„Samotni i zdeterminowani – postimpresjoniści w zmaganiach o nowy język sztuki”- wykład Karoliny Prymas-Jóźwiak

17.04 (środa) g. 18 „Samotni i zdeterminowani – postimpresjoniści w zmaganiach o nowy język sztuki”- wykład Karoliny Prymas-Jóźwiak w ramach cyklu „Wykłady o sztuce francuskiej, czyli klucze do współczesności”gauguin_wizja_po_kazaniu_(walka_jakuba_z_aniolem)_1888

Któż nie słyszał o Vincencie van Goghu i jego zmaganiach ze sobą i światem? Ale czy w ślad za pierwszymi skojarzeniami na temat jego malarstwo podąża refleksja dotycząca istotnego postimpresjonistycznego zwrotu w sztuce, jakiego dokonał wraz z kilkoma artystami swojego pokolenia? Wykład będzie prezentacją nowatorskich koncepcji artystycznych, które narodziły się w pracowniach postimpresjonistów: Paula Cézanne, Paula Gauguin, Vincenta van Gogh, Georges`a Seurat oraz Henri`ego de Toulouse-Lautrec.

Cykl wykładów pt. „Sztuka francuska, czyli klucze do współczesności” będzie swego rodzaju wprowadzeniem do sztuki współczesnej, omówione zostaną kierunki artystyczne i postawy twórców, które składają się na różnorodny krajobraz sztuki nowoczesnej (od XIX w. do lat 70. XX wieku) i współczesnej (kon. XX i początku XXI w.). Celem wykładów jest nie tylko prezentacja szerokiej panoramy nowoczesnej sztuki  francuskiej i jej kontekstów, przypomnienie artystów już nieco zapomnianych, jak i lepsze poznanie niekwestionowanych gwiazd świata sztuki. Zależy nam także na wyjściu naprzeciw Słuchaczom, dla których obcowanie ze sztuka nowoczesną jest ciągle wyzwaniem, choć intrygującym, to jednak niełatwym.

Karolina Prymas-Jóźwiak – historyczka sztuki,  absolwentka UAM,  odbyła roczne stypendium naukowe na Uniwersytecie Rennes II-Haute Bretagne. Wykłada Historię Rzeźby na Uniwersytecie Artystycznym w Poznaniu, prowadzi również zajęcia na Uniwersytecie Trzeciego Wieku UAP. Od wielu lat w praktyce zajmuje się edukacją artystyczną, dydaktyką historii sztuki, treningiem twórczości. Autorka artykułów naukowych, publikacji z zakresu dydaktyki edukacji artystycznej oraz materiałów dydaktycznych dla studentów i nauczycieli.