Aktualny program

 MAJ W DOMU BRETANII

 

XXXII DNI KULTURY FRANCUSKIEJ I FRANKOFONII

FRANCJA/USA

21.03.-13.05.2022

 

Wybór tematu 32 edycji Dni Kultury Francuskiej i Frankofonii wiąże się ze stuleciem urodzin Jacka Kerouaca (1922-1969). Ten słynny pisarz amerykański, ikona beatników – ruchu kulturowego, który zerwał z „American way of life”, głosząc nonkonformizm i swobodę twórczą, miał korzenie bretońskie, bretońskie nazwisko (Jean-Louis Le Bris de Kerouac) i, mimo, że urodzony w amerykańskim stanie Massachusetts, wychował się we francuskojęzycznej rodzinie imigrantów z Quebeku. W latach 1840-1930 blisko milion francuskich Kanadyjczyków wyjechało do USA w poszukiwaniu lepszego życia. Kerouacowi poświęcimy wystawę fotografii pt. „Sad Paradise. Ostatnia droga Jacka Kerouaca” autorstwa bretońskiego artysty René Tanguy’ego. Towarzyszyć jej będą wydarzenia przybliżające burzliwe życie pisarza i beatników.

Opowiemy także o czasach, w których francuscy królowie władali połową Ameryki oraz o amerykańskich mecenasach, którzy na początku XX wieku wsparli francuską sztukę współczesną.   Na Facebooku Domu Bretanii będziemy pisać o wspólnej francusko-amerykańskiej historii, w tym o wojnie o niepodległość Stanów Zjednoczonych oraz o czarnoskórych artystach  z USA, którzy znajdowali wolność we Francji.

 

Samuel Putnam Avery - amerykański mecenas i kolekcjoner sztuki. Domena publiczna.

Samuel Putnam Avery – amerykański mecenas i kolekcjoner sztuki.
Domena publiczna.

5.05. (czwartek) g. 18.00 – Online – Zoom / Facebook

„Amerykanie w Paryżu. Odkrywanie nowoczesnej sztuki francuskiej przez Amerykanów w drugiej połowie XIX wieku” – wykład online dr. Pawła Ignaczaka

W 1870 roku zostało otwarte Metropolitan Museum of Art w Nowym Jorku, najważniejsze muzeum sztuki w Stanach Zjednoczonych. Wydarzenie to było śladem przemian zachodzących w społeczeństwie amerykańskim – bogacący się biznesmeni stawali się kolekcjonerami. W wyniku wybuchu wojny domowej niektórzy z nich, jak np. William Thompson Walters, wyjechali do Europy, do Paryża. Do Francji trafili w tym czasie także artyści, m. in. James Abbott McNeill Whistler czy Mary Cassatt.

Nasze spotkanie poświęcone będzie działaniom kolekcjonerów, marszandów i artystów, ich kontaktom oraz tworzonym przez nich sieciom relacji. Amerykanie dzięki pobytowi w Paryżu odkrywali francuską sztukę współczesną, przyczyniając się do jej rozwoju oraz jej znajomości w Stanach Zjednoczonych.

 Dr Paweł Ignaczak – historyk sztuki, pracujący obecnie na Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. W latach 2006-2007 i 2008-2009 pracował w dziale Kolekcji Artystycznych Biblioteki Polskiej w Paryżu, gdzie od 2015 roku zorganizował kilka wystaw grafiki polskiej.

INFORMACJE TECHNICZNE O NASZYCH WYKŁADACH ONLINE

 

11.05. (środa) g. 18.00 Dom BretaniiLaSallesExpeditiontoLouisiana

„Od Verrazzano do La Vérendrye: francuskimi śladami po amerykańskiej mapie” – wykład dr. Marcina Bzdawki w ramach XXXII Dni Kultury Francuskiej i Frankofonii – Francja/USA

Francuzi jako pierwsi Europejczycy eksplorowali Dziki Zachód. To z francuskiego statku biały człowiek pierwszy raz ujrzał Manhattan.

Być może Francuzi odkryli Amerykę przed Kolumbem. Niewiarygodne? A jednak! Historia francuskich eksploracji dzisiejszych Stanów Zjednoczonych jest bardzo zaskakująca – i bardzo ciekawa – nawet jeśli nie zawsze dość dobrze udokumentowana. Wykład przybliży perypetie francuskich poddanych mapujących dla króla odległy od Paryża kontynent. Pojawią się postacie odkrywców, oczywistych i zapomnianych, zasłużonych i niedocenionych – od wspomnianego w tytule Verrazano do klanu odkrywców: La Vérendrye. Pójdziemy ich śladami po mapie USA szukając tego co po sobie na niej zostawili. Dowiemy się przy okazji co mają wspólnego francuscy podróżnicy z drogimi hotelami i włoskim winem, o _stranieri_ w drużynach europejskich odkrywców i o odkryciu, którego dokonali ksiądz z kościelnym organistą.

dr Marcin Bzdawka – prawnik z zawodu, historyk z wykształcenia, dziennikarz, kanadysta z zamiłowania, pasjonat historii francuskich kolonii w Ameryce i współczesnej muzyki. Doktor historii (Zakład Historii Nowożytnej do końca XVIII w., Wydział Historii UAM), którego pasją i przedmiotem badań naukowych jest historia francuskich kolonii w Ameryce. Autor programu o niezależnej muzyce z Kanady emitowanego w radiu Afera.

 

13.05. (piątek) g. 18.00  Dom Bretanii

H. Chase, J. Kerouac, A. Ginsberg, W. Burroughs, Columbia University,1945. Fot. autor nieznany. Źródło: Cdemaubris - Wiki commons. Lic. CC BY 4.

H. Chase, J. Kerouac, A. Ginsberg, W. Burroughs, Columbia University,1945. Fot. autor nieznany. Źródło: Cdemaubris – Wiki commons. Lic. CC BY 4.

„Beat Generation w Nowym Jorku i San Francisco” – wykład Anny Wyrwik

Beat Generation ma swe legendarne kawiarnie, w których odbywały się ważne rozmowy, mieszkania, z którymi związane są pierwsze spotkania i imprezy, kluby, w których słuchało się jazzu, skwery, na których kupowało się narkotyki, czy zwykłe bary, w których Kerouac lubił pić piwo wieczorami. Wykład będzie podróżą po tych miejscach. Znajdziemy się na nowojorskim Manhattanie, dolnym w West i East Village, i górnym w Harlemie i okolicach Uniwersytetu Columbia, a także na Brooklynie. Potem ruszymy na zachodnie wybrzeże do San Francisco, a głównie do dzielnicy North Beach. Wstąpimy też do Lowell w Massachusetts oraz do Orlando i St. Petersburga na Florydzie, czyli do miejsc, gdzie Jack Kerouac się urodził i spędził dzieciństwo, oraz gdzie przeżył swe ostatnie dni.  To będzie też podróż w czasie, bo z lat powojennych przeniesiemy się do współczesności, by zobaczyć, jak te miejsca wyglądają teraz, co się zmieniło, czego już nie ma, a co powstało, by oddać hołd Beat Generation.

Anna Wyrwik – socjolog i kulturoznawca. Od kilkunastu lat zajmuje się tematyką Beat Generation. Prowadziła badania w archiwach związanych z beatem w Stanach Zjednoczonych (Nowy Jork, San Francisco, Austin), brała też udział w wielu konferencjach naukowych w Polsce i za granicą. Jest członkiem European Beat Studies Network. Pracuje w krakowskim Teatrze BARAKAH.

 

Talizmany na szyi nowojorskiego muzyka Davida Armana, przyjaciela Jacka, autora muzyki do filmu krótkometrażowego « Pull My Daisy », zeralizowanego w 1959 roku przez Roberta Franka wg scenariusza i z improwizowanym komentarzem J. Kerouaca.  Fot. René Tanguy

Talizmany na szyi nowojorskiego muzyka Davida Armana, przyjaciela Jacka, autora muzyki do filmu krótkometrażowego „Pull My Daisy”, zrealizowanego w 1959 roku przez Roberta Franka wg scenariusza i z improwizowanym komentarzem J. Kerouaca.
Fot. René Tanguy

6.04.-22.09.2022 Dom Bretanii

Wystawa fotografii René Tanguy’ego

„Sad Paradise. Ostatnia droga Jacka Kerouaca”

Bretoński fotograf René Tanguy przez 6 lat podążał śladami Jacka Kerouaca, słynnego amerykańskiego powieściopisarza, beatnika, urodzonego sto lat temu we franko-kanadyjskiej rodzinie na wschodnim wybrzeżu USA. Zainspirowały go nieopublikowane listy, które  pisali do siebie Kerouac i Youenn Gwernig, bretoński poeta i muzyk, który  w latach 1957-69 mieszkał i pracował w Nowym Jorku. Obaj tęsknili za Bretanią. Dla Gwerniga była to ziemia, gdzie się wychował i do której wrócił, dla Kerouaca była to wyidealizowana kraina przodków, którzy wyemigrowali do Kanady w XVIII wieku. Kerouac miał bowiem korzenie bretońskie, nosił bretońskie nazwisko (Jean-Louis Le Bris de Kerouac), a ojciec przypominał mu, że jest Bretończykiem, nazywając go „Ti Jean” (br. Janek). Fotograf odwiedził miejsca związane z Kerouakiem i Gwernigiem w Bretanii, Kanadzie i Stanach Zjednoczonych. W swych fotografiach, bliskich estetyce Roberta Franka, dokumentuje miejsca i intuicyjnie oddaje atmosferę wolności oraz dekadencji, charakterystycznej dla ostatnich lat życia amerykańskiego pisarza.

Co roku na świecie sprzedaje się ponad 100 000 egzemplarzy powieści „W drodze” Kerouaca, wydanej w 1957 roku. Pisarstwo Kerouaca wywarło wpływ m.in. na Jima Morrisona, Boba Dylana i Toma Waitsa.

Cykl fotografii „Sad Paradise”, którego tytuł nawiązuje do wiersza podarowanego przez Allena Ginsberga Kerouacowi zanim wyruszył w drogę po Stanach Zjednoczonych, był prezentowany m.in. na wystawach w Vannes i w Breście.

Rene TanguyRené Tanguy (ur. 1955) – urodzony w Bretanii, w dzieciństwie wielokrotnie zmieniał z rodziną miejsca  zamieszkania ze względu na pracę ojca, kilka lat mieszkał w Afryce. Jest absolwentem studiów fotograficznych na uniwersytecie w Marsylii. W swych pracach często podejmuje tematykę związaną z morzem.

Wystawa czynna do 22 września od pon.-śr.  g. 9 – 18, czw.-pt. – 9-17.

Wstęp wolny

 * * *

 

26.05. (czwartek) g. 18.00 Dom Bretanii

„Sytuacja kobiet we Francji w XX wieku”  – wykład prof. Marii Solarskiej z cyklu „Kobiety w historii Francji. Droga do uzyskania pełnych praw”

Sytuacja kobiet we Francji na początku i na końcu XX wieku bardzo się różniła. Istotna zmiana jaka zaszła w tym czasie to w wielkim stopniu zasługa samych kobiet. Warto przyjrzeć się jej poprzez losy dwóch działaczek feministycznych: Simone Veil (1927—2017) i Michelle Perrot (1928—). Dwa nazwiska, dwie postacie, dwie instytucje historii francuskiej i europejskiej. Ich losy są szczególne, ponieważ swymi działaniami kształtowały rzeczywistość swoją i przyszłych pokoleń. Jednocześnie jednak można w nich odnaleźć ogólniejsze cechy sytuacji kobiet w XX wieku — wyzwań, którym stawiały czoła; barier, które pokonywały; ograniczeń, których ramy starały się zmienić.

Maria Solarska, dr hab., prof. UAM; kierowniczka Zakładu Metodologii Historii i Historii Historiografii na Wydziale Historii UAM. Jej zainteresowania badawcze dotyczą historiografii jako praktyki kulturowej, historycznych badań nad relacjami płci oraz myślenia feministycznego. Jest autorką: „ Historia zrewoltowana. Pisarstwo historyczne Michela Foucaulta jako diagnoza teraźniejszości i projekt przyszłości”, Poznań 2006; (z Maciejem Bugajewskim), „Współczesna francuska historia kobiet. Dokonania — perspektywy — krytyka”, Bydgoszcz 2009; „S/przeciw-historia. Wymiar krytyczny historii kobiet”, Bydgoszcz 2011; (z Maciejem Bugajewskim) „Doświadczanie przeszłości. Poznanie historyczne wobec pluralizmu czasu historycznego” Poznań 2018.

 

 

Organizator

dom_bretanii_logo_akcept-01

Dom Bretanii – Fundacja Poznań – Ille-et-Vilaine
Stary Rynek 37, 61-772 Poznań
tel. 61 851 68 51

 

Partnerzy

LOGO_POZNAN_PL_RGB_bzRegion Bretagnelogo-institut-francais-Pologne

 

——————————————————————

Dni Kultury Francuskiej i Frankofonii to interdyscyplinarny Festiwal, którego celem jest szeroka prezentacja kultury frankofońskiej  czyli kultury krajów używających w życiu publicznym języka francuskiego. Organizacja festiwalu stanowi niemałe wyzwanie, bo Frankofonia oznacza wielokulturowość i obejmuje  kraje Afryki Subsaharyjskiej, Maghrebu, Bliskiego i Dalekiego Wschodu, Ameryki Północnej i oczywiście Europy. Wspólne dla wszystkich państw frankofońskich są: przynależność do Międzynarodowej Organizacji Frankofonii oraz język francuski, poza tym Frankofonia to prawdziwy tygiel różnorodnych tradycji. Organizując Festiwal uczymy się szanować różnice kulturowe oraz poznajemy bogactwo kultury krajów frankofońskich. Każda edycja Festiwalu  jest dla nas przygodą intelektualną, a nade wszystko jest odkryciem fascynujących ludzi i miejsc.

Dni Kultury Francuskiej i Frankofonii odbywają się w drugiej połowie marca ze względu na Międzynarodowy Dzień Frankofonii, który przypada 20 marca.

W ostatnich latach głównymi tematami Festiwalu były: Algieria (2011), Tunezja (2012), Maroko (2013), Quebek (2014), Liban (2015), Francja Romów (2016) oraz Francja imigrantów (2017), Senegal (2018), Marsylia (2019).

 

 

 

 

 

 

***

NAGRANIA ARCHIWALNE WYDARZEŃ ONLINE

 

Eva Guillorel

Wykład Evy Guillorel pt. „Losy kobiet w lamentach  bretońskich (gwerzioù).” – WYSŁUCHAJ WYKŁADU

Dr Eva Guillorel – historyczka z Uniwersytetu Rennes 2, ceniona badaczka kultury oralnej języka francuskiego i bretońskiego, w tym pieśni, specjalizuje się m.in. w opisywaniu, poprzez ich treść, losów kobiet na przestrzeni wieków w Bretanii. Jest autorką licznych publikacji oraz 2 książek, w tym współautorką cenionego opracowania pt. „Miracles & Murders. An Introductory Anthologie of Breton Ballads” wydanego w 2017 roku przez Oxford University Press.

***

nathalie-de-broc-ecrivain-1-10„Kobiety, które stworzyły Bretanię” – wykład pisarki Nathalie de Broc – LINK do nagrania
Ces Femmes - N. de Broc

Nathalie de Broc jest cenioną we Francji powieściopisarką i niezależną dziennikarką pracującą dla telewizji France 3 Ouest. W 2019 roku opublikowała w Ouest-France książkę pt. „Ces femmes qui ont fait la Bretagne” („Kobiety, które stworzyły Bretanię”), w której prezentuje pasjonujące kobiece historie. O większości z tych wyjątkowych kobiet nikt wcześniej nie słyszał. Jej książka jest efektem długich poszukiwań archiwalnych. Wykład jest wydarzeniem towarzyszącym wystawie w Domu Bretanii pt. „Niezwykłe Bretonki” (21.09-08.10.2020).

 

***

Marie Curie-Skłodowska Źródło: Flickr. Autor: tonynetone. Lic. CC BY-SA 2.0 „Maria Skłodowska-Curie. Zakochana w nauce” – wykład prof. Tomasza Pospiesznego z cyklu „Kobiety w historii Francji. Droga do uzyskania pełnych praw”Tomasz_Pospieszny_2020

Więcej

 

 

 

***

fot. Grażyna Grasa Nowacka

fot. Grażyna Grasa Nowacka

„Pieśni staruchy” – Koncert świąteczny ONLINE w wykonaniu Barbary Wilińskiej na zakończenie Dni Bretanii

Posłuchaj nagrania koncertu!

 

 

***

płynę

Piotr Rogaliński –„Łodzie”

Wystawa ONLINE
w ramach projektu „NIE-ZABAWKI. Człowiek-nie zabawka

Więcej informacji

 

***

TB SlideChcesz nauczyć się tańców bretońskich?

Zapraszamy do darmowego skorzystania z naszego  mini-kursu online pt. „Tańczymy bretońskie„.

Życzymy udanej nauki!!!

 

 

 

dom_bretanii_logo_akcept-01
Dom Bretanii – Fundacja Poznań – Ille-et-Vilaine

Stary Rynek 37, 61-772 Poznań
tel. 61 851 68 51

  Znajdź nas na Facebooku!

 

 

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz