobiety!” (Cherchez la femme!) reż. Sou Abadi ǀ 2017 ǀ 88′

Armand i Leila, studenci nauk politycznych, są parą. Kiedy Mahmoud, starszy brat Leili, wraca do Francji po długim pobycie w Jemenie, który radykalnie go zmienił, sprzeciwia się związkowi siostry. Aby widywać się z Leilą, Armand zakłada nikab. Jak mówił Alexandre Dumas, w każdej sprawie kryje się kobieta – „cherchez la femme!”. Udana satyra francusko-irańskiej reżyserki na radykalizację części społeczności muzułmańskiej we Francji i jej stosunek do kobiet.

Film z polskimi napisami. Udostępniony przez Instytut Francuski w Polsce.
Wstęp wolny.

 

Eugène_Delacroix_-_Le_28_Juillet._La_Liberté_guidant_le_peuple min25.03. (środa) g. 18:00 Dom Bretanii

Prababki i prawnuczki Marianny, czyli o kobietach w dziejach Francji”

Wykład prof. UAM Marii Solarskiej

Marianna stała się symbolem Francji, to ona prowadzi Lud ku wolności. Ale czy jej rodaczki — te, których była spadkobierczynią; te, które były jej współczesne i te, które były jej następczyniami — cieszyły się równością, wolnością i solidarnością podobną do ich męskich odpowiedników? Przyjrzymy się historii Francji pod tym właśnie kątem — sytuacji kobiet i jej zmianom. Dlaczego Olympe de Gouges napisała „Deklarację Praw Kobiety i Obywatelki”, a następnie została zgilotynowana? Dlaczego, w wyznaczającej drogi nowoczesności Francji, kobiety uzyskały prawo wyborcze dopiero w 1944 roku? Dlaczego Michelle Perrot jedną ze swych książek o historii kobiet zatytułowała „Milczenia Historii”?

Prof. UAM dr hab. Maria Solarska pracuje na Wydziale Historii UAM; prowadzi badania z zakresu historiografii jako praktyki kulturowej, historycznych badań nad relacjami płci oraz myślenia feministycznego. Autorka m.in. „S/przeciw-historia. Wymiar krytyczny historii kobiet” (2011); „Współczesna francuska historia kobiet. Dokonania — perspektywy — krytyka” (2009). Tłumaczka: „Francuski feminizm materialistyczny. Wybór tekstów Colette Guillaumin, Christine Delphy, Monique Wittig” (2007), „Okowy rodzaju. Męskość, kobiecość, nierówność” (2012)

 

26.03. (czwartek) g. 19:00 Dom BretaniiOlympe_de_Gouges

 „Olympe de Gouges – rewolucjonistka, która postanowiła obalić tyranię mężczyzn”

Wykład dr. Tomasza Wysłobockiego

Olympe de Gouges (1748-1793) uchodzi obecnie za jedną z pierwszych francuskich działaczek feministycznych. Jest jedną z niewielu postaci kobiecych, które pojawiają się w podręcznikach do historii. Ta nieprzeciętna kobieta nie miała w życiu łatwo – choć była nieślubnym dzieckiem prowincjonalnego arystokraty, nie otrzymała żadnego wykształcenia. Po przeprowadzce do Paryża dokształciła się na tyle, że zaczęła pisać sztuki teatralne. Po wybuchu Rewolucji Francuskiej rzuciła się w wir polityki – stała się niezmordowaną komentatorką, a także aktywną uczestniczką wydarzeń. Gdy okazało się, że rewolucyjni prawodawcy nie przyznali Francuzkom praw wyborczych, zredagowała słynną Deklarację praw kobiety i obywatelki (1791), w której postulowała powszechne równouprawnienie kobiet. Gdy do władzy doszli jakobini z Robespierre’em na czele, postanowili się w końcu pozbyć niewygodnej działaczki, która za swe poglądy i krytykę rządu została stracona na gilotynie.

Dr Tomasz Wysłobocki – specjalista od francuskiej literatury i kultury XVIII wieku z Instytutu Filologii Romańskiej Uniwersytetu Wrocławskiego. Jest autorem m.in. monografii pt. „Obywatelki. Kobiety w przestrzeni publicznej Francji przełomu wieków XVIII i XIX” (Universitas 2014) oraz biografii „Olympe de Gouges (1748-1793). Rewolucjonistka”. W swoim dorobku ma także kilkadziesiąt artykułów naukowych poświęconych m.in. historii kobiet oraz przemianom społecznym w rewolucyjnej Francji.

 

Lili et Thierry28.03. (sobota) g. 19:00  Klub Blue Note

Koncert Lili Cros & Thierry Chazelle

Piosenka francuska

Koncert przełożony na 20.09!

Duet Lili Cros & Thierry Chazelle zagrał około 750 koncertów we Francji i w krajach frankofońskich. Ich 3 autorskie płyty były nagradzane przez środowisko muzyczne i krytyków, którzy w maju 2019 po koncercie Lili Cros & Thierry Chazelle w paryskiej Olympii pisali: „Muzyczna perła” (Le Monde), „Rzadkie zjawisko” (Le Figaro), „Wspaniałe przeżycie” (La Croix). Zabawne teksty, wpadająca w ucho melodia, rytm wygrywany na basie przez Lili, jej wspaniały głos i uśmiech to kwintesencja wieczoru z artystami z Francji, którzy wystąpią po raz pierwszy w Polsce.

Bilety 40 zł (przedsprzedaż) 50 zł (w dniu koncertu)
Sprzedaż: bilety24.pl, CIK, Blue Note, Dom Bretanii

Wydarzenie Fb

 

 

 

cropped-dombretanii.jpg
Dom Bretanii – Fundacja Poznań – Ille-et-Vilaine

Stary Rynek 37, 61-772 Poznań
tel. 61 851 68 51

  Znajdź nas na Facebooku!

PARTNERZY

Miasto Poznań
Region Bretania
Ambasada Francji w Polsce
Instytut Francuski w Polsce
Teatr Polski w Poznaniu
Kino Muza
Blue Note
UAM
Bilety24.pl
IKS

Logo Partnerów XXXDKFiF

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz