Faceless – wystawa fotografii Fabrice’a Picarda

15.06-16.07 – Dom Bretanii

France - Bretagne - Aožt 2009 - SŽrie ÒFacelessÒ - Travail sur l'identitŽ - Que serait un monde sans visage ? - Lien entre visage et identitŽ - Ne pas voir - Ne pas tre vu - Droit ˆ l'image des personnes photographiŽes - Occultation - Cheveux - Couple d'adolescents s'enlaant

© Fabrice Picard


Wystawa fotografii Fabrice’a Picarda
pt. „Faceless”

2.07 (piątek) g. 18. – Spotkanie z Fabricem Picardem w Domu Bretanii

Projekt „Faceless” (Bez twarzy), zrealizowany przez bretońskiego fotografa Fabrice’a Picarda w 2012 roku, zainspirowany był opisanym przez pisarza Jeana-Marie Gourio zdjęciem prasowym przedstawiającym dwie kobiety idące ulicą, z których jedna miała twarz zasłoniętą burką, a twarz drugiej była wypikselizowana. Obie nie miały – z różnych powodów – pokazanej twarzy: pierwsza ze względów religijnych, zgodnie z zasadami kultu postrzeganego często z perspektywy zachodniej jako opresyjny w wielu aspektach wobec kobiet, a druga – z powodu zapewnianej przez państwo ochrony wizerunku. Filozof Michel Serres pisał, że bez twarzy nie ma umowy społecznej – możliwość rozpoznawania twarzy gra ważną rolę dla pokojowego przebiegu interakcji międzyludzkich, a brak twarzy oznacza brak odpowiedzialności i brak bezpieczeństwa.

Cykl „Faceless” jest refleksją nad znaczeniem twarzy człowieka oraz jej związku z naszą tożsamością. Fotografia wszak może pokazać tylko twarz danej osoby. Fabrice Picard zadaje sobie też szereg innych pytań związanych z twarzą: jaką tożsamość mogą mieć bliźnięta, które mają tę samą twarz, ale są jednak różnymi osobami? Jak postrzegana jest tożsamość osoby, której przeszczepiono twarz kogoś obcego, wyglądającego zupełnie inaczej niż ona? Jak też, z drugiej strony, rozumieć opór wielu z nas wobec publikowania zdjęć ze naszym wizerunkiem w mediach społecznościowych? Co jesteśmy gotowi, jako społeczeństwo, widzieć lub nie widzieć na zdjęciach?

Fotograf, dla którego praca z twarzą jest fundamentalna i z natury rzeczy może prowadzić do konfliktu związanego z publikacją cudzego wizerunku, zastanawia się, czy można sportretować społeczeństwo bez twarzy. Bohaterami zdjęć Picarda są ludzie w swoim codziennym otoczeniu, których twarze zasłonięte są całkowicie włosami. Efekt tych fotografii bez twarzy jest zaskakujący – czasem intrygujący, czasem irytujący, zawsze jednak interesujący. W dobie pandemii i obowiązku noszenia masek kwestie związane z (nie)widocznością twarzy nadzwyczajnie zyskują na aktualności.

Portrait Fabrice PicardFabrice Picard (ur. 1961) uczył się sztuki fotografowania we Francuskim Towarzystwie Fotograficznym oraz w Centrum Sztuki Medialnej w Paryżu. Współpracuje z francuską agencją fotograficzną VU, publikuje m.in. w dziennikach „Libération”, „Le Monde”, tygodnikach „L’Obs”, „Télérama”. W swoich autorskich projektach artysta rozwija tematy takie jak spojrzenie, tożsamość, śmierć czy granica między rzeczywistością a wyobraźnią. Fotografuje również architekturę i pejzaż.Fotografuje również architekturę i pejzaż. Artysta spotka się z publicznością w Domu Bretanii 2 lipca.

Wystawa czynna w dn. pon.-pt. 9-17. Wstęp wolny. Zapraszamy!!!