Dni Bretanii

Maurice Denis, Kobiety kąpiące się w Port Blanc. Olej na płótnie. Fot. Patrick Goetelen, © Muzeum w Pont-Aven

Maurice Denis, Kobiety kąpiące się w Port Blanc. Olej na płótnie. Fot. Patrick Goetelen, © Muzeum w Pont-Aven


XXV Dni Bretanii

„Wokół dziedzictwa”

17-29 listopada 2018

 

Celem Dni jest przybliżenie dziedzictwa kulturowego Bretanii, tego związanego z morzem, nieodłącznym elementem tożsamości bretońskiej, z pejzażem, który odnajdujemy na wielu obrazach m.in. artystów szkoły z Pont Aven  i z ciągle żywą muzyką tradycyjną. Dni Bretanii, nawiązujące do celtyckiego święta Samhain, kończącego lato i oswajającego ludzi z nadejściem zimy, są zaproszeniem do wspólnego spędzania jesiennych wieczorów na poznawaniu fascynującej kultury bretońskiej, tak bliskiej wielu mieszkańcom Poznania.

Program w wersji PDF

 

Plakat DUO Wrzesnia Puszczykowo  Dni Bretanii CLPWystawa fotografii Maud Bernos -plakat

 PROGRAM

17.11. (sobota) g. 9.30-12.30

Retro Dance Studio, ul. Wielka 19

Warsztaty tańca bretońskiego dla początkujących

Prowadzenie Marta Tomczak i Krzysztof Rogulski, pasjonaci, doświadczeni tancerze i nauczyciele tańców bretońskich i balfolkowych, założyciele Stowarzyszenia Bal Folk Poznań

Tańce tradycyjne są w Bretanii powszechnie znane i bardzo popularne wśród wielu pokoleń. To głównie tańce w kręgu i korowodowe. Bretońska zabawa taneczna Fest Noz (z bretońskiego „zabawa nocna”), która jest ważnym elementem życia zarówno wiejskich, jak i miejskich społeczności, została wpisana w grudniu 2012 roku na Listę Światowego Dziedzictwa Unesco jako zjawisko kulturowe. Znalazła się tam obok m.in. portugalskiego Fado, meksykańskich Mariachi i chińskiego teatru cieni. Warsztaty przygotują m.in. do tańca podczas koncertu Hamon Martin Quintet 23.11 w Blue Note Jazz Clubie (patrz niżej). W programie m.in. ridées 6 temps, suite de Loudéac, tour, gavotte…

Wstęp wolny. Zapisy: elwira[małpa]dombretanii.org.pl

 

19.11. (poniedziałek) g. 18.00 Dom Bretanii Bertrand de Broc - fot. Maud Bernos

Otwarcie wystawy fotografii Maud Bernos pt. „Wszyscy żeglarze mają błękitne oczy”

Wystawa prezentuje serię czarno-białych portretów skipperów sfotografowanych krótko po zakończeniu długich samotnych regat. Chodziło o uchwycenie momentu, kiedy żeglarze są przepełnieni przebytym doświadczeniem. W ich spojrzeniach odnajdujemy światło, zmęczenie, strach, samotność i determinację. Maud Bernos realizowała swój projekt przez 3 lata, utrwalając w ten sposób twarze 39 żeglarzy i żeglarek sfotografowanych tuż po zejściu na ląd.  Zdjęcia te były wielokrotnie prezentowane m.in. na prestiżowym festiwalu Rencontres de la Photographie d’Arles, a wydawnictwo Gallimard wydało album z portretami żeglarzy pod tym samym tytułem.

Fot. Catherine Foussat

Fot. Catherine Foussat

Maud Bernos fotografii nauczyła się sama. Doskonaliła swój warsztat u znanych fotografów jak np. Antoine d’Agata czy Jim Goldenberg. Współpracowała m.in. z Julienem Oppenheimem i Véronique Vial. W swojej pracy artystycznej jest bardzo przywiązana do swobody. Zajmowała się różnorodną tematyką  od nocnych pejzaży po portrety znanych osobistości. Artystka wchodzi w interakcję ze swoimi modelami, podróżuje razem z nimi do ich światów.

 

20.11. (wtorek) g. 18 Dom Bretanii

Tabarly5

Fot. Jean Guichard

Projekcja filmu „Tabarly” (92’, 2008 reż. Pierre Marcel, muz. Yann Tiersen)

Eric Tabarly legendarny bretoński żeglarz (1931-98), przez 35 lat ścigał się i zwyciężał na morzach i oceanach całego świata. Stworzył serię jachtów Pen Duick, z których każdy wnosił nowatorskie rozwiązania konstrukcyjne. Zginął tragicznie na morzu Irlandzkim w czasie rejsu na swoim pierwszym, stuletnim wówczas Pen Duicku, płynąc do Szkocji na zlot jachtów zaprojektowanych przez Wiliama Fife’a. Film „Tabarly” jest poruszającą opowieścią o wybitnym żeglarzu, gf-y6Rt-6Ntr-WxqA_film-dvd-eric-tabarly (1)takim, który rodzi się raz na sto lat, był nominowany do francuskiej nagrody filmowej Cezar w kategorii film dokumentalny.

Film we francuskiej wersji językowej z polskimi napisami. Wstęp wolny

W dyskusji o Tabarlym po filmie udział weźmie żeglarka Aldona Zawalska, wdowa po dr. Krzysztofie Zawalskim, twórcy Narodowego Centrum Żeglarstwa przy AWFiS w Gdańsku wzorowanego na Ecole Nationale de Voile w Saint-Pierre-Quiberon w Bretanii, kilkakrotnym mistrzu Polski w żeglarstwie i pedagogu żeglarstwa.

 Współpraca: Wielkopolski Okręgowy Związek Żeglarstwa

 

Zespół Kabalerien (1976)

Zespół Kabalerien (1976)

22.11. (czwartek) g. 18.00 Dom Bretanii

„Jak odradzała się muzyka tradycyjna w Bretanii po drugiej wojnie światowej” – wykład Ronana Pellena z udziałem pieśniarza Mathieu Hamona.

Mówiąc o muzyce bretońskiej często mamy na myśli muzykę tradycyjną graną na wsi (instrumentalna na binioù i bombardę czy wokalna wykonywana w technice kan ha diskan) albo odrodzenie folku w latach 70-tych XX wieku, kojarzone z harfistą Alainem Stivellem. Tymczasem ten ruch powrotu do folku w nowej formie rozpoczął się już w latach 50-tych. Wykład przedstawi ewolucję muzyki bretońskiej od tamtych czasów po dziś dzień.

Ronan Pellen – bretoński muzyk i etnomuzykolog. Multiinstrumentalista, gra m.in. na cytarze i violi da gamba. Współpracuje z Sylvainem Barou, Paddym Keenanem, Jacques’em Pellenem, braćmi Molard czy od niedawna ze Szkotem Calumem Stewartem. Gra w zespołach Hamon Martin Quintet, Istan Trio i Skeduz.  Lider bretońsko-indyjskiej grupy Ganga Procession. Dużo podróżuje, szukając muzycznych inspiracji, które sięgają od Irlandii i Bretanii, przez Bliski Wschód aż po Indie, od muzyki dawnej po jazz.

 

23.11. (piątek) g. 19.00 Klub Blue Note

Koncert Hamon Martin Quintet

Legendarny zespół z Górnej Bretanii inspirujący się muzyką tradycyjną z krainy Gallo, którą członkowie zespołu  interpretują we własnym stylu, zwanym „bretońską muzyką wyzwoloną”, naznaczoną  indywidualnym doświadczeniem, artystycznymi i geograficznymi inspiracjami oraz nowoczesną aranżacją. Muzykę graną przez Hamon Martin Quintet cechuje ponadczasowa klasa i wirtuozeria. Członkowie kwintetu to muzyczne osobowości, znakomici improwizatorzy, a przy tym to prawdziwi znawcy muzyki tradycyjnej. Podczas drugiej części koncertu będzie można tańczyć.

Fot. Gilles Pouliquer

Fot. Gilles Pouliquer

Jannick Martin – akordeon diatoniczny
Erwan Hamon – bombarda, flety
Mathieu Hamon – śpiew
Ronan Pellen – cytara
Erwan Volant – gitara basowa

Bilety: 30 zł (przedsprzedaż) / 40 zł (w dniu koncertu)
Sprzedaż
bilety24.pl, CIM, biuro klubu Blue Note, Dom Bretanii

 
 

 

 

Fot. Eric Legret

Fot. Eric Legret


Koncert duo Hamon & Martin – wstęp wolny

24.11. (sobota) g. 18.00 Puszczykowo, Mała sala hali widowiskowo-sportowej,  ul. Podgórna 21

Organizator: Stowarzyszenie Puszczykowo-Châteaugiron

 25.11. (niedziela)  g. 17.00 Września – Wrzesiński Ośrodek Kultury

 

 

27.11. g. 18.00 (wtorek)  Dom Bretanii

Paul GAUGUIN, Dwie Bretonki (1894) Pastel na papierze.  Fot. Laurent Bruneau © Musée de Pont-Aven

Paul GAUGUIN, Dwie Bretonki (1894) Pastel na papierze.
Fot. Laurent Bruneau © Musée de Pont-Aven

„Gauguin i przyjaciele w Bretanii, czyli szkoła malarska z Pont-Aven” – wykład Estelle Guille des Buttes-Fresnau

Nazwa „Szkoła z Pont-Aven” została nadana grupie malarzy tworzących kolonię artystów  w latach 1888-90 wokół Paula Gauguina w Pont-Aven. Członkiem grupy był m.in. zaprzyjaźniony z Gauguinem Władysław Ślewiński. Artystów pociągał symbolizm, szukali inspiracji w sztuce ludowej, malowali, stosując metodę syntetyzmu i kluazonizmu, co w praktyce oznaczało malowanie czystymi plamami koloru, obwiedzionymi konturem, z zaniechaniem oddania perspektywy prowadzącym do uproszczenia bądź zniekształcenia formy, co miało oddawać symboliczny charakter przedstawienia. Ten bujny okres malarski w Pont-Aven odegrał ogromną rolę w rozwoju sztuki nowoczesnej w Europie.

Estelle GDBF - fot. Mélanie Bodolec

fot. Mélanie Bodolec

Estelle Guille des Buttes-Fresnau – dyrektor Muzeów Rejonu Concarneau-Kornwalia, dyrektor i główny kustosz Muzeum w Pont-Aven, otwartego w 1985 roku w malowniczym miasteczku malarzy, z kolekcją dzieł członków Szkoły, m.in. Paula Gauguina, Emila Bernarda, Paula Sérusiera. Muzeum, rozbudowane i unowocześnione w ostatnich latach, zajmuje m.in. budynek dawnego hotelu Julia, w którym w XIX wieku mieszkali artyści. Muzeum w Pont-Aven działa w partnerstwie z Musée d’Orsay w Paryżu, gdzie znajduje się najwięcej prac malarzy Szkoły z Pont-Aven.

 

MNP Mp 387

Władysław Ślewiński – Stara Bretonka (ze zbiorów Muzeum Narodowego w Poznaniu)

29.11. (czwartek) g. 18.00 Dom Bretanii

„Kocham Gauguina i Polskę” – wykład Katarzyny Grabowskiej o Władysławie Ślewińskim

Będzie to historia życia artysty, w którym główną rolę odegrało malarstwo, Paul Gauguin i Bretania. Gauguin oraz pejzaże i kultura Bretanii wywarły olbrzymi wpływ na polskiego twórcę, jednak obrazy Ślewińskiego nie byłyby takimi, jakie możemy podziwiać dzisiaj, gdyby nie słowiańska dusza malarza. Te wszystkie elementy sprawiły, że płótna Polaka nierozerwalnie związane są z malarstwem francuskim, ale odznaczają się romantyczną nutą i melancholijnym klimatem, charakterystycznym dla twórczości polskich artystów tego czasu.

Katarzyna Grabowska – historyk sztuki. Adiunkt w Dziale Edukacji Muzeum Narodowego w Poznaniu. Popularyzatorka sztuki i autorka artykułów poświęconych temu zagadnieniu.

 
 

 

 

 

—————————-

Impreza cykliczna mająca na celu promocję Bretanii. Bretania jest regionem Francji, który mimo oddalenia od Polski (ok. 1500 km dzieli ją od granic naszego kraju) ma od wielu lat bliskie kontakty z Wielkopolską i Poznaniem (Porozumienie o współpracy pomiędzy regionami podpisane w 2005 roku. Stolica Bretanii Rennes i Poznań są miastami partnerskimi od 1998 roku). Bretania w odróżnieniu od reszty Francji ma korzenie celtyckie. Jest to miejsce atrakcyjne pod każdym względem: turystycznym, historycznym i kulturowym. Dni Bretanii, które odbywają się w Poznaniu i w różnych gminach Wielkopolski, są okazją do poznania bretońskich twórców oraz do przedstawienia wielu tematów związanych z tym regionem. Z okazji Dni Bretanii ukazuje się także Gazeta Bretońska wydawana przez Dom Bretanii, gdzie publikujemy artykuły zarówno o dzisiejszej jak i o historycznej Bretanii. Zobacz Gazetę Bretońską

Dni Bretanii odbywają się tradycyjnie w listopadzie. Wybraliśmy ten miesiąc ze względu na listopadową celtycką tradycję „oswajania” nadchodzącej zimy poprzez udział w kameralnych spotkaniach, gdzie snuje się opowieści, muzykuje, tworzy kulturową wspólnotę.

 

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz