Aktualny program

Ze względu na epidemię COVID-19, Zespół Domu Bretanii pracuje w trybie hybrydowym – zdalnie i w biurze, a większość działań kulturalnych przenieśliśmy tymczasowo ONLINE. Obecnie budynek Domu Bretanii jest ZAMKNIĘTY dla odwiedzających przez cały tydzień. Od poniedziałku do piątku odbieramy telefony pod numerem 61 851 68 51. Zapraszamy również do kontaktu mailowego. Biblioteka jest otwarta tylko we wtorki w g.15-17.

 

 MARZEC W DOMU BRETANII

Heloiza i Abelard. Ilustracja z "Powieści o Róży" (manuskrypt z 1300-1340 roku). Źródło: gallica.bnf.fr/BnF (domena publiczna)

Heloiza i Abelard. Ilustracja z „Powieści o Róży” (manuskrypt z 1300-1340 roku). Źródło: gallica.bnf.fr/BnF (domena publiczna)

11.03, g.18.00 ONLINE – ZOOM oraz FACEBOOK

„Kim była Heloiza?” – wykład prof. UAM Anny Loby z cyklu „Kobiety w historii Francji. Droga do uzyskania pełnych praw”

Ze wszystkich dam żyjących we Francji w XII wieku najmniej zatarła się pamięć o Heloizie. Co jednak o niej wiemy? Kim była: uczoną białogłową, przewyższającą intelektem wszystkich mężczyzn, wzorową zakonnicą, sławioną przez duchownych czy też namiętną kochanką, obrończynią wolnej miłości, buntowniczką odrzucającą małżeństwo, trawioną żarem zmysłów nawet pod habitem zakonnym? Mit Heloizy, silnie zakorzeniony w europejskiej wyobraźni zbiorowej, nie przestaje intrygować i budzić silnych emocji.

prof. UAM dr hab. Anna Loba – romanistka, zajmuje się literaturą francuskiego średniowiecza i renesansu, mediewalizmem oraz literaturą dla dzieci i młodzieży. Jest autorką monografii Le Réconfort des dames mariées. Mariage dans les écrits didactiques adressés aux femmes à la fin du Moyen Âge (2013), antologii Zwierciadło świata. Średniowieczny teatr francuski (2006), współautorką Dziejów kultury francuskiej (2005) oraz redaktorką tomu studiów poświęconych Krystynie de Pizan Ton nom sera reluisant aprés toy par longue memoire. Études sur Christine de Pizan (2017). Przełożyła na język polski m.in. Geniusz chrześcijaństwa F.R. de Chateaubrianda.

 

325.03, g.18.00 ONLINE – ZOOM oraz FACEBOOK

„Marais: podróż przez cztery wieki po legendarnej dzielnicy Paryża” – wykład Joanny Boczkowskiej-Crettenand

Wykład otwiera XXXI Dni Kultury Francuskiej i Frankofonii poświęcone paryskim ulicom. DKFiF będą odbywały się od marca do czerwca 2021.

Wykład będzie podróżą w czasie po Marais, jednej z niewielu dzielnic Paryża, której dziedzictwo architektoniczne zachowało się pomimo przebudowy centrum przez barona Haussmanna. Po II wojnie ocalił je ówczesny minister kultury André Malraux, ogłaszając strefą chronioną.

Marais to dawne mokradła, które zagospodarowywali kolejni królowie: Karol V zbudował tu pierwszą królewską siedzibę, a za czasów Henryka IV na dzisiejszym placu Wogezów powstało 36 kamienic, w których zamieszkała arystokracja i elita finansowa. Marais było też świadkiem rewolucji, z tutejszego więzienia wywieziono na gilotynę Marię Antoninę i Ludwika XVI. To tu Victor Hugo częściowo osadził akcję „Nędzników”. W XIX wieku w Marais osiedlili sią rzemieślnicy i złotnicy, a z Europy Wschodniej przyjechali uciekający przed pogromami Żydzi, z których wielu zostało wywiezionych przez niemieckich okupantów do obozów śmierci. W latach 60-tych w Marais osiedliła się wspólnota gejów. W wyremontowanych kamienicach i warsztatach powstały galerie sztuki. Marais jest dziś dzielnicą mody „à la mode”, hołubioną przez artystyczny światek. Joanna Boczkowska-Crettenand pokaże Marais, jakie odkrywa podczas codziennej włóczęgi jego uliczkami.

Joanna Boczkowska-Crettenand – absolwentka Wydziału Wiedzy o Teatrze Akademii Teatralnej w Warszawie oraz studiów filologicznych na Uniwersytecie w Genewie. Była korespondentka „Rzeczpospolitej” w Szwajcarii. Autorka esejów i recenzji dla prasy literackiej. Od 12 lat mieszka w Paryżu w dzielnicy Marais, wcześniej przez ponad 20 lat w Szwajcarii. Prowadzi na Facebooku stronę „Dziennik Paryski” i pracuje nad książką o Marais.

POSŁUCHAJ WYKŁADU ! (nagranie będzie dostępne tylko do 3.04.)

 

24.11.-31.03. Marie Claude

Wystawa fotografii Mélanie Wenger pt. „Marie-Claude – dama z lalkami”.

Tytułowa Marie-Claude to staruszka żyjąca samotnie w odległym zakątku Bretanii. W jej ubogim domu najwięcej miejsca zajmują lalki – jedyne towarzyszki jej samotności.

Mélanie Wenger poznała ją przypadkowo w 2014 roku przy drodze, w górach Monts d’Arrée, gdy nieznana kobieta, zapytana o drogę, zaproponowała jej znienacka „chodź obejrzeć moje lalki”. Z tego spotkania narodziła się bliższa i dłuższa więź, która dała początek reportażowi o samotnej, znajdującej się u schyłku życia kobiecie, żyjącej na marginesie społeczeństwa. Cykl portretów Marie-Claude to projekt głęboko humanistyczny, w którym artystka z czułością i uważnością pokazuje świat kobiety zapomnianej przez społeczeństwo.

Mélanie Wenger (ur. 1987) – fotografka dokumentalistka zajmująca się w swej pracy przede wszystkim ofiarami przemocy. Współpracuje z takimi czasopismami jak Le Figaro Magazine, National Geographic, Libération, La Libre Belgique… Za cykl fotografii „Marie-Claude” otrzymała w 2017 roku Nagrodę HSBC dla młodych zawodowych fotografów oraz nagrodę jury Grand Prix Photographique de Bretagne, a rok później została  laureatką konkursu fotograficznego Lens Culture w kategorii Emerging Talent. Jej prace były pokazywane m.in. w Paryżu, Londynie, Nowym Jorku, Brukseli, Bordeaux i Strasburgu.

Wystawę można zwiedzać we wtorki i czwartki w godz. 12-17 (obowiązują maseczki!). Wstęp wolny

OBEJRZYJ WERNISAŻ ONLINE!

 

KWIECIEŃ W DOMU BRETANII

 

Charles de Gaulle z małżonką Yvonne 21.04.1960 r. Flicr. CC BY-NC SA 2.0

Charles de Gaulle z małżonką Yvonne 21.04.1960 r. Flicr. CC BY-NC SA 2.0

08.04. (czwartek) g.18.00 ONLINE – ZOOM/Facebook

 „Ciocia Ivonne” i skandalistka Claude. Pierwsze Damy początków V Republiki – wykład dr Katarzyny Kotowskiej 

Ivonne de Gaulle i Claude Pompidou to żony pierwszych Prezydentów V Republiki. Każda z nich inaczej reprezentowała swoją społeczną misję w trudnych dla kobiet czasach lat 50 tych i 60 tych. „Ciocia Yvonne” często opisywana jako bigoteryjna gospodyni domowa, chowająca się w cieniu swojego męża-prezydenta, była tak naprawdę kobietą głęboko zaangażowaną w walkę o przyszłość młodych ludzi z niepełnosprawnością intelektualną, w zachowanie wartości moralnych, czy w legalizację pigułki antykoncepcyjnej.

Georges Pompidou z żoną Claude w Cajarc (1965). Fot. André Cros. CC BY-SA 4.0

Georges Pompidou z żoną Claude w Cajarc (1965). Fot. André Cros. CC BY-SA 4.0

„Skandalistka” Claude Pompidou wybrała inną drogę. Z wielu anegdot wyłania się kobieta pasjonująca się modą i sztuką współczesną, która utorowała drogę Pierwszym Damom z charakterem.

Zapraszamy na inauguracyjny wykład z cyklu „Pierwsze Damy V Republiki”

dr Katarzyna Kotowska, Kierownik Zakładu Literatur Romańskich Uniwersytetu Gdańskiego. Historyczka sztuki, autorka licznych artykułów naukowych z dziedziny literatury i pograniczy sztuk wizualnych. Fascynatka historii jednocześnie specjalizująca się w literaturze ostatnich dwudziestu lat. Inicjatorka i spiritus movens projektu Atelier littéraire. Gdańsk. Trzykrotna stypendystka Rządu Francuskiego. Aktualnie pracuje nad monografią francuskiej artystki współczesnej Sophie Calle.

Nasze wykłady odbywają się online za pośrednictwem aplikacji ZOOM pod linkiem:
https://zoom.us/j/97404943453?pwd=QjI3ak1CcDNZWmtGUGt3akc4eXJ1dz09
Meeting ID / ID de réunion : 974 0494 3453
Passcode / Code secret : 121035
Warto wcześniej zainstalować sobie na komputerze/telefonie aplikację Zoom (pobierz TUTAJ) i utworzyć sobie konto, aby w momencie rozpoczęcia wykładu móc z niej korzystać po zalogowaniu i kliknięciu w powyższy link. Jeśli nie mają Państwo aplikacji Zoom, można obejrzeć wykład również z poziomu przeglądarki internetowej (bez instalowania aplikacji), ale może to się wiązać ze znacznym obniżeniem jakości połączenia (przerywanie), które może wręcz uniemożliwić komunikację. Aby dołączyć do spotkania z poziomu okna przeglądarki internetowej, po kliknięciu w powyższy link, kliknąć dwukrotnie ANULUJ uruchamiające się automatycznie okienko pobierania pliku instalacyjnego i wybrać opcję (poniżej) „Join from your browser”/”Rejoindre depuis le navigateur”. Następnie należy nadać sobie jakieś imię/pseudonim i potwierdzić, że nie jest się robotem (Captcha code).
Wykłady są również  transmitowane na żywo na Facebooku, a ich zapis pozostanie dostępny przez tydzień na stronie Domu Bretanii: https://www.facebook.com/dom.bretanii

 

15.04. (czwartek) g.18.00 ONLINE – ZOOM oraz FACEBOOK

Kamienica-paryska-1845-rys.-Bertalla-kop.-Lavieille-w-Le-Diable-Ó-Paris-Paris-et-les-Parisiens-½-Revue-comique-Paris-1845.

Kamienica-paryska-1845-rys.-Bertalla-kop.-Lavieille-w-Le-Diable-Ó-Paris-Paris-et-les-Parisiens-½-Revue-comique-Paris-1845.

 

 

„Miasto Świateł u progu nowoczesności. Paryż i paryżanie w okresie II Cesarstwa (1851-1870)” – wykład prof. Rafała Dobka z cyklu „Paryż – spotkania z historią najsłynniejszego miasta świata”.

Kim byli paryżanie z lat II Republiki i II Cesarstwa (1848-1870)? Paryż w tym okresie przechodził nie tylko  rewolucję urbanistyczną prefekta Haussmanna, ale także rewolucję demograficzną i społeczną. Zmieniało się nie tylko jego zewnętrzna oblicze – budynki, bulwary czy zabytki, ale także jego mieszkańcy. Właśnie na nich skoncentruje się wykład. Kim byli paryżanie tego okresu? Skąd się wywodzili, jeśli nie z samego  Paryża? Czy Miasto Świateł można określić w tym okresie mianem miasta robotniczego? Jakie warunki życia  oferowała stolica Francji robotnikom, rzemieślnikom, służbie, a jakie burżuazji? Jak wspomniane warunki zmieniały się wraz z rozwojem miasta? Jak wpływały na polityczne wybory paryżan? Na te i inne pytania postaram się odpowiedzieć w trakcie spotkania. 

prof. UAM dr hab. Rafał Dobek (Zakład Kultury i Myśli Politycznej Instytutu Historii UAM) – zainteresowania badawcze i naukowe prof. UAM dr hab. Rafała Dobka koncentrują się wokół historii Francji XIX wieku oraz historii myśli politycznej XIX i XX wieku. Jest autorem trzech książek poświęconych tym zagadnieniom: Raymond Aron. Dialog z historią i polityką, Poznań 2005; Pierre-Joseph Proudhon, Poznań 2013; Paryż, 1871, Poznań 2013 oraz licznych artykułów.

 

22.04. (czwartek), g. 18.00 ONLINE – ZOOM oraz FACEBOOK

„Szesnastka. Paryska dzielnica, w której nawet pies jest Kimś” – wykład prof. UAM Macieja Foryckiego w ramach XXXI  Dni Kultury Francuskiej i Frankofonii

Wykład będzie swoistym wirtualnym spacerem ulicami XVI Dzielnicy Paryża, uchodzącej za najbardziej elegancką i ekskluzywną, opowieścią o miejscach, w których będziemy się zatrzymywali i okazją do anegdot. Wyruszymy spod Łuku Triumfalnego, by idąc Aleją Klébera, podziwiać zwartą architekturę tej części Paryża i poznać funkcjonowanie jednego z najszykowniejszych hoteli miasta. Na Placu Stanów Zjednoczonych czekać będą na nas prezydenckie psy: Baltique i Sumo, które oprowadzą nas trochę po urokach natury miejskiej. Przez Trocadéro, obok sklepów przy Passy, a dalej stadionu Paris Saint-Germain i kortów Rolland Garros dojdziemy do Lasku Bulońskiego. Tam zastawimy naszych czworonożnych przyjaciół, aby powrócić polskimi śladami w „Szesnastce”.

prof. UAM dr hab. Maciej Forycki specjalizuje się w dziejach nowożytnych, zwłaszcza doby Oświecenia. Jego zainteresowania badawcze dotyczą w sposób szczególny związków polsko-francuskich – jest autorem wielu prac naukowych w tym zakresie, między innymi dotyczących postaci Stanisława Leszczyńskiego czy poloników Wielkiej Encyklopedii Francuskiej. Były dyrektor paryskiej Stacji Naukowej Polskiej Akademii Nauk w Paryżu, aktywny na polu wymiany polsko-francuskiej w wielu dziedzinach wiedzy i sferach kultury. Frankofil.

 

***

NAGRANIA ARCHIWALNE WYDARZEŃ ONLINE

 

fot. Grażyna Grasa Nowacka

fot. Grażyna Grasa Nowacka

„Pieśni staruchy” – Koncert świąteczny ONLINE w wykonaniu Barbary Wilińskiej na zakończenie Dni Bretanii

Posłuchaj nagrania koncertu!

 

 

 

płynę

Piotr Rogaliński

„Łodzie”

Wystawa ONLINE w ramach projektu „NIE-ZABAWKI. Człowiek-nie zabawka

Obejrzyj wystawę online!

Więcej informacji

 

 

Eva Guillorel

Wykład Evy Guillorel pt. „Losy kobiet w lamentach  bretońskich (gwerzioù).” – WYSŁUCHAJ WYKŁADU

Dr Eva Guillorel – historyczka z Uniwersytetu Rennes 2, ceniona badaczka kultury oralnej języka francuskiego i bretońskiego, w tym pieśni, specjalizuje się m.in. w opisywaniu, poprzez ich treść, losów kobiet na przestrzeni wieków w Bretanii. Jest autorką licznych publikacji oraz 2 książek, w tym współautorką cenionego opracowania pt. „Miracles & Murders. An Introductory Anthologie of Breton Ballads” wydanego w 2017 roku przez Oxford University Press.

***

nathalie-de-broc-ecrivain-1-10„Kobiety, które stworzyły Bretanię” – wykład pisarki Nathalie de Broc – LINK do nagrania
Ces Femmes - N. de Broc

Nathalie de Broc jest cenioną we Francji powieściopisarką i niezależną dziennikarką pracującą dla telewizji France 3 Ouest. W 2019 roku opublikowała w Ouest-France książkę pt. „Ces femmes qui ont fait la Bretagne” („Kobiety, które stworzyły Bretanię”), w której prezentuje pasjonujące kobiece historie. O większości z tych wyjątkowych kobiet nikt wcześniej nie słyszał. Jej książka jest efektem długich poszukiwań archiwalnych. Wykład jest wydarzeniem towarzyszącym wystawie w Domu Bretanii pt. „Niezwykłe Bretonki” (21.09-08.10.2020).

 

 

***

TB SlideChcesz nauczyć się tańców bretońskich? Zapraszamy do darmowego skorzystania z naszego  mini-kursu pt. „Tańczymy bretońskie„. Życzymy udanej nauki!

 

 

 

dom_bretanii_logo_akcept-01
Dom Bretanii – Fundacja Poznań – Ille-et-Vilaine

Stary Rynek 37, 61-772 Poznań
tel. 61 851 68 51

  Znajdź nas na Facebooku!

 

Partnerzy

Loga

 

 

 

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz