Dni Kultury Francuskiej i Frankofonii

 

XXX DNI KULTURY FRANCUSKIEJ I FRANKOFONII

Temat: KOBIETY

19-29 MARCA 2020

Dom Bretanii poświęca 30-tą edycję Dni Kultury Francuskiej i Frankofonii kobietom. We Francji jest ich około 34,6 milionów, to o ponad 2 miliony więcej niż mężczyzn. Francuzki uzyskały prawo wyborcze dopiero w 1944 roku. Wcześniej projekty ustaw dających im prawo głosu były odrzucane przez francuskie Zgromadzenie Narodowe w 1919, 1925, 1932 i 1935 roku! Dopiero w 1938 roku położono we Francji kres niezdolności prawnej kobiety zamężnej, ustanowionej przez Kodeks Napoleona w 1804 roku i oznaczającej całkowite uzależnienie kobiety od męża. Lata walki o prawa oraz zaangażowanie kobiet w Ruch Oporu poskutkowało decyzjami, które pozwoliły im w 1945 roku po raz pierwszy pójść do urn wyborczych. Jednak dopiero od 1965 roku Francuzki mogły podjąć pracę i otworzyć konto w banku bez oficjalnej zgody męża… Zachęcamy do spojrzenia na Francję z kobiecej perspektywy.

 

19.03. (czwartek) Kino MuzaAurore

Tani Czwartek z francuskim kinem kobiecym

Bilety 10 zł

 16:30 „50 wiosen Aurory” (Aurore), reż. Blandine Lenoir ǀ 2017 ǀ

Wspaniała, jak zawsze, Agnès Jaoui w słodko-gorzkiej komedii o perypetiach dojrzałej kobiety.

 

visages_villages17:45 „Twarze, plaże” (Visages, villages), reż. Agnès Varda/Jr ǀ 2017 ǀ

Dokumentalny film drogi z Agnès Vardą, wybitną reżyserką, laureatką honorowego Oscara, po obu stronach kamery. Agnès i JR, twórca murali, wyruszają w drogę po małych francuskich miasteczkach. Realizują projekt artystyczny, ale najważniejsze są dla nich spotkania z ludźmi. Arcyciekawy obraz dzisiejszej prowincjonalnej Francji widziany oczami Agnès Vardy.

 l_avenir2

20:15 „Co przynosi przyszłość” (L’avenir), reż. Mia Hansen-Løve ǀ 2016 ǀ

Nathalie, nauczycielka filozofii w paryskim liceum, znajduje się w trudnym momencie życia: rozwód, śmierć matki, różne kłopoty, przez które trzeba przejść, by nadal móc cieszyć się życiem. Subtelny, inteligentny portret kobiety, nagrodzony Srebrnym Niedźwiedziem za reżyserię na Festiwalu w Berlinie, z mistrzowską rolą Isabelle Huppert.

 

21.03.-29.03 Teatr Polski

Spektakl pt. „Nana” wg. Emila Zoli w reż. Moniki Pęcikiewicz

W roli tytułowej Kornelia Trawkowska

Organizator: Teatr Polski w Poznaniu

Więcej informacji wkrótce…

Daty przedstawień: sob. 21.03, g. 19 (premiera), nd. 22.03, g. 18, wt. 24.03, g. 19, śr. 25.03, g. 19, czw. 26.03, g. 19, pt. 27.03, g. 19, sb. 28.03, g. 19, nd. 29.03, g. 18.

 

* Wydarzenie towarzysząceMarta Orzeszyna zdjęcie 1

15.03. (niedziela) g. 17:00 Piwnica pod Sceną Teatru Polskiego w Poznaniu

„Czyż znam wszystkie dziewki paryskie?” – Nana w towarzystwie słynnych kurtyzan.
Spotkanie z Martą Orzeszyną
, autorką książki „Paryż – miasto sztuki i miłości w czasach Belle Epoque”

Płatna miłość wyniesiona do rangi sztuki stanowiła jedną z największych atrakcji Paryża Belle Epoque. Do stolicy Francji zjeżdżali możni tego świata, by spędzić choć kilka godzin w towarzystwie słynnych kurtyzan takich jak La Castiglione, Marie Duplessis, Liane de Pougy, La Belle Otéro czy Cléo de Mérode. Dla aktorek czy tancerek kabaretowych bycie luksusową prostytutką stanowiło dopełnienie ich zawodu, klucz do sławy, możliwość dostępu do elit finansowych, artystycznych i intelektualnych. Kurtyzany i kokoty były bohaterkami wielkich skandali obyczajowych i politycznych, ale też wielkich dzieł literackich („Dama Kameliowa” Dumasa syna, „Blaski i cienie życia kurtyzany” Balzaka, „Nana” Zoli czy „W stronę Swanna” Prousta).

Fragmenty intymnych pamiętników sławnych paryskich kurtyzan przedstawi Kornelia Trawkowska odtwórczyni tytułowej roli w spektaklu „Nana”.

Bilety: 10 zł. Sprzedaż: bilety24.pl

 

23.03. (poniedziałek) g. 18:00 Dom Bretanii4

Otwarcie wystawy fotografii Coralie Salaün pt. „Kochane gęby”.

Seria portretów więźniów składających się na cykl „Kochane gęby” (Gueules d’Amour) powstała w wyniku współpracy Coralie Salaün z Centrum Sztuki Współczesnej i Fotograficznej Villa Pérochon w Niort w latach 2016-2017. Początkowo chodziło o to, by więźniów z zakładu karnego w Niort uczyć fotografii, z czasem narodził się pomysł na zrealizowanie projektu artystycznego. Francuskie prawo zabrania publikowania wizerunków więźniów. Artystka zaproponowała mężczyznom przebranie się i ucharakteryzowanie, tak, aby nie można było rozpoznać ich twarzy. Chciała jednak, aby przebrani modele zachowali coś z własnej osobowości. Inscenizowane wizerunki nie tylko maskują rzeczywiste twarze fotografowanych mężczyzn, ale też nadają im nowy wyraz, eksponują w oryginalny sposób ich charakter oraz dają upust ich wyobraźni. Projekt miał charakter pedagogiczny, był ukierunkowany na walkę ze stereotypami, przełamywanie tabu, grę z kodami społeczno-kulturalnymi, a także na uwalnianie od napięć oraz na podnoszenie poczucia własnej wartości więźniów. Premiera wystawy miała miejsce w więzieniu w Niort, gdzie projekt został zrealizowany. Fotografie były prezentowane na prestiżowym festiwalu fotograficznym w Arles w 2018 roku.

Coralie Salaün (ur. 1986) jest artystką działającą w Rennes. Interesuje się fotografią inscenizowaną, którą uprawia w konwencji surrealistycznej. Jest zaangażowana w problematykę praw człowieka, w szczególności praw dziecka, oraz na rzecz przeciwdziałania przemocy. Zrealizowała m.in. fotograficzne „Abecadło dzieci bez szans”.

 

24.03. (wtorek) g. 18:00 Dom BretaniiCherchez la femme

Projekcja filmu „Szukajcie kobiety!” (Cherchez la femme!) reż. Sou Abadi ǀ 2017 ǀ 88′

Armand i Leila, studenci nauk politycznych, są parą. Kiedy Mahmoud, starszy brat Leili, wraca do Francji po długim pobycie w Jemenie, który radykalnie go zmienił, sprzeciwia się związkowi siostry. Aby widywać się z Leilą, Armand zakłada nikab. Jak mówił Alexandre Dumas, w każdej sprawie kryje się kobieta – „cherchez la femme!”. Udana satyra francusko-irańskiej reżyserki na radykalizację części społeczności muzułmańskiej we Francji i jej stosunek do kobiet.

Film z polskimi napisami. Udostępniony przez Instytut Francuski w Polsce.
Wstęp wolny.

 

Eugène_Delacroix_-_Le_28_Juillet._La_Liberté_guidant_le_peuple min25.03. (środa) g. 18:00 Dom Bretanii

Prababki i prawnuczki Marianny, czyli o kobietach w dziejach Francji”

Wykład prof. UAM Marii Solarskiej z Wydziału Historii.

Marianna stała się symbolem Francji, to ona prowadzi Lud ku wolności. Ale czy jej rodaczki — te, których była spadkobierczynią; te, które były jej współczesne i te, które były jej następczyniami — cieszyły się równością, wolnością i solidarnością podobną do ich męskich odpowiedników? Przyjrzymy się historii Francji pod tym właśnie kątem — sytuacji kobiet i jej zmianom. Dlaczego Olympe de Gouge napisała „Deklarację Praw Kobiety i Obywatelki”, a następnie została zgilotynowana? Dlaczego, w wyznaczającej drogi nowoczesności Francji, kobiety uzyskały prawo wyborcze dopiero w 1944 roku? Dlaczego Michelle Perrot jedną ze swych książek o historii kobiet zatytułowała „Milczenia Historii”?

Prof. UAM dr hab. Maria Solarska pracuje na Wydziale Historii UAM; prowadzi badania z zakresu historiografii jako praktyki kulturowej, historycznych badań nad relacjami płci oraz myślenia feministycznego. Autorka m.in. „S/przeciw-historia. Wymiar krytyczny historii kobiet” (2011); „Współczesna francuska historia kobiet. Dokonania — perspektywy — krytyka” (2009). Tłumaczka: „Francuski feminizm materialistyczny. Wybór tekstów Colette Guillaumin, Christine Delphy, Monique Wittig” (2007), „Okowy rodzaju. Męskość, kobiecość, nierówność” (2012)

 

26.03. (czwartek) g. 18:00 Dom BretaniiOlympe_de_Gouges

 „Olympe de Gouges – rewolucjonistka, która postanowiła obalić tyranię mężczyzn”

Wykład dr. Tomasza Wysłobockiego

Olympe de Gouges (1748-1793) uchodzi obecnie za jedną z pierwszych francuskich działaczek feministycznych. Jest jedną z niewielu postaci kobiecych, które pojawiają się w podręcznikach do historii. Ta nieprzeciętna kobieta nie miała w życiu łatwo – choć była nieślubnym dzieckiem prowincjonalnego arystokraty, nie otrzymała żadnego wykształcenia. Po przeprowadzce do Paryża dokształciła się na tyle, że zaczęła pisać sztuki teatralne. Po wybuchu Rewolucji Francuskiej rzuciła się w wir polityki – stała się niezmordowaną komentatorką, a także aktywną uczestniczką wydarzeń. Gdy okazało się, że rewolucyjni prawodawcy nie przyznali Francuzkom praw wyborczych, zredagowała słynną Deklarację praw kobiety i obywatelki (1791), w której postulowała powszechne równouprawnienie kobiet. Gdy do władzy doszli jakobini z Robespierre’em na czele, postanowili się w końcu pozbyć niewygodnej działaczki, która za swe poglądy i krytykę rządu została stracona na gilotynie.

Dr Tomasz Wysłobocki – specjalista od francuskiej literatury i kultury XVIII wieku z Instytutu Filologii Romańskiej Uniwersytetu Wrocławskiego. Jest autorem m.in. monografii pt. „Obywatelki. Kobiety w przestrzeni publicznej Francji przełomu wieków XVIII i XIX” (Universitas 2014) oraz biografii „Olympe de Gouges (1748-1793). Rewolucjonistka”. W swoim dorobku ma także kilkadziesiąt artykułów naukowych poświęconych m.in. historii kobiet oraz przemianom społecznym w rewolucyjnej Francji.

 

Lili et Thierry28.03. (sobota) g. 19:00  Klub Blue Note

Koncert Lili Cros & Thierry Chazelle

Piosenka francuska

Duet Lili Cros & Thierry Chazelle zagrał około 750 koncertów we Francji i w krajach frankofońskich. Ich 3 autorskie płyty były nagradzane przez środowisko muzyczne i krytyków, którzy w maju 2019 po koncercie Lili Cros & Thierry Chazelle w paryskiej Olympii pisali: „Muzyczna perła” (Le Monde), „Rzadkie zjawisko” (Le Figaro), „Wspaniałe przeżycie” (La Croix). Zabawne teksty, wpadająca w ucho melodia, rytm wygrywany na basie przez Lili, jej wspaniały głos i uśmiech to kwintesencja wieczoru z artystami z Francji, którzy wystąpią po raz pierwszy w Polsce.

Bilety 40 zł (przedsprzedaż) 50 zł (w dniu koncertu)
Sprzedaż: bilety24.pl, CIK, Blue Note, Dom Bretanii

 

 

——————————————————————-

Dni Kultury Francuskiej i Frankofonii to interdyscyplinarny Festiwal, którego celem jest szeroka prezentacja kultury frankofońskiej  czyli kultury krajów używających w życiu publicznym języka francuskiego. Organizacja festiwalu stanowi niemałe wyzwanie, bo Frankofonia oznacza wielokulturowość i obejmuje  kraje Afryki Subsaharyjskiej, Maghrebu, Bliskiego i Dalekiego Wschodu, Ameryki Północnej i oczywiście Europy. Wspólne dla wszystkich państw frankofońskich są: przynależność do Międzynarodowej Organizacji Frankofonii oraz język francuski, poza tym Frankofonia to prawdziwy tygiel różnorodnych tradycji. Organizując Festiwal uczymy się szanować różnice kulturowe oraz poznajemy bogactwo kultury krajów frankofońskich. Każda edycja Festiwalu  jest dla nas przygodą intelektualną, a nade wszystko jest odkryciem fascynujących ludzi i miejsc.

Dni Kultury Francuskiej i Frankofonii odbywają się w drugiej połowie marca ze względu na Międzynarodowy Dzień Frankofonii, który przypada 20 marca.

W ostatnich latach głównymi tematami Festiwalu były: Algieria (2011), Tunezja (2012), Maroko (2013), Quebek (2014), Liban (2015), Francja Romów (2016) oraz Francja imigrantów (2017).

 

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz