Wykład „Wybrańcy École de Paris – między pięknem a brzydotą, między jawą a snem. Malarstwo Amadeo Modiglianiego, Chaïma Soutine i Marca Chagalla”

20.01 (poniedziałek) g.18:00

Wybrańcy École de Paris – między pięknem a brzydotą, między jawą a snem. Malarstwo Amadeo Modiglianiego, Chaïma Soutine i Marca Chagalla. –  wykład Karoliny Prymas-Jóźwiak w ramach cyklu „Wykłady o sztuce francuskiej, czyli klucze do współczesności”

Twórczość Modiglianiego, Soutine`a i Chagalla zostanie ukazana w kontekście poszukiwań I awangardy, ujawniając ich szczególne powiazania w ramach École de Paris, którą – jak wiadomo – współtworzyło wielu cudzoziemców na francuskiej ziemi. Sztuka  wymienionych artystów jest przykładem ogromnego potencjału ich talentu oraz ujawnia umiejętności twórczego interpretowania wyznaczników nowoczesności. Indywidualne drogi każdego z twórców otworzyły szerokie perspektywy rozwoju sztuki europejskiej i stały się istotnymi wskazówkami dla głównych tendencji w figuratywnym malarstwie XX w.

Cykl wykładów pt. „Sztuka francuska, czyli klucze do współczesności” będzie swego rodzaju wprowadzeniem do sztuki współczesnej, omówione zostaną kierunki artystyczne i postawy twórców, które składają się na różnorodny krajobraz sztuki nowoczesnej (od XIX w. do lat 70. XX wieku) i współczesnej (kon. XX i początku XXI w.). Celem wykładów jest nie tylko prezentacja szerokiej panoramy nowoczesnej sztuki  francuskiej i jej kontekstów, przypomnienie artystów już nieco zapomnianych, jak i lepsze poznanie niekwestionowanych gwiazd świata sztuki. Zależy nam także na wyjściu naprzeciw Słuchaczom, dla których obcowanie ze sztuka nowoczesną jest ciągle wyzwaniem, choć intrygującym, to jednak niełatwym.

Karolina Prymas-Jóźwiak – historyczka sztuki,  absolwentka UAM,  odbyła roczne stypendium naukowe na Uniwersytecie Rennes II-Haute Bretagne. Wykłada Historię Rzeźby na Uniwersytecie Artystycznym w Poznaniu, prowadzi również zajęcia na Uniwersytecie Trzeciego Wieku UAP. Od wielu lat w praktyce zajmuje się edukacją artystyczną, dydaktyką historii sztuki, treningiem twórczości. Autorka artykułów naukowych, publikacji z zakresu dydaktyki edukacji artystycznej oraz materiałów dydaktycznych dla studentów i nauczycieli