Aktualny program

Ze względu na epidemię COVID-19, Zespół Domu Bretanii pracuje w trybie hybrydowym – zdalnie i w biurze, a wszystkie działania kulturalne przenieśliśmy tymczasowo ONLINE. Obecnie zgodnie z obowiązującymi obostrzeniami sanitarnymi, budynek Domu Bretanii jest ZAMKNIĘTY dla odwiedzających, poza wtorkami, kiedy jesteśmy otwarci w g. 15-17. Zapraszamy do kontaktu telefonicznego (nr tel. 61 851 68 51) lub mailowego. Za utrudnienia przepraszamy.

 

 STYCZEŃ W DOMU BRETANII

24.11.-28.02. ONLINE- FACEBOOKMarie Claude

Wystawa fotografii Mélanie Wenger pt. „Marie-Claude – dama z lalkami”.

Tytułowa Marie-Claude to staruszka żyjąca samotnie w odległym zakątku Bretanii. W jej ubogim domu najwięcej miejsca zajmują lalki – jedyne towarzyszki jej samotności.

Mélanie Wenger poznała ją przypadkowo w 2014 roku przy drodze, w górach Monts d’Arrée, gdy nieznana kobieta, zapytana o drogę, zaproponowała jej znienacka „chodź obejrzeć moje lalki”. Z tego spotkania narodziła się bliższa i dłuższa więź, która dała początek reportażowi o samotnej, znajdującej się u schyłku życia kobiecie, żyjącej na marginesie społeczeństwa. Cykl portretów Marie-Claude to projekt głęboko humanistyczny, w którym artystka z czułością i uważnością pokazuje świat kobiety zapomnianej przez społeczeństwo.

Mélanie Wenger (ur. 1987) – fotografka dokumentalistka zajmująca się w swej pracy przede wszystkim ofiarami przemocy. Współpracuje z takimi czasopismami jak Le Figaro Magazine, National Geographic, Libération, La Libre Belgique… Za cykl fotografii „Marie-Claude” otrzymała w 2017 roku Nagrodę HSBC dla młodych zawodowych fotografów oraz nagrodę jury Grand Prix Photographique de Bretagne, a rok później została  laureatką konkursu fotograficznego Lens Culture w kategorii Emerging Talent. Jej prace były pokazywane m.in. w Paryżu, Londynie, Nowym Jorku, Brukseli, Bordeaux i Strasburgu.

Wstęp wolny. Wystawa zostanie udostępniona do zwiedzania po ustaniu obostrzeń sanitarnych. 

OBEJRZYJ WERNISAŻ ONLINE!

 

***

NAGRANIA ARCHIWALNE WYDARZEŃ ONLINE

 

fot. Grażyna Grasa Nowacka

fot. Grażyna Grasa Nowacka

„Pieśni staruchy” – Koncert świąteczny ONLINE w wykonaniu Barbary Wilińskiej na zakończenie Dni Bretanii

Barbara Wilińska poprowadzi nas labiryntem wspomnień, skojarzeń i odniesień, śpiewając pieśni, których uczyła się od Starych Kobiet, Mądrych Kobiet i Kobiet o Starej Duszy. Przygrywając sobie czasem na dawnych, nieważnych instrumentach, przywoła dawne pieśni polskie, bałkańskie i celtyckie.

Barbara Wilińska Śpiewaczka, trenerka głosu, kaligraf, multiinstrumentalistka – gra na lirze korbowej, suce, dulcymerze, kantele, tamburze. Zajmuje się archaicznymi technikami śpiewu, polskimi oraz słowiańskimi i bałkańskimi pieśniami tradycyjnymi, improwizacją głosem. Swoje umiejętności i zainteresowania wykorzystuje w pracy edukacyjnej i artystycznej. Koncertuje solo i z zespołami. Realizuje projekty indywidualne i grupowe, prowadzi warsztaty głosowe i zespoły śpiewu tradycyjnego. Kaligrafuje, maluje, tworzy grafiki. Prowadzi warsztaty kaligrafii i malowania dawnymi technikami.

Posłuchaj nagrania koncertu!

 

 

płynę

Piotr Rogaliński

„Łodzie”

Wystawa ONLINE w ramach projektu „NIE-ZABAWKI. Człowiek-nie zabawka”

 

Czym są nie-zabawki?

Nie-zabawki to niewielkie rzeźby, instalacje i artefakty wykonane ze starego, już niepotrzebnego materiału (belek, kutych elementów, fragmentów narzędzi rolniczych itp.), często w uproszczony sposób.

Swą formą i surowością przypominają archaiczne przedmioty.

Inspiracją do ich powstania stały się zabawki, jakimi dawniej bawiły się dzieci, naśladując dorosłych. Nie-zabawki, umieszczone w nowych kontekstach, poruszają istotne ludzkie sprawy: trud życia codziennego, intymny kontakt z drugą osobą, miłość, a także samotność i śmierć.

Człowiek nie zabawka

Nie-zabawki kontrastują ze współczesnym światem pełnym koloru i szybkiego obrazu.

W konsumpcyjnym, nierealnym, bajkowym świecie kreowanym przez producentów, człowiek traktowany jest przedmiotowo, jest klientem, a w wielu przypadkach produktem. W nie-zabawkach zawarta jest niezgoda na takie traktowanie człowieka, jego ciała i sfery duchowej.

Nie-zabawki zawierają także element niepełnosprawności: ludzie nie posiadają rysów twarzy, w postaciach zwierzęcych trudno rozpoznać gatunek, pojazdy w rzeczywistości nie mogłyby się poruszać.

Stają w opozycji do dążeń stworzenia „doskonałego człowieka w doskonałym świecie”.

Są także marzeniem o lepszym świecie.

Piotr Rogaliński – zajmuje się działaniami na pograniczu teatru, muzyki i plastyki. W oparciu o dawne wzory wykonuje dekoracje i scenografie do koncertów i spektakli. Specjalizuje się w wykonywaniu rzeźb-zabawek, oraz postaci kolędniczych, które wykorzystuje jako rekwizyty w pracy teatralnej.

Jako aktor współtworzył przedstawienia w Teatrze Studio Czyczkowy i Teatrze Węgajty. Prowadzi warsztaty teatralne dla młodzieży i osób z niepełnosprawnościami. Przygotowuje audycje dla dzieci o tematyce nawiązującej do kultury ludowej. W Domu Bretanii prowadził wielokrotnie warsztaty teatralne i prezentował spektakle oparte na legendach bretońskich.

Od kilku lat współtworzy kapele grające muzykę tradycyjną.

Jest autorem wielu aranżacji plastycznych do wystaw historycznych i koncertów, między innymi Muzeum Poznańskiego Czerwca w Poznaniu. Współpracował z takimi instytucjami jak: IPN Poznań, Muzeum Walk Niepodległościowych w Poznaniu, Dom Bretanii, CK Zamek w Poznaniu, Filharmonia im. M. Karłowicza w Szczecinie.

 

Głównym mecenasem wydarzenia jest spółka Aquanet.Aquanet

 

Obejrzyj wystawę online!

 

Eva Guillorel

Wykład Evy Guillorel pt. „Losy kobiet w lamentach  bretońskich (gwerzioù).” – WYSŁUCHAJ WYKŁADU

Pieśni są bezcennym dziedzictwem kulturowym Bretanii. Niektóre powstały kilkaset lat temu, a przetrwały dzięki przekazowi ustnemu. Ich gatunek gwerz, co znaczy po bretońsku lament, to istotny składnik DNA bretońskiej tożsamości kulturowej. Gwerz jest dla Bretończyków tym, czym dla Portugalczyków fado, a dla Amerykanów blues. Przekazywane ustnie z pokolenia na pokolenie i spisane w XIX wieku przez Théodora Hersarta de La Villemarqué w zbiorze „Barzaz Breiz”, pieśni gwerzioù opowiadają o tragicznych zdarzeniach jak zdrady, gwałty, samobójstwa, dzieciobójstwa, których ślady trudno znaleźć w archiwach sądowych. Były inspiracją dla pieśniarzy, którzy wędrowali po Bretanii i śpiewali o tych zajściach, co nierzadko pozostaje jedynym źródłem informacji o sytuacji kobiet sprzed kilku stuleci oraz świadczy o braku zainteresowania wymiaru sprawiedliwości ich losami.

Dr Eva Guillorel – historyczka z Uniwersytetu Rennes 2, ceniona badaczka kultury oralnej języka francuskiego i bretońskiego, w tym pieśni, specjalizuje się m.in. w opisywaniu, poprzez ich treść, losów kobiet na przestrzeni wieków w Bretanii. Jest autorką licznych publikacji oraz 2 książek, w tym współautorką cenionego opracowania pt. „Miracles & Murders. An Introductory Anthologie of Breton Ballads” wydanego w 2017 roku przez Oxford University Press.

 

nathalie-de-broc-ecrivain-1-10„Kobiety, które stworzyły Bretanię” – wykład pisarki Nathalie de Broc – LINK do nagrania
Ces Femmes - N. de Broc

Nathalie de Broc jest cenioną we Francji powieściopisarką i niezależną dziennikarką pracującą dla telewizji France 3 Ouest. W 2019 roku opublikowała w Ouest-France książkę pt. „Ces femmes qui ont fait la Bretagne” („Kobiety, które stworzyły Bretanię”), w której prezentuje pasjonujące kobiece historie. O większości z tych wyjątkowych kobiet nikt wcześniej nie słyszał. Jej książka jest efektem długich poszukiwań archiwalnych. Wykład jest wydarzeniem towarzyszącym wystawie w Domu Bretanii pt. „Niezwykłe Bretonki” (21.09-08.10.2020).

 

 

 

 

dom_bretanii_logo_akcept-01
Dom Bretanii – Fundacja Poznań – Ille-et-Vilaine

Stary Rynek 37, 61-772 Poznań
tel. 61 851 68 51

  Znajdź nas na Facebooku!

 

Partnerzy

Loga

 

 

 

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz