Dni Bretanii

 czwartek  

XXIII Dni Bretanii

17-30 listopada 2016

Temat: Wyspy

Program w wersji PDF

Wyspy bretońskie stanowią odrębny świat pełen tajemnic i rządzący się swoimi prawami. Odosobnienie, nieustanny kontakt z żywiołem oceanu i wiatrem pobudzają ludzką wyobraźnię, inspirując powstanie fascynujących prastarych legend i prowadzą do wykształcenia się specyficznej dla wyspiarskich społeczności solidarności wśród mieszkańców i nieufnością wobec przybyszy z zewnątrz. Jak żyje się na wyspach bretońskich? Czy mają one kulturotwórczy potencjał? Co dają tym, którzy poświęcili im swoje życie i talent?

  

17.11. (czwartek) g.18.00, Dom Bretanii

Wernisaż wystawy fotografii „Wyspy bretońskie w obiektywie Michela Thersiquela”.plakat-thersi

Michel Thersiquel (1944-2007) – przedwcześnie zmarły wybitny bretoński fotograf zostawił po sobie 80 000 zdjęć, nad którymi sprawuje pieczę powołane w tym celu Stowarzyszenie Przyjaciół Michela Thersiquela. Artysta z własnego wyboru poświęcił się fotografii humanistycznej, także z wyboru pozostał wierny swojej rodzinnej Bretanii, nie ulegając pokusie światowej kariery. Kochał ludzi i był przez nich kochany. Jego bohaterowie patrzą na nas ze zdjęć przyjaźnie i ufnie. Thersiquel, fotografując ich podczas codziennych zajęć, umiał uchwycić to coś pomiędzy prostotą i wyjątkowością  każdej ludzkiej natury. 

Wystawa obejmuje fotografie czarno-białe (z lat 80′) i późniejsze kolorowe przedstawiające życie na wyspach bretońskich: pracę rybaków (wyspy Sein, Batz) i rolników (Batz), pejzaże z wyspy Ouessant oraz portrety mieszkańców Molène, Sein i innych wysp.

W wernisażu wezmą udział przedstawiciele Stowarzyszenia Przyjaciół Thersiquela z Duarnenez

Więcej o wystawie: TUTAJ

 

plakata3_ronan18.11 (piątek) g. 20.00 Blue Note  WYDARZENIE!

Ronan Le Bars (uilleann pipes) & Nicolas Quemener (gitara)
Bilety:  20 zł (przedsprzedaż)/30 zł (w dniu koncertu)
Sprzedaż: CIM, Blue Note, bilety24.pl, Dom Bretanii

Znakomity program żywiołowej a chwilami refleksyjnej i nostalgicznej muzyki bretońskiej i irlandzkiej, ukazujący niezwykłe bogactwo muzycznych klimatów wysp celtyckich.

Ronan Le Bars, jeden z najlepszych muzyków folkowych bretońskich, gra na uillean pipes – irlandzkich dudach o ciepłym brzmieniu oraz na fletach irlandzkich (low whistles). Grał z najsłynniejszymi muzykami bretońskimi takimi jak Didier Squiban, Alan Stivell czy Yann Tiersen. Współpracował również z francuskimi gwiazdami muzyki pop czy rock takimi jak Johnny Hallyday czy Claude Nougaro. Od wielu lat poszukuje nowych horyzontów w muzyce bretońskiej.

Nicolas Quemener jest jednym z najlepszych gitarzystów bretońskich, solistą wirtuozem cenionym za kreatywność, ale też wybitnym akompaniatorem. Zasłynął z grania z Gillesem Servat, z Danem Ar Brazem, z zespołem Skeduz oraz z gwiazdami muzyki irlandzkiej.

 

21.11. (poniedziałek) g. 18.00, Dom Bretaniiepstein

Projekcja filmu „Finis Terræ” (1928), reż. Jean Epstein, 80 min. Prelekcja: Vincent Guigueno

Film jest arcydziełem francuskiego kina niemego zrealizowanym przez Jeana Epsteina (1897-1953), francuskiego filmowca urodzonego w Warszawie. Dzieło Epsteina, reżysera i teoretyka kina, jest wysoko cenione we Francji. Epstein, niczym Żyd Wieczny Tułacz, odnalazł swoją Ziemię Obiecaną na wyspach bretońskich, z których uczynił w  latach 1928-48 swoje laboratorium filmowe. Szczególnie bliska była mu skalista wyspa Ouessant leżąca u zachodnich wybrzeży Bretanii, na której toczy się akcja „Finis Terræ”. To realistyczna opowieść o wyspiarskiej społeczności zjednoczonej wobec żywiołu i przeciwności losu.  Dorobek filmowy Epsteina w ostatnich latach został poddany remasteryzacji sfinansowanej przez  francuską Filmotekę Narodową.

Projekcję poprzedzi krótkie wprowadzenie do twórczości Epsteina (tłumaczone na język polski) Vincenta Guigueno, autora książki „Jean Epstein, cinéaste des îles” („Jan Epstein filmowiec z wysp”).

 

la-jument-fot-jean-guichard

La Jument – fot. Jean Guichard

22.11.(wtorek) g. 18.00, Dom Bretanii

„Czy latarnie morskie są made in Breizh?” – prezentacja multimedialna Vincenta Guigueno

Latarnie są nieodłącznym elementem nadmorskiego krajobrazu Bretanii, której wybrzeże jest skaliste, poszarpane i niebezpieczne dla żeglugi. Poznamy historie związane z ich powstaniem i legendy, które je otaczają.

Vincent Guigueno pochodzi z Bretanii, jest inżynierem specjalizującym się w bezpieczeństwie nawigacji oraz w zachowaniu i konserwacji latarń. Swoją pracę doktorską poświecił historii sygnalizacji morskiej we Francji w XIX i XX wieku. Był autorem wystawy o latarniach w Muzeum Morskim w Paryżu, w którym pracuje. Napisał liczne książki i artykuły poświęcone tematyce latarń i nawigacji.

 

23.11. (środa) g.19.00, Dom Bretaniiplakata3_morgan_05_ok_k

„Pieśni i legendy wysp celtyckich”

Recital Morgan (śpiew, harfa celtycka)

Czarodziejskie dłonie Morgan wprawiają w wibracje nie tylko struny harfy, ale i serca miłośników tego instrumentu. Bretońska artystka przygotowała specjalnie na XXIII Dni Bretanii program poświęcony wyspiarskiej tradycji muzycznej oraz legendom z wysp celtyckich, takich jak Irlandia, Oírr, Man, Lewis, Groix i Ouessant.

Wstęp bezpłatny – obowiązują wejściówki dostępne od 14.11. w bibliotece Domu Bretanii

Morgan wystąpi także:

24.11. g. 19.00 – Suchy Las –  Centrum Kultury i Biblioteka Publiczna  – wstęp: 10 zł / 5 zł (ulgowy)

25.11 g. 19.00 – Środa Wielkopolska – Kolegiata pw. Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny – wstęp wolny

26.11. g. 19.00 – Puszczykowo – Kościół pw. Matki Boskiej Wniebowziętej – wstęp wolny

 

Groix25.11. (piątek) g.18.00, Dom Bretanii

Ogłoszenie wyników konkursu plastycznego „A to jest dla mnie Francja właśnie” – temat: Wyspy szczęśliwe
Rozdanie nagród i wystawa nagrodzonych prac.

 

 

28.11. (poniedziałek) i 29.11. (wtorek), g.19.00, Dom Bretanii

„Kto widzi wyspę Ouessant, widzi własną krew” – spektakl inspirowany legendami o bretońskich wyspach w reż. P. Rogalińskiego

Występują: Piotr Rogaliński, Jarosław Cendrowski, Anna Kaźmierak

Spektakl zbudowany wokół dylematu moralnego często pojawiającego się w bretońskich legendach: czy dopuszczalne jest ratowanie naszych bliskich, kosztem krzywdy innych ludzi.  Świat bretońskich wysp jest bezlitosny, o czym świadczą popularne bretońskie powiedzenia: „Kto widzi wyspę Ouessant, widzi własną krew”, „Kto widzi wyspę Sein, widzi swoje nieszczęście”, czy „Kto widzi wyspę Molène, widzi własny koniec”. Nawiązują one do morskich katastrof, które przez wieki dziesiątkowały męską populację wysp oraz do ekstremalnych warunków życia, które niegdyś tam panowały.

 

Molène – fot. K. Tirilly

30.11. (środa), g.18.00, Dom Bretanii

„Wyspy bretońskie od kulis” – spotkanie z Katarzyną Tirilly

Poznamy, jak wygląda życie na wyspach bretońskich, które różnią się od siebie położeniem, klimatem, wielkością. Wspólne dla wszystkich jest specyficzne poczucie izolacji doświadczane przez ich stałych mieszkańców i konsekwencje z nim związane.  Katarzyna Tirilly pochodzi z Poznania, od kilku lat mieszka w Bretanii, jest autorką bloga „Bretonnissime” o odkrywaniu Bretanii, przez rok uczyła w szkole na wyspie Molène, dokąd „dojeżdżała” statkiem.

 

——————————————-

Impreza cykliczna mająca na celu promocję Bretanii. Bretania jest regionem Francji, który mimo oddalenia od Polski (ok. 1500 km dzieli ją od granic naszego kraju) ma od wielu lat bliskie kontakty z Wielkopolską i Poznaniem (Porozumienie o współpracy pomiędzy regionami podpisane w 2005 roku. Stolica Bretanii Rennes i Poznań są miastami partnerskimi od 1998 roku). Bretania w odróżnieniu od reszty Francji ma korzenie celtyckie. Jest to miejsce atrakcyjne pod każdym względem: turystycznym, historycznym i kulturowym. Dni Bretanii, które odbywają się w Poznaniu i w różnych gminach Wielkopolski, są okazją do poznania bretońskich twórców oraz do przedstawienia wielu tematów związanych z tym regionem. Z okazji Dni Bretanii ukazuje się także Gazeta Bretońska wydawana przez Dom Bretanii, gdzie publikujemy artykuły zarówno o dzisiejszej jak i o historycznej Bretanii. Zobacz Gazetę Bretońską

Dni Bretanii odbywają się tradycyjnie w listopadzie. Wybraliśmy ten miesiąc ze względu na listopadową celtycką tradycję „oswajania” nadchodzącej zimy poprzez udział w kameralnych spotkaniach, gdzie snuje się opowieści, muzykuje, tworzy kulturową wspólnotę.

 

Zapisz

Zapisz