Aktualny program

GRUDZIEŃ W DOMU BRETANII

 

01.12. (środa)g. 18:00 Online – Zoom / Facebookszkoła żon

Średniowieczna szkoła żon – jak wychować idealną żonę na podstawie XIV-wiecznych podręczników – wykład prof. UAM Anny Loby z cyklu „Kobiety w historii Francji. Droga do uzyskania pełnych praw”

Autorzy traktatów dydaktycznych zaczynają zwracać się do kobiet już począwszy od XIII wieku, lecz pod koniec średniowiecza przekaz ten staje się coraz bardziej natarczywy i wyraźny. Teksty pisane przez duchownych i świeckich świadczą o pilnej potrzebie ukazania kobietom modelu właściwego postępowania i zachowania się. Specyfika czternastowiecznych utworów, które będą nas interesowały: Księgi ku pouczeniu córek Godfryda de la Tour Landry oraz anonimowej Księgi gospodarstwa domowego polega na tym, że oba dzieła traktują o edukacji kobiet przeznaczonych do małżeństwa lub już zamężnych. Chodzi więc w obu wypadkach o swoistą „szkołę żon”, wychowanie idealnej małżonki i pani domu.

prof. UAM dr hab. Anna Loba – romanistka, zajmuje się literaturą francuskiego średniowiecza i renesansu, mediewalizmem oraz literaturą dla dzieci i młodzieży. Jest autorką monografii Le Réconfort des dames mariées. Mariage dans les écrits didactiques adressés aux femmes à la fin du Moyen Âge (2013), antologii Zwierciadło świata. Średniowieczny teatr francuski (2006), współautorką Dziejów kultury francuskiej (2005) oraz redaktorką tomu studiów poświęconych Krystynie de Pizan Ton nom sera reluisant aprés toy par longue memoire. Études sur Christine de Pizan (2017). Przełożyła na język polski m.in. Geniusz chrześcijaństwa F.R. de Chateaubrianda.

Wykłady organizowane przez Dom Bretanii odbywają się online za pośrednictwem aplikacji ZOOM oraz są transmitowane na żywo na stronie Domu Bretanii na Facebooku, gdzie ich zapis pozostaje dostępny przez tydzień.

Dostęp do spotkania na Zoomie pod linkiem:
https://zoom.us/j/97404943453?pwd=QjI3ak1CcDNZWmtGUGt3akc4eXJ1dz09
Meeting ID / ID de réunion : 974 0494 3453
Passcode / Code secret : 121035
Warto wcześniej zainstalować sobie na komputerze/telefonie aplikację Zoom (pobierz TUTAJ) i utworzyć sobie konto, aby w momencie rozpoczęcia wykładu móc z niej korzystać po zalogowaniu i kliknięciu w powyższy link (a potem w „Launch meeting” i zezwoleniu na uruchomienie aplikacji Zoom, o które system zapyta w małym okienku – Wybierz aplikację Zoom launcher).
Jeśli nie mają Państwo aplikacji Zoom, można obejrzeć wykład również z poziomu przeglądarki internetowej, ale może to się wiązać ze znacznym obniżeniem jakości połączenia (przerywanie), które może wręcz uniemożliwić komunikację. Aby dołączyć do spotkania z poziomu okna przeglądarki internetowej, po kliknięciu w powyższy link, kliknąć dwukrotnie ANULUJ uruchamiające się automatycznie okienko pobierania pliku instalacyjnego i wybrać opcję (poniżej) „Join from your browser”/”Rejoindre depuis le navigateur”. Następnie należy nadać sobie jakieś imię/pseudonim i potwierdzić, że nie jest się robotem (Captcha code). Przy dołączaniu do spotkania należy uruchomić AUDIO (Join audio), aby słyszeć wypowiedzi na platformie. Bardzo prosimy o wyciszenie mikrofonów podczas spotkania (Mute).
Wykłady będą również transmitowane na żywo na stronie Domu Bretanii na Facebooku, a ich zapis pozostanie dostępny przez tydzień pod adresem: https://www.facebook.com/dom.bretanii/videos

 

09.12. (czwartek) Dom Bretanii

Mini-przegląd filmów dokumentalnych Corinne Jacob w ramach XXVIII Dni Bretanii.

Corinne Jacob – bretońska realizatorka filmów dokumentalnych, absolwentka Institut d’Arts Visuels w Orleanie, studiowała też na ASP w Warszawie. W swoich filmach zajmuje się m.in. życiem lokalnych wspólnot, budowaniem więzi społecznych w Bretanii.

unvillagesansdimanche18:00 – Wioska bez niedzieli („Un village sans dimanche”, reż. Philippe Baron, Corinne Jacob, 2012, 52′)

Historia konfliktu pomiędzy władzą świecką i kościelną w bretońskiej wsi, który doprowadza do zamknięcia miejscowego kościoła. Cenę za ten ideologiczny spór między laicką Republiką a Kościołem przyjdzie płacić mieszkańcom. Wydarzenia rozgrywają się w latach 50-tych, kiedy w Bretanii kościoły były jeszcze pełne wiernych, a bretońskie miasteczka i wsie były podzielone na „białych” oraz  – jak w przypadku przedstawionej gminy Lanvénégen, z której pochodzi reżyserka Corinne Jacob – „czerwonych”.hangars

19:00 – Tajemnica hangarów („Dans le secret des hangars”, reż. Corinne Jacob, 2015, 52′)

Portret społeczności ze środkowej Bretanii, która wbrew powszechnemu rozluźnieniu więzi społecznych i rozległości geograficznej gminy Scaër, z wielkim zapałem angażuje się w wielomiesięczną pracę nad przygotowaniem odbywającej się co dwa lata lokalnej parady karnawałowej. Realizatorka, która spędziła kilka lat dzieciństwa w Scaër stawia sobie pytanie, co buduje lokalną wspólnotę.

WSTĘP WOLNY

 

13.12 (poniedziałek) g. 18:00 Online – Zoom / Facebook

Frondystki. Aktywność polityczna i wojskowa kobiet w okresie Frondy 1643-1661 – wykład dr. Jarosława Pietrzaka z cyklu „Kobiety w historii Francji. Droga do uzyskania pełnych praw”

grande-mademoiselle-1672Fronda lat 1643-1661 była wielką rewoltą, która ogarnęła Paryż i zaangażowała środowiska mieszczańskie oraz arystokratyczne w walce przeciwko rządom pierwszego ministra kardynała Juliusza Mazzariniego. Prowadzona w tym samym czasie przez Francję wojna z Hiszpanią i Cesarstwem pogłębiła kryzys państwa, którego ster znalazł się w rękach regentki Anny Austriackiej oraz, wspierającego jej nominalną władzę w imieniu małoletniego Ludwika XIV.

W walkach brali udział nie tylko mężczyźni. Szczególnie po stronie parlamentu oraz podżegających do walk arystokratów stanęły kobiety, które bynajmniej nie tylko snuły sieci intryg politycznych, ale czynnie zaangażowały się w walki. „Paryskie amazonki”, którym to mianem określano grupę arystokratek, zasłynęły swoją przebiegłością, zdolnością pośredniczenia pomiędzy walczącymi, odwagą a nawet hartem ducha. Udział kobiet nie był jednak przypadkowy. Wpływ na ich wystąpienie miały więzi rodzinne, wspólnota interesów z buntującymi się przeciw władzy królewskiej możnymi, aktywizacja polityczna i kulturalna kobiet za sprawą działających salonów oraz wyjątkowy ideał kobiety-walczącej tzw. femme forte, który uczynił z płci pięknej równego mężczyznom towarzysza broni.

Jarosław Pietrzak – doktor nauk humanistycznych w zakresie historii, adiunkt w Katedrze Historii Nowożytnej (Instytut Historii i Archiwistyki, Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie). Autor rozprawy doktorskiej: Księżna dobrodziejka. Katarzyna z Sobieskich Radziwiłłowa (1634-1694) – życie i działalność (Warszawa 2016 r.) oraz wielu artykułów naukowych publikowanych w „Zapiskach Historycznych”, „Res Historica”, „Klio”, „Studiach Wilanowskich” oraz wydawnictwach monograficznych pod redakcją. Członek rady naukowej czasopisma “Eastern European Review”, współpracownik m.in. Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie, członek Polskiego Towarzystwa Historycznego oraz Polskiego Towarzystwa Badań nad Wiekiem Osiemnastym. Zainteresowania badawcze związane historią, rolą i miejscem kobiet w społeczeństwie we wczesnej epoce nowożytnej od XVI do XVIII wieku, historią podróży, dziejami rodów magnackich, oraz przemianami kultury dworskiej, w tym ceremoniałami.

15.12.2021 g.19:00 Dom Bretanii

262033439_187202843624552_7600221740945727701_n

„Opowieści blaszanego koguta – bretońskie inspiracje””

Otwarcie wystawy grafik Barbary Wilińskiej

Wystawa prezentuje grafiki i obiekty  inspirowane dawnymi baśniami, legendami i pieśniami bretońskimi. Poznamy Syrenę, Ptaszka Śmierci, cudowną Rybę  świętego Corentina, Anioła, który został małżonkiem, Morze Katuszy, Dolinę Krwi i świętego Korneliusza, ukrytego w uchu woła.

Barbara Wilińska – śpiewaczka, multiinstrumentalistka, trenerka głosu,  malarka, kaligrafka. Zajmuje się archaicznymi technikami śpiewu, śpiewa pieśni średniowieczne z tradycji europejskich, pieśni słowiańskie i bałkańskie, improwizuje głosem. Opowiada i wyśpiewuje historie.  Od wielu lat maluje i  kaligrafuje, co zaowocowało licznymi  wystawami indywidualnymi i udziałem w wystawach zbiorowych.  Swoje umiejętności i zainteresowania wykorzystuje w pracy edukacyjnej i artystycznej poprzez koncerty, udział w projektach indywidualnych i grupowych, prowadzenie regularnych i okazjonalnych warsztatów wokalnych i kaligraficznych oraz zespołów folkowych i  śpiewu tradycyjnego. 

Wystawa czynna w dn. 15.12.2021 – 28.02.2022  g. 9 – 17

 

17.12. (piątek) g. 18.00 Online (Facebook) 262615077_260670762625861_5844949982749859707_n

Wieczór legend i pieśni bretońskich  w wykonaniu Barbary Wilińskiej w ramach XXVIII Dni Bretanii.

Zapraszamy na muzyczną podróż do dawnej Bretanii – Barbara Wilińska przeniesie publiczność do krainy bretońskich baśni i legend oraz pieśni epickich przy akompaniamencie liry korbowej, suki, dulcymeru i ludowej cytry. 

Spotkamy się na moście i przy śluzach miasta,  które zginęło pod wodą… Podążymy śladami czarodzieja Merlina i  śladem ukrytego skarbu, w cieniu  menhirów, które właśnie udają się w drogę, aby napić się wody….  Wyruszymy  w podróż do miejsca, gdzie przenikają się światy i postaci –  z tego i tamtego świata.

Koncert towarzyszy wystawie prac Barbary Wilińskiej – grafik i obiektów,  inspirowanych dawnymi baśniami, legendami i pieśniami bretońskimi pt. „Opowieści blaszanego koguta”.

Barbara Wilińska – śpiewaczka, multiinstrumentalistka, trenerka głosu,  malarka, kaligrafka. Zajmuje się archaicznymi technikami śpiewu, śpiewa pieśni średniowieczne z tradycji europejskich, pieśni słowiańskie i bałkańskie, improwizuje głosem. Opowiada i wyśpiewuje historie.  Od wielu lat maluje i  kaligrafuje, co zaowocowało licznymi  wystawami indywidualnymi i udziałem w wystawach zbiorowych.  Swoje umiejętności i zainteresowania wykorzystuje w pracy edukacyjnej i artystycznej poprzez koncerty, udział w projektach indywidualnych i grupowych, prowadzenie regularnych i okazjonalnych warsztatów wokalnych i kaligraficznych oraz zespołów folkowych i  śpiewu tradycyjnego. 

 

*****

24.11. (środa) g. 18:00 Online

Nicolas-Jean-Baptiste Raguenet (1715-1793). "Le Pont-Neuf et la pompe de la Samaritaine, vus du quai de la Mégisserie, 1777". Huile sur toile. Paris, musée Carnavalet.

Nicolas-Jean-Baptiste Raguenet (1715-1793) – Most Pont-Neuf z budynkiem pompy „Samarytanki” – widok z bulwaru quai de la Mégisserie, 1777″. Olej na płótnie. Paryż, Muzeum Carnavalet.

„Paryż w ostatnich dekadach ancien régime’u widziany oczami polskich podróżników” – wykład dr Aleksandry Janiszewskiej z cyklu „Paryż. Spotkania z historią najsłynniejszego miasta świata”

Zapraszamy na spacer po XVIII-wiecznym Paryżu, po którym przewodnikami będą przebywający wówczas w tym mieście Polacy. Jakie miejsca odwiedzała Teofila Morawska, siostra słynnego Karola Radziwiłła „Panie Kochanku”, co w Paryżu fascynowało księdza Franciszka Ksawerego Bohusza, a na co narzekał Feliks Oraczewski, wysłannik króla Stanisława Augusta? Sprawdzimy czy Polacy poruszali się po mieście tymi samymi turystycznymi ścieżkami co inni obcokrajowcy i co w ostatnich latach przed rewolucją było w Paryżu nowe i zachwycające. I w końcu zadamy sobie pytanie – jak Polacy odbierali Paryż i jak się w nim czuli?

dr Aleksandra Janiszewska – historyczka sztuki, redaktorka, członkini Polskiego Towarzystwa Badań nad Wiekiem Osiemnastym, autorka książki „Tego roku w Paryżu. Korespondencja króla Stanisława Augusta z Feliksem Oraczewskim, 1782–1784″. W swojej pracy doktorskiej zajęła się tematem podróży Polaków do Francji w epoce stanisławowskiej.

Obejrzyj nagranie wykładu (dostępne do 2.12.)

 

 25-27.11. Dom Bretanii

Annie Ebrel. fot. Gwenael Saliou

Annie Ebrel. fot. Gwenael Saliou

Rezydencja artystyczna Annie Ebrel (Bretania) i Moniki Kuś (Poznań) w ramach projektu „Bretońskie i polskie śpiewy kobiece. Tak odległe, a tak bliskie”

Spotkanie przed kilku laty w Poznaniu Annie Ebrel, charyzmatycznej śpiewaczki bretońskiej z poznańską śpiewaczką i skrzypaczką Moniką Kuś zainspirowało artystki do stworzenia przestrzeni dla spotkania ich rodzimych tradycji śpiewu – bretońskiej i polskiej, dwóch odrębnych muzycznych światów, oraz do szukania wspólnych wątków w bretońskich i polskich pieśniach śpiewanych przez kobiety i o kobietach. Okazuje się, że te z pozoru odległe tradycje śpiewacze i muzyczne spotykają się na wielu gruntach: społecznym, obrzędowym, tematycznym… Polskie kołysanki, weselne pieśni obrzędowe, pieśni miłosne, ballady, przyśpiewki będą dialogować z bretońskimi kołysankami, gwerzami („lamentami”) czy pieśniami obrzędowymi a nawet tanecznymi. Annie Ebrel i Monika Kuś to śpiewaczki obdarzone wyrazistymi głosami,  ich śpiew dąży do wyrażenia  prostoty i wewnętrznej siły bliskiej wiejskiej manierze śpiewaczej a jednocześnie pełen jest subtelności.

Efekt pracy śpiewaczek nad poszukiwaniem wspólnych elementów w pieśniach polskich i bretońskich podczas rezydencji artystycznej w Poznaniu zostanie zaprezentowany na kameralnym koncercie w Domu Bretanii 27 listopada, który będzie można obejrzeć online na stronie Domu Bretanii na Facebooku.

Śpiewaczkom zaakompaniuje na gitarze Dariusz Brodowski.

Obejrzyj nagranie koncertu!

 

Monika Kuś fot. Katarzyna Goździewska - Emocjonalna

Monika Kuś fot. Katarzyna Goździewska – Emocjonalna

Annie Ebrel (Bretania) – śpiewaczka bretońskojęzyczna. Współpracowała z wieloma wybitnymi muzykami, m.in. włoskim kontrabasistą Ricardo del Fra, czy z takimi bretońskimi artystami jak Jacky Molard, Erik Marchand, Nolùen Le Buhé, Marthe Vassallo, Jacques Pellen, Jean-Luc Thomas, duo Hamon-Martin czy Ronan Pellen. Jej ostatni projekt pt. „Lellig” podąża śladami bretońskiej poetki ludowej Anjeli Duval. Była gościem Domu Bretanii w Poznaniu w latach 1999 i 2019. Podczas swojego drugiego koncertu w naszym mieście wystąpiła z zespołem Compagne Rassegna z Marsylii.

Monika Kuś (Poznań) – z urodzenia makowianka, zbiera i wykonuje tradycyjne pieśni polskie. Od dekady współpracuje z Domem Tańca Poznań. Stworzyła  kobiece zespoły Wolne Obroty i Sad Gra wykonujące muzykę ziemi łowickiej, współtworzyła kolektyw Przodki zajmujący się muzyką wschodniego pogranicza Wielkopolski.  W przeszłości śpiewała w duecie z Grażyną Olszaniec pieśni bretońskie w tradycyjnej technice śpiewu naprzemiennego kan ha diskan

 

Więcej informacji o Annie Ebrel

 

 

Espagne, Aragon, Col du Somport

Espagne, Aragon, Col du Somport

29.10-30.11.2021 – Dom Bretanii

Yvon Boëlle – Wystawa fotografii
„Drogi św. Jakuba we Francji i w Hiszpanii”

Yvon Boëlle urodził się w 1951 roku w Saint-Malo w Bretanii, w rodzinie fotografów. Jego dziadek był fotografem w Breście na początku XX wieku. To na jego starym sprzęcie Yvon uczył się sztuki fotografowania i pracy w pracowni fotograficznej. Przez kilka lat pracował w laboratorium Central Color w Paryżu, gdzie miał okazję spotkać Jacques’a-Henri Lartigue’a, Helmuta Newtona, Sarę Moon oraz inne legendy fotografii i pod ich okiem wykonywać powiększenia zdjęć ich autorstwa na potrzeby prestiżowych wystaw w Paryżu.
Po powrocie do Bretanii zaczął pracować przede wszystkim w terenie, w tym na drogach św. Jakuba. 4-tomowa edycja zdjęć Boëlle’a ze Szlaku św. Jakuba wydana przez Ouest-France sprzedała się w 350 tysiącach egzemplarzy.

Wystawa czynna: pon.- czw..: 12-18, pt.: 10-17. Wstęp wolny.

Wystawa w ramach XIII Festiwalu Kultur Europy – Hiszpańska Galicja

 

29.10-12.11.2021 – Wolny Dziedziniec Urzędu Miasta, Plac KolegiackiAlto San Roque Boelle

Yvon Boëlle – wystawa fotografii
„Wędrowcy Drogi św. Jakuba”

W ciągu piętnastu lat, w latach 1996-2010, francuski fotograf Yvon Boëlle podążał francuskimi i hiszpańskimi drogami św. Jakuba. Powstało wiele tysięcy fotografii, które były prezentowane w licznych książkach i publikacjach we Francji i za granicą. Na potrzebę wystawy w Poznaniu fotograf dokonał wyboru zdjęć pokazujących pielgrzymów zanurzonych w różnorodnym pejzażu dróg prowadzących do Santiago de Compostela.

 

 

***

NAGRANIA ARCHIWALNE WYDARZEŃ ONLINE

 

Eva Guillorel

Wykład Evy Guillorel pt. „Losy kobiet w lamentach  bretońskich (gwerzioù).” – WYSŁUCHAJ WYKŁADU

Dr Eva Guillorel – historyczka z Uniwersytetu Rennes 2, ceniona badaczka kultury oralnej języka francuskiego i bretońskiego, w tym pieśni, specjalizuje się m.in. w opisywaniu, poprzez ich treść, losów kobiet na przestrzeni wieków w Bretanii. Jest autorką licznych publikacji oraz 2 książek, w tym współautorką cenionego opracowania pt. „Miracles & Murders. An Introductory Anthologie of Breton Ballads” wydanego w 2017 roku przez Oxford University Press.

***

nathalie-de-broc-ecrivain-1-10„Kobiety, które stworzyły Bretanię” – wykład pisarki Nathalie de Broc – LINK do nagrania
Ces Femmes - N. de Broc

Nathalie de Broc jest cenioną we Francji powieściopisarką i niezależną dziennikarką pracującą dla telewizji France 3 Ouest. W 2019 roku opublikowała w Ouest-France książkę pt. „Ces femmes qui ont fait la Bretagne” („Kobiety, które stworzyły Bretanię”), w której prezentuje pasjonujące kobiece historie. O większości z tych wyjątkowych kobiet nikt wcześniej nie słyszał. Jej książka jest efektem długich poszukiwań archiwalnych. Wykład jest wydarzeniem towarzyszącym wystawie w Domu Bretanii pt. „Niezwykłe Bretonki” (21.09-08.10.2020).

 

***

Marie Curie-Skłodowska Źródło: Flickr. Autor: tonynetone. Lic. CC BY-SA 2.0 „Maria Skłodowska-Curie. Zakochana w nauce” – wykład prof. Tomasza Pospiesznego z cyklu „Kobiety w historii Francji. Droga do uzyskania pełnych praw”Tomasz_Pospieszny_2020

Więcej

 

 

 

***

fot. Grażyna Grasa Nowacka

fot. Grażyna Grasa Nowacka

„Pieśni staruchy” – Koncert świąteczny ONLINE w wykonaniu Barbary Wilińskiej na zakończenie Dni Bretanii

Posłuchaj nagrania koncertu!

 

 

***

płynę

Piotr Rogaliński –„Łodzie”

Wystawa ONLINE
w ramach projektu „NIE-ZABAWKI. Człowiek-nie zabawka

Więcej informacji

 

***

TB SlideChcesz nauczyć się tańców bretońskich?

Zapraszamy do darmowego skorzystania z naszego  mini-kursu online pt. „Tańczymy bretońskie„.

Życzymy udanej nauki!!!

 

 

 

dom_bretanii_logo_akcept-01
Dom Bretanii – Fundacja Poznań – Ille-et-Vilaine

Stary Rynek 37, 61-772 Poznań
tel. 61 851 68 51

  Znajdź nas na Facebooku!

 

 

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz