Aktualny program

Ze względu na epidemię COVID-19, Zespół Domu Bretanii pracuje w trybie hybrydowym – zdalnie i w biurze, a wszystkie działania kulturalne przenieśliśmy tymczasowo ONLINE. Obecnie zgodnie z obowiązującymi obostrzeniami sanitarnymi, budynek Domu Bretanii jest ZAMKNIĘTY dla odwiedzających. Zapraszamy do kontaktu telefonicznego (nr tel. 61 851 68 51) lub mailowego. Za utrudnienia przepraszamy.

 

LISTOPAD W DOMU BRETANII

chopin 19909.11. (poniedziałek) g.18.30 ONLINE – ZOOM

Przechadzka po zabytkowych paryskich cmentarzach Père-Lachaise i Montmartre – spotkanie z Hanną Zaworonko-Olejniczak – z cyklu „Paryż – spotkania z historią najsłynniejszego miasta świata”

Cmentarze są miejscem hołdu emigracji polskiej dla zmarłych z dala od ojczyzny. Hanna Zaworonko-Olejniczak, mieszkająca od 35 lat w Paryżu fotografka, dokumentalistka, autorka m. in. albumu „Groby Polskie na cmentarzach paryskich”, a także działaczka emigracyjna, propagatorka historii i kultury polskiej we Francji, zabierze nas na spacer po dwóch najbardziej znanych paryskich cmentarzach, gdzie są pochowani Polacy oraz wiele ważnych postaci historycznych.

16.11. (poniedziałek) g.18.30 ONLINE – ZOOM

„Paryż wielkich Wystaw Światowych (1855-1900)” – wykład Expo universelle Parisdr. Pawła Ignaczaka (ASP Warszawa) z cyklu ,,Paryż – spotkania z historią najsłynniejszego miasta świata”

W 1851 roku w Londynie odbyła się pierwsza Wystawa Światowa – wydarzenie ukazujące dokonania ludzkości z całego globu. W Paryżu miała miejsce dopiero kolejna wystawa, cztery lata później. Jednak szybko to stolica Francji wykorzystała potencjał miastotwórczy tej imprezy. Do dziś paryska pamięć o wystawach to ulice, budynki, miejsca, które współtworzą klimat miasta. Bulwary Napoleona III, miejskie linie kolejowe oraz metro, dworce, pomniki, Wieża Eiffela, Grand et Petit Palais, powstawały z okazji lub z myślą o wystawach światowych.

Wykład będzie poświęcony zagadnieniu, jak Wystawy Światowe tworzyły oblicze XIX-wiecznego Paryża pod względem urbanistycznym, architektonicznym i artystycznym. Wykład skupi się na najważniejszych osiągnięciach czterech wystaw, roku 1855, 1867, 1878, 1889 i 1900.

Dr Paweł Ignaczak (ASP Warszawa) – historyk sztuki, pracujący obecnie na Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. W latach 2006-2007 i 2008-2009 pracował w dziale Kolekcji Artystycznych Biblioteki Polskiej w Paryżu, gdzie od 2015 roku zorganizował kilka wystaw grafiki polskiej.

Nagranie wykładu (dostępne do 23.11)

XXVII Dni Bretanii

Temat: Kobiety

23.11.-30.11.2019

*Ze względu na sytuację sanitarną, tegoroczna edycja Dni Bretanii została przeniesiona całkowicie online.

23.11. g. 18.00  ONLINE – Facebook

Wykład Evy Guillorel pt. „Los kobiety w zachodniej Bretanii w XVI – XVIII wieku na przykładzie lamentów  bretońskich (gwerzioù).”

Pieśni są bezcennym dziedzictwem kulturowym Bretanii. Niektóre powstały kilkaset lat temu, a przetrwały dzięki przekazowi ustnemu. Ich gatunek gwerz, co znaczy po bretońsku lament, to istotny składnik DNA bretońskiej tożsamości kulturowej. Gwerz jest dla Bretończyków tym, czym dla Portugalczyków fado, a dla Amerykanów blues. Przekazywane ustnie z pokolenia na pokolenie i spisane w XIX wieku przez Théodora Hersarta de La Villemarqué w zbiorze „Barzaz Breiz”, pieśni gwerzioù opowiadają o tragicznych zdarzeniach jak zdrady, gwałty, samobójstwa, dzieciobójstwa, których ślady trudno znaleźć w archiwach sądowych. Były inspiracją dla pieśniarzy, którzy wędrowali po Bretanii i śpiewali o tych zajściach, co nierzadko pozostaje jedynym źródłem informacji o sytuacji kobiet sprzed kilku stuleci oraz świadczy o braku zainteresowania wymiaru sprawiedliwości ich losami.

Dr Eva Guillorel – historyczka z Uniwersytetu Rennes 2, ceniona badaczka kultury oralnej języka francuskiego i bretońskiego, w tym pieśni, specjalizuje się m.in. w opisywaniu, poprzez ich treść, losów kobiet na przestrzeni wieków w Bretanii. Jest autorką licznych publikacji oraz 2 książek, w tym współautorką cenionego opracowania pt. „Miracles & Murders. An Introductory Anthologie of Breton Ballads” wydanego w 2017 roku przez Oxford University Press.

WYSŁUCHAJ WYKŁADU!

 

24.11.-28.02. ONLINE- FACEBOOKMarie Claude

Wystawa fotografii Mélanie Wenger pt. „Marie-Claude – dama z lalkami”.

Tytułowa Marie-Claude to staruszka żyjąca samotnie w odległym zakątku Bretanii. W jej ubogim domu najwięcej miejsca zajmują lalki – jedyne towarzyszki jej samotności.

Mélanie Wenger poznała ją przypadkowo w 2017 roku przy drodze, w górach Monts d’Arrée, gdy nieznana kobieta, zapytana o drogę, zaproponowała jej znienacka „chodź obejrzeć moje lalki”. Z tego spotkania narodziła się bliższa i dłuższa więź, która dała początek reportażowi o samotnej, znajdującej się u schyłku życia kobiecie, żyjącej na marginesie społeczeństwa. Cykl portretów Marie-Claude to projekt głęboko humanistyczny, w którym artystka z czułością i uważnością pokazuje świat kobiety zapomnianej przez społeczeństwo.

Mélanie Wenger (ur. 1987) – fotografka dokumentalistka zajmująca się w swej pracy przede wszystkim ofiarami przemocy. Współpracuje z takimi czasopismami jak Le Figaro Magazine, National Geographic, Libération, La Libre Belgique… Za cykl fotografii „Marie-Claude” otrzymała w 2017 roku Nagrodę HSBC dla młodych zawodowych fotografów oraz nagrodę jury Grand Prix Photographique de Bretagne, a rok później została  laureatką konkursu fotograficznego Lens Culture w kategorii Emerging Talent. Jej prace były pokazywane m.in. w Paryżu, Londynie, Nowym Jorku, Brukseli, Bordeaux i Strasburgu.

Wstęp wolny. Wystawa zostanie udostępniona do zwiedzania po ustaniu obostrzeń sanitarnych. Wernisaż odbędzie się online  i będzie dostępny na fanpage’u Domu Bretanii na Facebooku.

OBEJRZYJ WERNISAŻ ONLINE!
le-govic-le-henanff-photo-Erik-Albert-1500x2250

27.11. g. 19.00 – ONLINEFacebook  

Koncert

Duo Tristan Le Govic / Tangi Le Hénanff

z gościnnym występem Manon Albert (harfa, śpiew)

w hołdzie Kristen Noguès

Harfista Tristan Le Govic i basista Tangi Le Hénanff spotkali się w 2013 roku na festiwalu w Niemczech. Dwa lata później utworzyli duo, w którym grają zaaranżowana we współczesny sposób celtycką muzykę tradycyjną, a także swoje kompozycje i improwizacje. Zazwyczaj towarzyszy im perkusista, ale na naszym koncercie do duetu dołączy gościnnie harfistka i śpiewaczka Manon Albert.

Koncert dla polskiej publiczności będzie hołdem artystów dla Kristen Noguès (1952-2007), przedwcześnie zmarłej bretońskiej kompozytorki, harfistki i śpiewaczki, która miała nowatorskie podejście do harfy celtyckiej i muzyki bretońskiej, wyprowadziła je z utrwalonych od zawsze ścieżek w stronę jazzu i muzyki współczesnej. W drugiej części występu usłyszymy kilka kompozycji Kristen zaaranżowanych na harfę i kontrabas oraz śpiew. Duża część twórczości kompozytorskiej Kristen Noguès nie została w ogóle nagrana. Koncert będzie więc rzadką okazją do odkrycia wyjątkowego, subtelnego i onirycznego muzycznego świata tej wybitnej artystki.

Tristan Le Govic, muzyk i muzykolog, który na uniwersytecie Rennes 2 przygotowuje doktorat o twórczości Noguès. Jest wszechstronnie wykształconym harfistą, ukończył konserwatoria muzyczne w Rennes oraz w Nantes, przez rok studiował w Irlandii w klasie harfy celtyckiej. Komponuje muzykę do teatru i filmu. Wydał dwie płyty solowe (2006, 2009), ponadto jedną płytę ze swoim trio (2018) oraz w 2014 płytę „Elva” wspólnie ze szwedzką śpiewaczką Lise Enochsson oraz ze szkockim perkusistą Royem Mohanem Shearerem i irlandzkim kontrabasistą Stuartem Macphersonem, która odniosła sukces artystyczny i komercyjny. Tristan LE Govic gra  m.in. w kwintecie harfowym o nazwie Collectif ARP, który pod dyrekcją św. P. Jacques’a Pellena opracował w 2017 roku program koncertowy wokół Kristen Noguès.

Manon AlbertTangi Le Hénannf jest gitarzystą i kontrabasistą. Występuje m.in. w duecie z akordeonistą Samuelem Le Henannfem, z którym gra jazz, bluesa, a także muzykę latino i flamenco.

 

Manon Albert jest harfistką, śpiewaczką.  Ukończyła konserwatorium muzycznego w Angers. Uczyła się śpiewu m.in. u Germany Giannini i Haïma Isaacsa.

Koncert będzie transmitowany na fanpage’u Domu Bretanii na Facebooku (dostęp bezpłatny).

Posłuchaj!

Dołącz do wydarzenia FB!

Zapraszamy do kina online w ramach XXVII DNI BRETANII!!!

Przygotowaliśmy dla Państwa polskie tłumaczenia trzech z 4 prezentowanych filmów!

25-28.11. Online mojeekino.pl – Kino Muza – bilety: 10 zł (dostęp do pakietu 3 filmów VOD)

Przegląd filmów dokumentalnych o kobietach bretońskiej reżyserki Brigitte Chevet

Dlaczego nie pamiętamy o niezwykłych odważnych kobietach, o których opowiada francuska realizatorka Brigitte Chevet w swych filmach? Dlatego, że były kobietami? Odkryjmy ich imponujące osiągnięcia i losy!

Brigitte Chevet to bretońska realizatorka, autorka 20  filmów dokumentalnych mieszkająca w Rennes. Zaangażowana twórczyni zajmuje się historiami kobiet, ale również szeroko pojętą tematyką humanistyczną, społeczną, interesując się społecznościami wykluczonymi czy też problematyką ekologiczną. Jej filmy charakteryzują się właściwym dla realizatorki poczuciem  humoru. W ramach  Dni Bretanii przedstawiamy 3 filmy bretońskiej dokumentalistki o tematyce kobiecej, z których dwa przedstawiają wyjątkowe kobiety, o których zapomniały podręczniki do historii.

Przeczytaj wywiad Marka Bochniarza z Brigitte Chevet

Rose Valland na froncie sztuki

„Rose Valland na froncie sztuki” (2015), 52’. Reż. Brigitte Chevet

Rose Valland to odważna historyczka sztuki, która, jako asystentka w paryskim muzeum Jeu de Paume w czasie okupacji, skrupulatnie dokumentowała, ryzykując własne życie, rabunek dzieł sztuki przez Niemców. Dzięki jej pracy i poświęceniu do Francji wróciło kilkadziesiąt tysięcy dzieł zrabowanych przez nazistów. Rose Valland została zapomniana i ten film oddaje jej należny hołd.

Brigitte Chevet: „Rose Valland została zupełnie zapomniana we Francji, a zrobiła wspaniałe rzeczy. Tylko dzięki niej udało się nam odzyskać 60 tysięcy dzieł sztuki wywiezionych z kraju. To istne szaleństwo! […] Moim głównym celem była próba zrozumienia, dlaczego zapomnieliśmy o tej postaci. A uważam, że stało się tak właśnie dlatego, że była kobietą.”

Planete plus +

Film z polskim lektorem. Na seans zaprasza Planete+

 

 

Odette P.

 „Z Bretanii na pustynię”  Polska premiera!

Reż. Brigitte Chevet, 2000, 26′

Jeden z pierwszych filmów Brigitte Chevet. Jego bohaterką jest Odette de Puigaudeau (1894-1991), pochodząca z Bretanii podróżniczka, badaczka tradycji ludów Sahary (Maurów), którą jako pierwsza kobieta pieszo przemierzyła pustynię w latach 1933-34. Film z polskimi napisami.

 

Kobiety za kierownicą

 

„Kobiety za kierownicą”  – Polska premiera!

Reż. Brigitte Chevet, (2010), 49’.

Film obnaża stereotypy związane z prowadzeniem samochodów przez kobiety, opowiada o znanych i mniej znanych kobietach za kierownicą, w tym pionierkach motoryzacji, w zabawny sposób podejmując temat rywalizacji płci. Film z polskimi napisami.

Brigitte Chevet: „Chciałam przedstawić dzieje wyzwolenia kobiet za pomocą kierownicy. […] Nie chodziło o podjęcie kwestii, że o kobietach mówi się, że są złymi kierowcami – tylko o odniesienie się do uprzedzeń mężczyzn, którzy w ogóle nie chcieli, aby mogły się one przemieszać. Interesujące było przyjrzenie się historii kobiet kierowców i związanych z tym uprzedzeń. Potraktowałam to jako metaforę wyzwolenia kobiet.”

Dołącz do wydarzenia Fb!

 

 28-30.11. Online mojeekino.pl – Kino Muza – bilety: 10 zł

Penn Sardin – Polska premiera!!!Penn Sardin

Reż. Marc Rivière,  scenariusz: Jean Bouchaud
W rolach głównych: Carole Reichert,
Vincent Winterhalter, Charlotte Valandrey
Film Fabularny, 2003, 97’

Jeanne Le Meur, młoda wdowa wychowująca samotnie syna, chce mu zapewnić przyszłość lepszą od losu ojca marynarza, który zginął na morzu. Przyjmuje propozycję awansu na brygadzistkę w wytwórni konserw sardynek, w której niezadowolenie wśród nadmiernie eksploatowanych i źle opłacanych robotnic dochodzi do zenitu. Jeanne, rozdarta między miłością, matczynymi marzeniami i zawodowymi ambicjami a solidarnością ze współpracowniczkami i przywiązaniem do swojej klasy robotniczej, musi stawiać czoła dylematom w trudnym dla kobiet patriarchalnym i kapitalistycznym świecie.

Akcja filmu rozgrywa się pod koniec 1924 roku w słynącym z największej w Bretanii produkcji sardynek mieście portowym Douarnenez. Tłem i tematem wydarzeń jest słynny strajk robotnic fabryk konserw zwanych „Penn sardin” (po bretońsku „głowy sardynek”) od tradycyjnych damskich czepców, który trwale zapisał się w pamięci Bretończyków i w historii walk robotniczych i feministycznych Bretanii i Francji. Poza przywołaniem pamiętnej rewolty Bretonek o prawa kobiet i prawa pracownicze, w kontekście której osadzona jest romantyczna historia, film malowniczo przedstawia Bretanię i obraz jej społeczeństwa w okresie 20-lecia międzywojennego.

Dołącz do wydarzenia Fb!

 

Organizator

dom_bretanii_logo_akcept-01

Dom Bretanii – Fundacja Poznań – Ille-et-Vilaine
Stary Rynek 37, 61-772 Poznań
tel. 61 851 68 51

 

Partnerzy

Loga

 

 

dom_bretanii_logo_akcept-01
Dom Bretanii – Fundacja Poznań – Ille-et-Vilaine

Stary Rynek 37, 61-772 Poznań
tel. 61 851 68 51

  Znajdź nas na Facebooku!

 

 

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz