Aktualny program

CZERWIEC W DOMU BRETANII

Nagrobek Anny Bretońskiej w Bazylice Saint Denis. Autorstwo rzeźby przypisywane jest braciom Juste z Florencji. 1515-1531. © Pascal Lemaître ǀ Centre des monuments nationaux

Fragment rzeźby nagrobnej Anny Bretońskiej w Bazylice Saint Denis autorstwa przypisywanego braciom Juste z Florencji (1515-1531). © Pascal Lemaître ǀ Centre des monuments nationaux

09.06. (środa) g. 18.00 ONLINE: Zoom / Facebook

„Umarł król – niech nie żyje król!” – Wyprawa do paryskiej bazyliki Saint-Denis i jej pustych grobowców – wykład prof. UAM Igora Kraszewskiego z cyklu „Paryż – spotkania z historią najsłynniejszego miasta świata”

Bazylika św. Dionizego w podparyskim Saint-Denis to jeden z najważniejszych zabytków Europy. Kamienna opowieść o dziejach Francji, jej chwale i upadku. Klejnot sztuki i pomnik historii, cudem przed tą historią uratowany. W gościnnych progach Domu Bretanii w Poznaniu opowiemy o powstaniu, losach i przyszłości tego niezwykłego miejsca.

prof. UAM dr hab. Igor Kraszewski jest pracownikiem Wydziału Historii UAM w Poznaniu. Od początków swej pracy akademickiej związany z tematyką polską-francuską, pracę doktorską obronił w systemie współpromotorstwa (prof. Maciej Serwański z UAM i prof. Chantal Grell z Wersalu). Zajmuje się przede wszystkim epoką nowożytną, historią kultury, dworów i elit społecznych oraz historią idei. Od września 2020 roku jest konsulem honorowym Francji w Poznaniu.

 

15.06-16.07 – Dom Bretanii

France - Bretagne - Aožt 2009 - SŽrie ÒFacelessÒ - Travail sur l'identitŽ - Que serait un monde sans visage ? - Lien entre visage et identitŽ - Ne pas voir - Ne pas tre vu - Droit ˆ l'image des personnes photographiŽes - Occultation - Cheveux - Couple d'adolescents s'enlaant

Jak wyglądałby świat bez twarzy? © Fabrice Picard, 2009.


Wystawa fotografii Fabrice’a Picarda
pt. „Faceless”

2.07 (piątek) g. 18. – Spotkanie z Fabricem Picardem w Domu Bretanii

Projekt „Faceless” (Bez twarzy), zrealizowany przez bretońskiego fotografa Fabrice’a Picarda w 2012 roku, zainspirowany był opisanym przez pisarza Jeana-Marie Gourio zdjęciem prasowym przedstawiającym dwie kobiety idące ulicą, z których jedna miała twarz zasłoniętą burką, a twarz drugiej była wypikselizowana. Obie nie miały – z różnych powodów – pokazanej twarzy: pierwsza ze względów religijnych, zgodnie z zasadami kultu postrzeganego często z perspektywy zachodniej jako opresyjny w wielu aspektach wobec kobiet, a druga – z powodu zapewnianej przez państwo ochrony wizerunku. Filozof Michel Serres pisał, że bez twarzy nie ma umowy społecznej – możliwość rozpoznawania twarzy gra ważną rolę dla pokojowego przebiegu interakcji międzyludzkich, a brak twarzy oznacza brak odpowiedzialności i brak bezpieczeństwa.

Projekt „Faceless jest refleksją nad znaczeniem twarzy człowieka oraz jej związku z naszą tożsamością. Fotografia wszak może pokazać tylko twarz danej osoby. Fabrice Picard zadaje sobie też szereg innych pytań związanych z twarzą: jaką tożsamość mogą mieć bliźnięta, które mają tę samą twarz, ale są jednak różnymi osobami? Jak postrzegana jest tożsamość osoby, której przeszczepiono twarz kogoś obcego, wyglądającego zupełnie inaczej niż ona? Jak też, z drugiej strony, rozumieć opór wielu z nas wobec publikowania zdjęć ze naszym wizerunkiem w mediach społecznościowych? Co jesteśmy gotowi, jako społeczeństwo, widzieć lub nie widzieć na zdjęciach?

Fotograf, dla którego praca z twarzą jest fundamentalna i z natury rzeczy może prowadzić do konfliktu związanego z publikacją cudzego wizerunku, zastanawia się, czy można sportretować społeczeństwo bez twarzy. Bohaterami zdjęć Picarda są ludzie w swoim codziennym otoczeniu, których twarze zasłonięte są całkowicie włosami. Efekt tych fotografii bez twarzy jest zaskakujący – czasem intrygujący, czasem irytujący, zawsze jednak interesujący. W dobie pandemii i obowiązku noszenia masek kwestie związane z (nie)widocznością twarzy nadzwyczajnie zyskują na aktualności.

Fabrice Picard (ur. 1961) jest zawodowym fotografem. Studiował fotografię m.in. we Francuskim Towarzystwie Fotograficznym oraz w Centrum Sztuki Medialnej w Paryżu. Pracuje dla francuskiej agencji VU, współpracuje m.in. z dziennikami „Libération”, „Le Monde” czy z tygodnikami „L”Obs”, „Télérama” i wieloma innymi. W swoich autorskich projektach artysta rozwija tematy takie jak spojrzenie, tożsamość, śmierć czy granica między rzeczywistością a wyobraźnią. Fotografuje również architekturę i pejzaż. Artysta spotka się z publicznością w Domu Bretanii 2 lipca.

Wystawa czynna w dn. pon.-pt. 9-17. Wstęp wolny. Zapraszamy!!!

 

23.06 (środa) g. 18. – online ZOOM/Facebook800px-Eugénie_de_Montijo,_Empress_consort_of_the_French

„Od Józefiny do Eugenii. Cesarzowe i królowe Francji w XIX wieku” – wykład prof. Rafała Dobka z cyklu „Kobiety w historii Francji. Droga do uzyskania pełnych praw”

Cztery ostatnie małżonki monarsze we Francji były postaciami zupełnie odmiennymi. Józefinę, Marię Ludwikę, Marię Amelię i Eugenię dzieliło niemal wszystko: pochodzenie, charakter czy zdolności. Różne były także ich zadania na dworze monarszym czy oczekiwania wobec nich, różne podejście poddanych do cesarzowych oraz królowej. Połączyły je paradoksalnie je dwa fakty. Żadna z nich nie odegrała istotnej roli politycznej, choć ambicje w tej mierze miały różne i niemal wszystkie wywarły pewien wpływ – poza polityką – na Francję.   Żadna nie zmarła też  jako panująca. Jednak przyczyny utraty przez nie korony znowu były bardzo różne, podobnie jak ich późniejsze losy. W trakcie wykładu chciałbym więc pokrótce przedstawić niezwykłe sylwetki małżonek Napoleona I, Ludwika Filipa Orleańskiego oraz Napoleona III.

prof. UAM dr hab. Rafał Dobek (Zakład Kultury i Myśli Politycznej Instytutu Historii UAM) – zainteresowania badawcze i naukowe prof. UAM dr hab. Rafała Dobka koncentrują się wokół historii Francji XIX wieku oraz historii myśli politycznej XIX i XX wieku. Jest autorem trzech książek poświęconych tym zagadnieniom: Raymond Aron. Dialog z historią i polityką, Poznań 2005; Pierre-Joseph Proudhon, Poznań 2013; Paryż, 1871, Poznań 2013 oraz licznych artykułów.

Wykłady organizowane przez Dom Bretanii odbywają się online za pośrednictwem aplikacji ZOOM pod linkiem:
https://zoom.us/j/97404943453?pwd=QjI3ak1CcDNZWmtGUGt3akc4eXJ1dz09
Meeting ID / ID de réunion : 974 0494 3453
Passcode / Code secret : 121035
Warto wcześniej zainstalować sobie na komputerze/telefonie aplikację Zoom (pobierz TUTAJ) i utworzyć sobie konto, aby w momencie rozpoczęcia wykładu móc z niej korzystać po zalogowaniu i kliknięciu w powyższy link. Jeśli nie mają Państwo aplikacji Zoom, można obejrzeć wykład również z poziomu przeglądarki internetowej (bez instalowania aplikacji), ale może to się wiązać ze znacznym obniżeniem jakości połączenia (przerywanie), które może wręcz uniemożliwić komunikację. Aby dołączyć do spotkania z poziomu okna przeglądarki internetowej, po kliknięciu w powyższy link, kliknąć dwukrotnie ANULUJ uruchamiające się automatycznie okienko pobierania pliku instalacyjnego i wybrać opcję (poniżej) „Join from your browser”/”Rejoindre depuis le navigateur”. Następnie należy nadać sobie jakieś imię/pseudonim i potwierdzić, że nie jest się robotem (Captcha code). Przy dołączaniu do spotkania należy uruchomić AUDIO (Join audio), aby słyszeć wypowiedzi na platformie.
Wykłady będą również transmitowane na żywo na stronie Domu Bretanii na Facebooku, a ich zapis pozostanie dostępny przez tydzień pod adresem: https://www.facebook.com/dom.bretanii/videos

***

LIPIEC W DOMU BRETANII

01.07 (czwartek) – Kino MUZA

PRZYZWOICIE TANI CZWARTEK Z FILMAMI STÉPHANA BRIZÉ


 
 
 
Zapraszamy na minicykl pokazów Stéphana Brizé – francuskiego reżysera filmowego i teatralnego, pochodzącego z Rennes (Bretania).
Twórca realizuje kameralne dramaty społeczne, skupiając się na osobistych perypetiach i dramatach bohaterów.
Wielokrotnie nagradzany we Francji i na prestiżowych festiwalach za granicą (Cannes, Wenecja, San Sebastian).
 
_________
👉 godz. 18:00 | „MIARA CZŁOWIEKA” (La loi du marché), reż. Stephane Brizé, 2015Vincent Lindon w filmie Miara_człowieka
 
Thierry od ponad roku nie ma pracy. Gdy zwolniono go z fabryki, postanowił poszukać jej gdzie indziej. Całymi dniami uczestniczy w warsztatach w centrach kwalifikacji, gdzie instruktorzy uczą, jak zrobić odpowiednie wrażenie na pracodawcach. Wieczorami stara się być dobrym mężem i ojcem. Jego życie staje się pasmem niekończących się negocjacji: w banku w sprawie kredytu, z agencjami rekrutującymi pracowników czy w sprawie sprzedaży przyczepy kempingowej. Wszystko się zmienia, gdy Thierry dostaje pracę jako ochroniarz w supermarkecie. Społeczny realizm zostaje zastąpiony współczesnym moralitetem. Odtąd mężczyzna musi dbać o bezpieczeństwo interesów szefów podobnych do tych, którzy wcześniej wyrzucili go z pracy. 
 
Zaangażowany film fabularny na granicy z dokumentem, w którym jedynym aktorem zawodowym jest znakomity Vincent Lindon w roli głównej (Złota Palma na Festiwalu w Cannes i Cezar za najlepszą role męską).
 
„Wielowymiarowy, paląco aktualny dramat egzystencjalny, badający granice wytrzymałości zwykłego człowieka poddawanego nieustannej presji” – Janusz Wróblewski „Polityka”.
 
 
Obejrzyj zwiastun!
 
 
👉 godz. 20:00 | „HISTORIA PEWNEGO ŻYCIA” (Une vie), reż. Stephane Brizé, 2016
Historia pewnego życia bisAdaptacja powieści Guya de Maupassanta Historia pewnego życia, którą sam Lew Tołstoj określił mianem najwspanialszej francuskiej narracji od czasu Nędzników.

Francja, rok 1819. Siedemnastoletnia Jeanne (w której rolę wciela się charyzmatyczna Judith Chemla) opuszcza klasztor, gdzie wychowywała się wraz z innymi młodymi arystokratkami, i powraca do rodzinnej posiadłości. Na miejscu okazuje się, że rodzice już zaplanowali córce ślub z wicehrabią Julianem de Lamare.

Podczas pierwszego spotkania Jeanne jest oczarowana przystojnym wybrankiem o nienagannych manierach. Jednak już noc poślubna przynosi okrutne rozczarowanie. Julian brutalnie gwałci młodziutką żonę, po czym zasypia. W kolejnych latach małżeństwa nieszczęście Jeanne tylko się pogłębia…

 
Nagroda Międzynarodowej Krytyki Federacji Filmowej FIPRESCI na MFF w Wenecji w 2016 roku.
 
 
Obejrzyj zwiastun!
 
 _________
Bilety: 10 zł
 
—-

02.07 (piątek) g. 18.00 – Dom Bretanii

Spotkanie z Fabricem Picardem, autorem wystawy fotografii pt. „Faceless”

Slide FacelessProjekt „Faceless” (Bez twarzy), zrealizowany przez bretońskiego fotografa Fabrice’a Picarda w 2012 roku, zainspirowany był opisanym przez pisarza Jeana-Marie Gourio zdjęciem prasowym przedstawiającym dwie kobiety idące ulicą, z których jedna miała twarz zasłoniętą burką, a twarz drugiej była wypikselizowana. Obie nie miały – z różnych powodów – pokazanej twarzy: pierwsza ze względów religijnych, zgodnie z zasadami kultu postrzeganego często z perspektywy zachodniej jako opresyjny w wielu aspektach wobec kobiet, a druga – z powodu zapewnianej przez państwo ochrony wizerunku. Filozof Michel Serres pisał, że bez twarzy nie ma umowy społecznej – możliwość rozpoznawania twarzy gra ważną rolę dla pokojowego przebiegu interakcji międzyludzkich, a brak twarzy oznacza brak odpowiedzialności i brak bezpieczeństwa.

Projekt „Faceless jest refleksją nad znaczeniem twarzy człowieka oraz jej związku z naszą tożsamością. Fotografia wszak może pokazać tylko twarz danej osoby. Fabrice Picard zadaje sobie też szereg innych pytań związanych z twarzą: jaką tożsamość mogą mieć bliźnięta, które mają tę samą twarz, ale są jednak różnymi osobami? Jak postrzegana jest tożsamość osoby, której przeszczepiono twarz kogoś obcego, wyglądającego zupełnie inaczej niż ona? Jak też, z drugiej strony, rozumieć opór wielu z nas wobec publikowania zdjęć ze naszym wizerunkiem w mediach społecznościowych? Co jesteśmy gotowi, jako społeczeństwo, widzieć lub nie widzieć na zdjęciach?

Fotograf, dla którego praca z twarzą jest fundamentalna i z natury rzeczy może prowadzić do konfliktu związanego z publikacją cudzego wizerunku, zastanawia się, czy można sportretować społeczeństwo bez twarzy. Bohaterami zdjęć Picarda są ludzie w swoim codziennym otoczeniu, których twarze zasłonięte są całkowicie włosami. Efekt tych fotografii bez twarzy jest zaskakujący – czasem intrygujący, czasem irytujący, zawsze jednak interesujący. W dobie pandemii i obowiązku noszenia masek kwestie związane z (nie)widocznością twarzy nadzwyczajnie zyskują na aktualności.

Portrait Fabrice PicardFabrice Picard (ur. 1961) uczył się sztuki fotografowania we Francuskim Towarzystwie Fotograficznym oraz w Centrum Sztuki Medialnej w Paryżu. Współpracuje z francuską agencją fotograficzną VU, publikuje m.in. w dziennikach „Libération”, „Le Monde”, tygodnikach „L’Obs”, „Télérama”. W swoich autorskich projektach artysta rozwija tematy takie jak spojrzenie, tożsamość, śmierć czy granica między rzeczywistością a wyobraźnią. Fotografuje również architekturę i pejzaż.Fotografuje również architekturę i pejzaż. Artysta spotka się z publicznością w Domu Bretanii 2 lipca.

Wystawa czynna od 15.06 do 16.07 w dn. pon.-pt. 9-17. WSTĘP WOLNY.

 

***

NAGRANIA ARCHIWALNE WYDARZEŃ ONLINE

 

Eva Guillorel

Wykład Evy Guillorel pt. „Losy kobiet w lamentach  bretońskich (gwerzioù).” – WYSŁUCHAJ WYKŁADU

Dr Eva Guillorel – historyczka z Uniwersytetu Rennes 2, ceniona badaczka kultury oralnej języka francuskiego i bretońskiego, w tym pieśni, specjalizuje się m.in. w opisywaniu, poprzez ich treść, losów kobiet na przestrzeni wieków w Bretanii. Jest autorką licznych publikacji oraz 2 książek, w tym współautorką cenionego opracowania pt. „Miracles & Murders. An Introductory Anthologie of Breton Ballads” wydanego w 2017 roku przez Oxford University Press.

***

nathalie-de-broc-ecrivain-1-10„Kobiety, które stworzyły Bretanię” – wykład pisarki Nathalie de Broc – LINK do nagrania
Ces Femmes - N. de Broc

Nathalie de Broc jest cenioną we Francji powieściopisarką i niezależną dziennikarką pracującą dla telewizji France 3 Ouest. W 2019 roku opublikowała w Ouest-France książkę pt. „Ces femmes qui ont fait la Bretagne” („Kobiety, które stworzyły Bretanię”), w której prezentuje pasjonujące kobiece historie. O większości z tych wyjątkowych kobiet nikt wcześniej nie słyszał. Jej książka jest efektem długich poszukiwań archiwalnych. Wykład jest wydarzeniem towarzyszącym wystawie w Domu Bretanii pt. „Niezwykłe Bretonki” (21.09-08.10.2020).

 

***

Marie Curie-Skłodowska Źródło: Flickr. Autor: tonynetone. Lic. CC BY-SA 2.0 „Maria Skłodowska-Curie. Zakochana w nauce” – wykład prof. Tomasza Pospiesznego z cyklu „Kobiety w historii Francji. Droga do uzyskania pełnych praw”Tomasz_Pospieszny_2020

Więcej

 

 

 

***

fot. Grażyna Grasa Nowacka

fot. Grażyna Grasa Nowacka

„Pieśni staruchy” – Koncert świąteczny ONLINE w wykonaniu Barbary Wilińskiej na zakończenie Dni Bretanii

Posłuchaj nagrania koncertu!

 

 

***

płynę

Piotr Rogaliński –„Łodzie”

Wystawa ONLINE
w ramach projektu „NIE-ZABAWKI. Człowiek-nie zabawka

Więcej informacji

 

***

TB SlideChcesz nauczyć się tańców bretońskich?

Zapraszamy do darmowego skorzystania z naszego  mini-kursu online pt. „Tańczymy bretońskie„.

Życzymy udanej nauki!!!

 

 

 

dom_bretanii_logo_akcept-01
Dom Bretanii – Fundacja Poznań – Ille-et-Vilaine

Stary Rynek 37, 61-772 Poznań
tel. 61 851 68 51

  Znajdź nas na Facebooku!

 

Partnerzy

Loga

 

 

 

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz