Aktualny program

Marzec w Domu Bretanii

Program w wersji PDF dostępny TUTAJ

 

02.03 (czwartek) 18.00

Spotkanie dyskusyjne z cyklu „NaoKoło migracji”

„Kłącza historii. Wędrowiec w poszukiwaniu dialogu”

– Brygida Sawicka-Stępińska: Konkwista a język – o hiszpańskim i quechua w czasie podboju Ameryki.

Przybywając do Nowego Świata, Hiszpanie zetknęli się z wieloma lokalnymi językami. Również Indianie musieli stawić czoła nowej rzeczywistości – dziś już wiemy, że z różnym skutkiem. Wykład poświęcony jest relacjom, jakie do dziś zachodzą pomiędzy językiem a społeczeństwem w krajach andyjskich oraz temu, jak język może stać się narzędziem opresji.

– przerwa kawowa –Brazylia - rdzenna mniejszosc

– Elżbieta Dolińska: Rdzenna mniejszość wobec państwowej większości. Brazylia 500 lat po wielkiej imigracji europejskiej.

O rezystencji kulturowej Indian brazylijskich, na przestrzeni 500 lat: od chwili, gdy rozpoczął się napływ imigrantów z Europy do brazylijskiej części Ameryki Południowej w XVI wieku do współczesności. A także o współczesnych relacjach „państwowa większość – rdzenna mniejszość”.

Elżbieta Dolińska – doktorantka na Wydziale Neofilologii UAM, architekt z kilkudziesięcioletnim stażem, pomysłodawczyni i realizatorka projektu Portugalomania (cyklu wykładów w Domu Bretanii), lektorka portugalskiego w Domu Bretanii.

 

Cykl wykładów pt. „NaoKoło migracji” organizowany jest przez Interdyscyplinarne Koło Doktoranckie UAM 

WSTĘP WOLNY

 

tance DB

09.03 (czwartek) g.18.00

Tańce bretońskie „Folk for fun”

Prowadzenie: Anna Trąbała. Wstęp wolny

 

 

 

 

XXVII DNI KULTURY FRANCUSKIEJ I FRANKOFONII

FRANCJA IMIGRANTÓW

16-30 marca 2017

Plakat XVII DKFiF - podglad

Francja jest krajem o najdłuższej tradycji przyjmowania imigrantów w Europie. Od drugiej połowy XIX wieku imigranci przybywają do tego kraju na skalę masową. Co roku ok. 200  tysięcy osób przyjeżdża do Francji, z czego ponad połowa osiada w kraju na stałe. Obecnie we Francji mieszka ok. 7 milionów imigrantów (osób urodzonych poza Francją), co stanowi aż 11% populacji. Społeczność francuska jest wielokulturowa, wieloetniczna i wielowyznaniowa. W obecnym rządzie Francji  minister Edukacji urodziła się w Maroku, podobnie jak  minister Pracy, elegancka mer Paryża jest z pochodzenia Hiszpanką, zaś gole dla francuskiej reprezentacji piłki nożnej strzelają głównie synowie imigrantów.
Rzeczywistość imigrantów to jednak nie są zawrotne kariery, lecz trudna codzienność. Jak sobie radzą z nią ludzie, jak działa system?
 Zapraszamy na spotkania z Francją imigrantów! 

16.03. (czwartek) g.17.00, Czytelnia Francuska Szkoły Językowej UAM
Collegium Hipolita Cegielskiego UAM ul. 28 czerwca 1956r. nr 198
OLYMPUS DIGITAL CAMERA

„Polskie ślady w Paryżu”

Wernisaż wystawy fotograficznej Małgorzaty Kowalskiej

Wystawa ukazuje polskie miejsca w Paryżu – te znane wszystkim, jak pomnik A. Mickiewicza, czy słynne miejsce spotkań Wielkiej Emigracji – Hotel Lambert, jak również te mniej znane. Mało kto dociera na malutką rue Darcet, gdzie mieszkał Mickiewicz z żoną Cecylią i sześciorgiem dzieci, czy na rue Lamandé, przy której do dzisiaj działa polska szkoła. Schodów Kowalskiego trzeba nieźle się naszukać w dzielnicy La Défense, a pomnik Chopina komponującego marsz żałobny w Parku Monceau mijają już tylko paryscy poranni biegacze…

 

17.03. (piątek) g. 18.30 Dom Bretanii

Wstęp wolny. Bezpłatne wejściówki do odbioru w Domu Bretanii od 8.03

Hacen„Nassredin i ja”

Monodram w wykonaniu Hacena Sahraoui

Nassredin Hodja – legendarna postać aroganckiego bluźniercy znana w całym muzułumańskim świecie. Mówi się o nim, że jest równocześnie wariatem i mędrcem. Jest bohaterem niezliczonych legend i opowiadań. Często rozwiązuje problemy naszego absurdalnego świata, wykorzystując w tym celu jeszcze bardziej absurdalne historie.

Hacen Sahraoui urodził się we Francji w rodzinie algierskich emigrantów. Wychowywał się w dwóch kulturach, posługując się językiem francuskim i arabskim. Jego rodzice, niepiśmienni, wychowywali go, opowiadając mu historie o Nassredinie. Hacen opanował sztukę opowiadania w domu, później stała się jego zawodem. Aktor od kilku lat mieszka w Polsce. Życie po raz drugi rzuciło go na głęboką wodę obcej mu kultury, z którą musi się zmierzyć. Uważa, że otwartość i chłonienie inności pozwala na poszerzanie horyzontów, ale też skłania nas do refleksji nad własną tożsamością.

Spektakl w języku polskim

 

20.03. (poniedziałek)

g.12.00  Biblioteka Uniwersytecka, ul. Ratajczaka  38/40 

Otwarcie wystawy „Polski Paryż romantyczny” na wystawę w BU

Wystawa prezentuje kilkadziesiąt oryginalnych pamiątek z czasów Wielkiej Emigracji we Francji, pochodzących z prywatnej kolekcji. Pieczołowicie gromadzone listy, pierwsze paryskie pierwodruki wieszczów, sztambuchy, wizytówki (m.in. Mickiewicza), czy zaproszenia na Bal w Hotelu Lambert „na korzyść emigrantów” z podpisem księżnej Czartoryskiej stanowią unikatową kolekcję.  Można również zobaczyć pierwodruk Grande Polonaise Brillante  Chopina, protokół z wydobycia zwłok Mickiewicza z rodzinnego grobu w Montmorency z 1890 roku, a nawet „kwiaty z grobu Chopina” zachowane w sztambuchu Józefiny Krysińskiej z 1860 roku.

Wystawę otworzy dr hab. Artur Jazdon, Dyrektor Biblioteki Uniwersyteckiej. Słowo wstępne wygłosi prof. Maciej Serwański z Instytutu Historii UAM, wybitny znawca stosunków polsko-francuskich.  Oprawa muzyczna: uczniowie Zespołu Szkół Muzycznych w Poznaniu.

Organizatorzy: Czytelnia Francuska Szkoły Językowej UAM oraz Biblioteka Uniwersytecka.

 

18.00 Dom Bretanii

Wieczór francuskich filmów krótkometrażowych o tematyce imigracyjnej

Filmy udostępnione przez Instytut Francuski w Polsce. Wstęp wolny

maman-s

Dwie mamy (Maman(s)), 2015, reż. Maïmouna Doucouré (21’03)

Ośmioletnia Aida mieszka z rodziną na obrzeżach Paryża. Kiedy jej ojciec wraca z Senegalu, kraju, z którego pochodzą, cała rodzina przeżywa wstrząs: ojciec nie wrócił sam, towarzyszy mu młoda Senegalka Rama, którą przedstawia jako swoją drugą żonę. Aida, widząc rozpacz matki, postanawia pozbyć się nowo przybyłej.

Ostatni Francuz (Le dernier des Céfrans), 2015. reż. Pierre-Emmanuel Urcun (30’17)

le-dernier-des-cefrans

Remi boryka się z trudnościami i ma już tego dość. Powziął decyzję: zaciągnie się do wojska. Problem w tym, że brak mu odwagi, by poinformować o tym swoich kumpli, Booma, Nassera, Redouana i Moussę. W dodatku jest chyba już ostatnim Francuzem na osiedlu.

Pod twymi palcami (Sous tes doigts), 2014, reż. Marie-Christine Courtès (13’)

Kiedy umiera jej babcia, młoda Euroazjatka zanurza się we wspomnienia zmarłej i przeżywa historię kobiet swojej rodziny, od kolonialnych Indochin, po odosobnienie obozu przejściowego. Film nominowany do Cezara 2016.

Przemoc zbiorowa (Violence en réunion), 2015, reż. Karim Boukercha (15′)przemoc-zbiorowa

Co wieczór, od tygodnia, tajemnicza kobieta w burce urąga patrolom policji, prowokując starcia z młodzieżą na osiedlu. Tymczasem Vince, człowiek zniszczony życiem, dawna legenda ulicy, zmaga się ze swoimi starymi demonami, by znów nie wyjść na ulicę.

 

 

21.03. (wtorek) g. 18.00 Dom Bretanii  6 Machinskiy

Wernisaż wystawy fotografii pt. „Paryżanie”. Zdjęcia: Constantin Mashinskiy

O mieszkańcach Paryża mówi się, że są aroganccy i niesympatyczni. Constantin Mashinskiy, rosyjski fotograf urodzony w  Kazachstanie, wychowany w Hiszpanii a od pięciu lat mieszkający w Paryżu, czując się samotnie na emigracji, postanowił  to sprawdzić. Rzucił sobie wyzwanie: każdego dnia zaczepiał jakiegoś przechodnia na ulicy i prosił o pozowanie do zdjęcia. I tak przez cały 2014 rok powstało 365 portretów Paryżan, które oddają różnorodną paletę społeczną i etniczną stolicy Francji. Projekt „365 Paryżan”, którego przebieg można było śledzić dzięki mediom społecznościowym, spotkał się z dużym zainteresowaniem, zbierając bardzo dobre recenzje na całym świecie.

 

22.03. (środa) g. 18.00  Dom BretaniiOboz migrantów

Wykład Radosława Ficka pt. „Polityka azylowa Francji”

Miejsce azylu w aktualnej  francuskiej polityce imigracyjnej oraz trudności i wyzwania, jakim państwo francuskie musi obecnie sprostać. Przypadki Calais i obozów imigranckich w Paryżu.

Radosław Ficek – pochodzący z Polski prawnik, jest  dyrektorem ds. azylu w organizacji France-Terre d’asile (tłum. Francja-ziemia azylu) mającej za zadanie wspieranie cudzoziemców występujących o azyl we Francji oraz ochronę ich prawa do azylu. Organizacja nadzoruje funkcjonowanie 34 ośrodków azylowych. Radosław Ficek pracował także w UNHCR (Biuro Wysokiego Komisarza ONZ ds. Uchodźców), od 14 lat z ramienia organizacji France-terre d’asile dba o ochronę prawa w procedurach wysiedleńczych, o ochronę nieletnich cudzoziemców we Francji oraz, przede wszystkim, o zachowanie francuskiej polityki azylowej.

23.03. (czwartek) g.18.00 Czytelnia Francuska UAMOsrodek paris                                          

Spotkanie ze Sławomirą Eyrolle z Centre de Rétention Administrative w Paryżu*

*największy we Francji Ośrodek Zatrzymań Cudzoziemców o nieuregulowanym statusie pobytu

Sławomira Eyrolle od lat zajmuje się zawodowo takimi kwestiami jak łączenie rodzin imigranckich, polityka Francji wobec Romów, pomoc finansowa rządu francuskiego osobom nielegalnie przebywającym w powrocie do ich kraju. S. Eyrolle przedstawi historię, organizację i zasady funkcjonowania całej sieci francuskich centrów zatrzymań. W związku z nową falą imigrantów zalewających Francję, opowie kto i na jak długo może trafić do ośrodka, w jakich warunkach przebywa, z jakich praw może korzystać, jakie są działania podejmowane wobec zatrzymanych.

23.03 Kino Muza                                                                           

Tani czwartek z kinem imigrantów

Bilety: 8 zł

17.00 imigranci2

„Imigranci” Francja, 2015, reż. Jacques Audiard (110’)

Dheepan – bojownik tamilskich tygrysów ucieka ze Sri Lanki i jako głowa  fikcyjnej rodziny otrzymuje azyl we Francji. Rodzina dostaje mieszkanie w bloku, a Dheepan zaczyna pracę jako dozorca na osiedlu, na którym toczy się wojna gangów. Radykalne kino społeczne, nagrodzone Złotą Palmą w Cannes. 

19.00

„Wszwszyscy albo niktyscy albo nikt” Francja, 2015, reż. Kheiron (102’)

Kheiron – francuski komik urodzony w Teheranie opowiada niezwykłą drogę, którą przebyli jego rodzice, uciekinierzy polityczni z Iranu, osiedleni na przedmieściach Paryża, gdzie poświęcili się lokalnej społeczności zmagającej się ze swymi problemami. Film oparty na faktach.

21.00 szkoła Babel

„Szkoła Babel” Francja, 2014, reż. Julie Bertucelli (89’)

Reżyserka dyskretnie towarzyszy przez rok klasie złożonej z dzieci imigrantów ze wszystkich stron świata. Nastolatkowie wyrwani ze  swego naturalnego środowiska przygotowują się do nauki we francuskiej szkole, ucząc się języka i bycia ze sobą w wielokulturowej grupie.

Wybitne, poruszające  kino dokumentalne.

 

WYDARZENIE!                    

25.03.  ((sobota) g. 20.00  Blue Note, Bilety 30 zł (przedsprzedaż)/40 zł (w dniu koncertu)

Sprzedaż biletów: Dom Bretanii, Blue Note, CIM, bilety24.pl

Koncert

Startijenn – El-TaQa*

startijenn_eltaqa_groupe_2012Projekt z udziałem kultowej bretońskiej grupy Startijenn grającej muzykę celtycką oraz algierskiego wokalisty Sofiana Saïdi śpiewającego raï (muzyka arabska z rejonu Oranu) i kilku gości.

Fascynująca fuzja dwóch z pozoru odległych światów muzycznych, bretońskiego i arabskiego, z domieszką rocka i rapu, gdzie tradycyjne instrumenty bretońskie takie jak bombarda, dudy bretońskie czy irlandzkie lub akordeon oraz egzotyczne – cajon, tabla – odnajdują swoje brzmienie wśród instrumentów współczesnych.  A wszystko w transowym rytmie tańców bretońskich emanujących właściwą tylko im energią.

Projekt El-TaQa,  przyjmowany gorąco na muzycznych festiwalach w Bretanii i Europie, powstał z okazji 15-lecia zespołu Startijenn. Będzie po raz pierwszy prezentowany w Polsce.

* Startijenn to po bretońsku „energia” (po arabsku: el-taqa)

Startijenn:

Tangi Le Gall-Carré – akordeon diatoniczny
Lionel Le Page – dudy bretońskie (binioù) i irlandzkie (uilleann pipe)
Tangi Oillo – gitara
Youenn Roue – bombarda, vocal

Goście:

Sofiane Saïdi – vocal
Jérôme Kerihuel – instrumenty perkusyjne
Erwan Moal – gitary
Erwan Volant – gitara basowa

 YOUTUBE

28.03. (wtorek)  g.18.00 Dom Bretanii Sekowski Immigration

Wykład dr. Pawła Sękowskiego pt. „Francja jako kraj imigracji – perspektywa historyczna”

W końcu XIX wieku Francja stała się państwem, do którego przybywali w poszukiwaniu pracy i godnego życia liczni imigranci z wielu krajów. Już wcześniej, bo od czasów Monarchii Lipcowej (po 1830 r.) Francja przyjmowała większe grupy uchodźców, z których pierwszą była Wielka Emigracja z ziem polskich po upadku powstania listopadowego. Dowiemy się o masowej emigracji ekonomicznej w okresie międzywojennym (w tym prawie pół miliona Polaków), o francuskiej polityce imigracyjnej po drugiej wojnie światowej, jak również o kwestii integracji współczesnych imigrantów, zwłaszcza z krajów Afryki Północnej, we Francji w XXI wieku.

Dr Paweł Sękowski – historyk z Uniwersytetu Jagiellońskiego, zajmuje się historią imigracji i uchodźstwa

 

29.03. (środa) g.18.00 Czytelnia Francuska Szkoły Językowej UAML. Zaborowski obraz Modiglianiego

Leopold Zborowski – marszand i przyjaciel wielu artystów imigrantów
Wykład Teresy Michałowskiej-Barłóg

Spotkanie poświęcone legendarnej i mało znanej w Polsce postaci Leopolda Zborowskiego, który na mapie artystycznego Paryża pojawił się ponad sto lat temu. Jako młody poeta, nad Sekwaną zwany Zbo albo Zboro, wielbiciel sztuki, romantyczny mecenas i bezinteresowny impresario wielu malarzy, zwłaszcza cudzoziemców – z międzynarodowej bohemy określanej mianem Ecole de Paris – przyczynił się do sukcesu Modiglianiego, Soutine`a, Utrilla, Kieslinga, Eibischa i wielu innych. Wraz z ofiarnie wspierającą go żoną Anną z Sierpowskich, Zborowski był portretowany przez artystów ze „swojego” kręgu, m.in.. przez Modiglianiego. Paryskie mieszkanie i galeria „Zborowski” były magnesem dla ludzi ze świata sztuki.

 

30.03. (czwartek) g.18.00 Dom Bretanii

Julio Cortazar (1914-1984) ecrivain argentin nationaliste francais. FRANCE -    Date inconnue

Pisarz na emigracji – Paryż w opowiadaniach Cortazara
Wykład Karola Krzyżosiaka z cyklu „NaoKoło migracji”

Paryż w opowiadaniach Julio Cortazara jest przestrzenią gier i obrzędów, w których zatraca się tożsamość bohaterów. Ulegają oni nieubłaganym mechanizmom codziennej rutyny, lęków i przyzwyczajeń, i w prozaicznych zdarzeniach konfrontują się ze swoistą metafizyką metropolii.

Karol Krzyżosiak – doktorant w Instytucie Filologii Romańskiej UAM, interesuje się teorią literatury oraz historią i estetyką powieści, obecnie prowadzi badania nad powieścią francuską doby symbolizmu i dekadentyzmu
Wykład organizowany przez Interdyscyplinarne Koło Doktoranckie UAM „NaoKoło”

 

 

Organizator

DOM BRETANII – FUNDACJA POZNAŃ – ILLE-ET-VILAINE
Stary Rynek 37, 61-772 Poznań – tel. +48 61 851 68 51
www.dombretanii.org.plwww.facebook.com/dom.bretanii

 

 Współorganizator

Czytelnia Francuska Szkoły Językowej UAM

Collegium Hipolita Cegielskiego UAM
ul. 28 czerwca 1956r. nr 198, 61-485 Poznań
tel. 61 829-29-47

https://amu.edu.pl/francuski

  LOGO_logotyp UAM JPG

 

Partnerzy

Miasto Poznań, Biblioteka Uniwersytecka UAM, Instytut Francuski w Polsce, Kino Muza, Blue Note, Interdyscyplinarne Koło Doktoranckie UAM

 Patronat medialny


IKSIKS-czerwony-kwadrat

puls-poznania-pion
Puls Poznania

 

Poznań – wydarzysię.pl wydarzysie.pl

 

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz