Dni Kultury Francuskiej i Frankofonii

 

XXX DNI KULTURY FRANCUSKIEJ I FRANKOFONII

FRANCJA KOBIET

19-29 MARCA 2020

Dom Bretanii poświęca 30-tą edycję Dni Kultury Francuskiej i Frankofonii kobietom. We Francji jest ich około 34,6 milionów, to o ponad 2 miliony więcej niż mężczyzn. Francuzki uzyskały prawo wyborcze dopiero w 1944 roku. Wcześniej projekty ustaw dających im prawo głosu były odrzucane przez francuskie Zgromadzenie Narodowe w 1919, 1925, 1932 i 1935 roku! Dopiero w 1938 roku położono we Francji kres niezdolności prawnej kobiety zamężnej, ustanowionej przez Kodeks Napoleona w 1804 roku i oznaczającej całkowite uzależnienie kobiety od męża. Lata walki o prawa oraz zaangażowanie kobiet w Ruch Oporu poskutkowało decyzjami, które pozwoliły im w 1945 roku po raz pierwszy pójść do urn wyborczych. Jednak dopiero od 1965 roku Francuzki mogły podjąć pracę i otworzyć konto w banku bez oficjalnej zgody męża… Zachęcamy do spojrzenia na Francję z kobiecej perspektywy.

Program w wersji PDF

KOMUNIKAT!

Ze względu na zagrożenie rozprzestrzeniania się epidemii koronawirusa podjęliśmy decyzję o odwołaniu (lub przełożeniu na późniejszy termin) WSZYSTKICH wydarzeń planowanych w ramach XXX Dni Kultury Francuskiej i Frankofonii. Przepraszamy! Część wydarzeń odbędzie się w terminie późniejszym , o czym będziemy Państwa informować.

19.03. (czwartek) Kino MuzaAurore

Tani Czwartek z francuskim kinem kobiecym

Bilety 10 zł

 16:30 „50 wiosen Aurory” (Aurore), reż. Blandine Lenoir ǀ 2017 ǀ

Wspaniała, jak zawsze, Agnès Jaoui w słodko-gorzkiej komedii o perypetiach dojrzałej kobiety, która przechodzi kryzys związany z utratą pracy, rozwodem oraz perspektywą zostania babcią. Aurore chce się wymknąć schematom. Może to dla niej moment, aby zacząć nowe życie? Nagroda Główna na Festiwalu Transatlantyk 2017. 

KUP BILET

 

visages_villages17:45 „Twarze, plaże” (Visages, villages), reż. Agnès Varda/Jr ǀ 2017 ǀ

Dokumentalny film drogi z Agnès Vardą, wybitną reżyserką, laureatką honorowego Oscara, po obu stronach kamery. Agnès i JR, twórca murali, wyruszają w drogę po małych francuskich miasteczkach. Realizują projekt artystyczny, ale najważniejsze są dla nich spotkania z ludźmi. Arcyciekawy obraz dzisiejszej prowincjonalnej Francji widziany oczami Agnès Vardy.

KUP BILET

 l_avenir2

20:15 „Co przynosi przyszłość” (L’avenir), reż. Mia Hansen-Løve ǀ 2016 ǀ

Nathalie, nauczycielka filozofii w paryskim liceum, znajduje się w trudnym momencie życia: rozwód, śmierć matki, różne kłopoty, przez które trzeba przejść, by nadal móc cieszyć się życiem. Subtelny, inteligentny portret kobiety, nagrodzony Srebrnym Niedźwiedziem za reżyserię na Festiwalu w Berlinie, z mistrzowską rolą Isabelle Huppert.

KUP BILET

 

Nana fot. Marek Zakrzewski21.03.-29.03 Teatr Polski

Spektakl pt. „Nana” wg. Emila Zoli w reż. Moniki Pęcikiewicz

W roli tytułowej Kornelia Trawkowska

Organizator: Teatr Polski w Poznaniu

Emil Zola chciał opowiedzieć o „męskich chuciach” i zrobił to za pomocą historii kobiety – Nany, paryskiej kurtyzany, której tragiczna i pełna perypetii historia obrazuje zepsucie dekadenckiego społeczeństwa francuskiego czasów Drugiego Cesarstwa. Nana nieustannie próbuje wyzwolić się z narzuconej roli, nie przebierając w środkach. Dziś jest dla nas inspiracją i sprawia, że stawiamy sobie pytania: z czego, jak i czy w ogóle przyszło się nam wyzwalać? Jaka jest teraz nasza podmiotowość? Czego się boimy? Czego oczekujemy od innych? Co dajemy z siebie?

Premiera spektaklu: 21.03, g. 19:00

Pozostałe przedstawienia: nd. 22.03, g. 18,

od wt. 24.03 do sb. 28.03 codziennie o g. 19,

nd. 29.03, g. 18.

Informacje : www.teatr-polski.pl

Bilety: 70 zł (normalny) / 45 zł (ulgowy)

Sprzedaż: kasa Teatru Polskiego, bilety24.pl

Rezerwacja biletów: rezerwacja@teatr-polski.pl, tel. 61 852 05 41, 61 852 56 28

 

 

* Wydarzenie towarzysząceMarta Orzeszyna zdjęcie 1

15.03. (niedziela) g. 17:00 Piwnica pod Sceną Teatru Polskiego w Poznaniu

„Czyż znam wszystkie dziewki paryskie?” – Nana w towarzystwie słynnych kurtyzan.
Spotkanie z Martą Orzeszyną
, autorką książki „Paryż – miasto sztuki i miłości w czasach Belle Epoque”

Płatna miłość wyniesiona do rangi sztuki stanowiła jedną z największych atrakcji Paryża Belle Epoque. Do stolicy Francji zjeżdżali możni tego świata, by spędzić choć kilka godzin w towarzystwie słynnych kurtyzan takich jak La Castiglione, Marie Duplessis, Liane de Pougy, La Belle Otéro czy Cléo de Mérode. Dla aktorek czy tancerek kabaretowych bycie luksusową prostytutką stanowiło dopełnienie ich zawodu, klucz do sławy, możliwość dostępu do elit finansowych, artystycznych i intelektualnych. Kurtyzany i kokoty były bohaterkami wielkich skandali obyczajowych i politycznych, ale też wielkich dzieł literackich („Dama Kameliowa” Dumasa syna, „Blaski i cienie życia kurtyzany” Balzaka, „Nana” Zoli czy „W stronę Swanna” Prousta).

Fragmenty intymnych pamiętników sławnych paryskich kurtyzan przedstawi Kornelia Trawkowska odtwórczyni tytułowej roli w spektaklu „Nana”.

Bilety: 10 zł. Sprzedaż: bilety24.pl

 

23.03. (poniedziałek) g. 18:00 Dom Bretanii4

Nowa data wernisażu: 10.06. (środa) g. 18.00 – wydarzenie ONLINE!

 

Coralie Salaün

„Kochane gęby” (Gueules d’Amour)

Wystawa fotografii

10.06-01.09.2020.

Prezentacja efektów projektu artystycznego zrealizowanego w latach 2016-2017 w zakładzie karnym w Niort w ramach współpracy artystki z Rennes, Coralie Salaün z Centrum Sztuki Współczesnej i Fotograficznej Villa
Pérochon. Więźniowie na zdjęciach są przebrani i ucharakteryzowani, ponieważ prawo francuskie zabrania upubliczniania ich wizerunków. Portrety, które wiele mówią o ich charakterach i wyobraźni, powstały w celu
pedagogicznym, by przełamywać tabu oraz uwalniać od złych emocji. Projekt był prezentowany na festiwalu Spotkania Fotograficzne w Arles w 2018 roku.

Coralie Salaün – artystka działająca w Rennes. W centrum jej zainteresowania znajduje się fotografia inscenizowana, którą uprawia w konwencji surrealistycznej. Jest zaangażowana w problematykę praw człowieka, w szczególności praw dziecka, oraz na rzecz przeciwdziałania przemocy. Zrealizowała m.in. fotograficzne „Abecadło dzieci bez szans”.

-> Relacja z wernisażu wystawy on-line

Link do recenzji wystawy – artykuł autorstwa Marka S. Bochniarza

Wystawę można zwiedzać w Domu Bretanii:
– 14 lipca (wtorek) w godz. 10-16.30.
– w sierpniu – we wtorki (04, 11, 18, 25.08) w godz. 10-18.
Wstęp wolny

 

24.03. (wtorek) g. 18:00 Dom BretaniiCherchez la femme

Projekcja filmu „Szukajcie kobiety!” (Cherchez la femme!) reż. Sou Abadi ǀ 2017 ǀ 88′

Armand i Leila, studenci nauk politycznych, są parą. Kiedy Mahmoud, starszy brat Leili, wraca do Francji po długim pobycie w Jemenie, który radykalnie go zmienił, sprzeciwia się związkowi siostry. Aby widywać się z Leilą, Armand zakłada nikab. Jak mówił Alexandre Dumas, w każdej sprawie kryje się kobieta – „cherchez la femme!”. Udana satyra francusko-irańskiej reżyserki na radykalizację części społeczności muzułmańskiej we Francji i jej stosunek do kobiet.

Film z polskimi napisami. Udostępniony przez Instytut Francuski w Polsce.
Wstęp wolny.

 

Eugène_Delacroix_-_Le_28_Juillet._La_Liberté_guidant_le_peuple min25.03. (środa) g. 18:00 Dom Bretanii

Prababki i prawnuczki Marianny, czyli o kobietach w dziejach Francji”

Wykład prof. UAM Marii Solarskiej z Wydziału Historii.

Marianna stała się symbolem Francji, to ona prowadzi Lud ku wolności. Ale czy jej rodaczki — te, których była spadkobierczynią; te, które były jej współczesne i te, które były jej następczyniami — cieszyły się równością, wolnością i solidarnością podobną do ich męskich odpowiedników? Przyjrzymy się historii Francji pod tym właśnie kątem — sytuacji kobiet i jej zmianom. Dlaczego Olympe de Gouges napisała „Deklarację Praw Kobiety i Obywatelki”, a następnie została zgilotynowana? Dlaczego, w wyznaczającej drogi nowoczesności Francji, kobiety uzyskały prawo wyborcze dopiero w 1944 roku? Dlaczego Michelle Perrot jedną ze swych książek o historii kobiet zatytułowała „Milczenia Historii”?

Prof. UAM dr hab. Maria Solarska pracuje na Wydziale Historii UAM; prowadzi badania z zakresu historiografii jako praktyki kulturowej, historycznych badań nad relacjami płci oraz myślenia feministycznego. Autorka m.in. „S/przeciw-historia. Wymiar krytyczny historii kobiet” (2011); „Współczesna francuska historia kobiet. Dokonania — perspektywy — krytyka” (2009). Tłumaczka: „Francuski feminizm materialistyczny. Wybór tekstów Colette Guillaumin, Christine Delphy, Monique Wittig” (2007), „Okowy rodzaju. Męskość, kobiecość, nierówność” (2012)

 

26.03. (czwartek) g. 19:00 Dom Bretaniiprzełożono na 02.07. g. 18.00 0- wydarzenie online!Olympe_de_Gouges

 „Olympe de Gouges – rewolucjonistka, która postanowiła obalić tyranię mężczyzn”

Wykład dr. Tomasza Wysłobockiego

Olympe de Gouges (1748-1793) uchodzi obecnie za jedną z pierwszych francuskich działaczek feministycznych. Jest jedną z niewielu postaci kobiecych, które pojawiają się w podręcznikach do historii. Ta nieprzeciętna kobieta nie miała w życiu łatwo – choć była nieślubnym dzieckiem prowincjonalnego arystokraty, nie otrzymała żadnego wykształcenia. Po przeprowadzce do Paryża dokształciła się na tyle, że zaczęła pisać sztuki teatralne. Po wybuchu Rewolucji Francuskiej rzuciła się w wir polityki – stała się niezmordowaną komentatorką, a także aktywną uczestniczką wydarzeń. Gdy okazało się, że rewolucyjni prawodawcy nie przyznali Francuzkom praw wyborczych, zredagowała słynną Deklarację praw kobiety i obywatelki (1791), w której postulowała powszechne równouprawnienie kobiet. Gdy do władzy doszli jakobini z Robespierre’em na czele, postanowili się w końcu pozbyć niewygodnej działaczki, która za swe poglądy i krytykę rządu została stracona na gilotynie.

Dr Tomasz Wysłobocki – specjalista od francuskiej literatury i kultury XVIII wieku z Instytutu Filologii Romańskiej Uniwersytetu Wrocławskiego. Jest autorem m.in. monografii pt. „Obywatelki. Kobiety w przestrzeni publicznej Francji przełomu wieków XVIII i XIX” (Universitas 2014) oraz biografii „Olympe de Gouges (1748-1793). Rewolucjonistka”. W swoim dorobku ma także kilkadziesiąt artykułów naukowych poświęconych m.in. historii kobiet oraz przemianom społecznym w rewolucyjnej Francji.

Link do nagrania wykładu (dostępne tylko do 11 lipca)

 

Lili et Thierry28.03. (sobota) g. 19:00  Klub Blue Note

Koncert Lili Cros & Thierry Chazelle

Piosenka francuska

Koncert przełożony na 20.09!

Duet Lili Cros & Thierry Chazelle zagrał około 750 koncertów we Francji i w krajach frankofońskich. Ich 3 autorskie płyty były nagradzane przez środowisko muzyczne i krytyków, którzy w maju 2019 po koncercie Lili Cros & Thierry Chazelle w paryskiej Olympii pisali: „Muzyczna perła” (Le Monde), „Rzadkie zjawisko” (Le Figaro), „Wspaniałe przeżycie” (La Croix). Zabawne teksty, wpadająca w ucho melodia, rytm wygrywany na basie przez Lili, jej wspaniały głos i uśmiech to kwintesencja wieczoru z artystami z Francji, którzy wystąpią po raz pierwszy w Polsce.

Bilety 40 zł (przedsprzedaż) 50 zł (w dniu koncertu)
Sprzedaż: bilety24.pl, CIK, Blue Note, Dom Bretanii

 

 

——————————————————————-

Dni Kultury Francuskiej i Frankofonii to interdyscyplinarny Festiwal, którego celem jest szeroka prezentacja kultury frankofońskiej  czyli kultury krajów używających w życiu publicznym języka francuskiego. Organizacja festiwalu stanowi niemałe wyzwanie, bo Frankofonia oznacza wielokulturowość i obejmuje  kraje Afryki Subsaharyjskiej, Maghrebu, Bliskiego i Dalekiego Wschodu, Ameryki Północnej i oczywiście Europy. Wspólne dla wszystkich państw frankofońskich są: przynależność do Międzynarodowej Organizacji Frankofonii oraz język francuski, poza tym Frankofonia to prawdziwy tygiel różnorodnych tradycji. Organizując Festiwal uczymy się szanować różnice kulturowe oraz poznajemy bogactwo kultury krajów frankofońskich. Każda edycja Festiwalu  jest dla nas przygodą intelektualną, a nade wszystko jest odkryciem fascynujących ludzi i miejsc.

Dni Kultury Francuskiej i Frankofonii odbywają się w drugiej połowie marca ze względu na Międzynarodowy Dzień Frankofonii, który przypada 20 marca.

W ostatnich latach głównymi tematami Festiwalu były: Algieria (2011), Tunezja (2012), Maroko (2013), Quebek (2014), Liban (2015), Francja Romów (2016) oraz Francja imigrantów (2017), Senegal (2018), Marsylia (2019).

 

 

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz