Camino Polaco – Koncert pieśni Drogi św. Jakuba

Jacek Hałas22.10 (piątek) g. 19:00 | Pałac Działyńskich

„Camino Polaco”
Koncert pieśni Drogi św. Jakuba

W ramach XIII Festiwalu Kultur Europy – Hiszpańska Galicja

Camino de Santiago to jeden z najstarszych i najważniejszych szlaków pątniczych.
Droga Św Jakuba prowadząca do Santiago de Compostela w północno-zachodniej Hiszpanii, przemierza trakty pełne śladów wspaniałego dziedzictwa narodów Europy. Od ponad tysiąca lat wybierają się nań zarówno pobożni pielgrzymi, jak i osoby zainteresowane kulturą, przygodą i drugim człowiekiem. Wszyscy, niezależnie od wyznania i światopoglądu, zgodnie określają Camino de Santiago jako niezwykłą przestrzeń duchową.

Camino Polaco

W średniowieczu każda pielgrzymka rozpoczynała się od progu własnego domu. By przywołać tę piękną ideę,  program koncertu został oparty na trzech filarach: mało znanej tradycji pieśni dziadowskiej, ciekawym historycznym instrumentarium i gronie znakomitych wykonawców mieszkających w przysłowiowym „domu”, czyli w Poznaniu.
W warstwie muzycznej i tekstowej punktem wyjścia są pieśni polskojęzyczne, zaczerpnięte z bogatej tradycji pielgrzymów, wędrownych śpiewaków, Dziadów oraz z regionów, przez które przebiegają polskie odcinki Drogi Św Jakuba (Camino Polaco).  Posłużyły one za inspiracje do stworzenia wariacji muzycznych które prowadzą słuchacza przez kolejne etapy wyimaginowanej wędrówki z Poznania do Santiago de Compostela wiodącej przez Czechy, Niemcy, Szwajcarię, Francję i Hiszpanię.
Myśląc o instrumentarium i brzmieniach, które mogłoby przenieść słuchacza na Szlak Jakubowy jako pierwsza jawi się oczywiście Lira Korbowa. Ten średniowieczny instrument będący na wschodnich rubieżach podstawowym narzędziem muzycznym wędrownych śpiewaków (Dziadów) towarzyszył pielgrzymom, pątnikom aż do początku XX w. Pierwsze historyczne wzmianki z X wieku związane są z półwyspem Iberyjskim, zaś najstarsze wyobrażenie liry korbowej znajduje się właśnie na portyku Katedry św. Jakuba w Santiago de Compostela. Kolejnym instrumentem ważnym w kontekście pieśni i wędrówki po Camino de Santiago jest Lutnia, która budowała przez stulecia pejzaż muzyczny w zachodniej Europie. By zaznaczyć na muzycznej mapie podróży kolejne jej etapy chcemy przywołać też charakterystyczne brzmienia takich instrumentów jak niemiecka dreilire, hiszpańska gaita i „najmłodsze” brzmienie francuskiego akordeonu.

Jacek Hałas – lira, akordeon, drumla, flet pasterski, reżyseria.
Malwina Paszek – dreilire
Jan Kiernicki – lutnia
Anton Korolev – gaita
Jakub Hałas – akordeon

Bilety: 10 zł – sprzedaż online: bilety24.pl

 

JACEK HAŁAS
Absolwent Akademii Sztuk Pięknych, muzykant (lira korbowa, akordeon, flety pasterskie, drumla, fortepian), śpiewak, tancerz, kompozytor. Współtwórca wielu interesujących formacji muzycznych, międzynarodowych projektów artystycznych oraz teatralnych. Zajmuje się tradycjami wędrownych śpiewaków, tańcem ludowym, działalnością koncertową, warsztatową i edukacyjną. Razem z żoną Alicją (ludowe instrumenty perkusyjne) jako „Nomadzi Kultury” wiele lat podróżowali po Europie z tradycyjną Jurtą, prezentując przedsięwzięcia realizowane wspólnie z artystami z całego świata.
Z czworgiem nastoletnich dzieci tworzą Rodzinną Orkiestrę i Teatr „Noiseband”, z którą grają spektakle, muzykę teatralną oraz taneczną.
Jacek Hałas od lat poszukuje śladów pieśni dziadowskich w żywej tradycji, zapisach etnografów, domowych archiwach i praktykuje grę na tradycyjnym instrumencie wędrownych śpiewaków – lirze korbowej. Pisze i nagrywa muzykę dla teatru, filmu i tańca.
Jego twórczość znaleźć można na kilkunastu płytach CD, winylach, w Bibliotece Narodowej, archiwach radiowych czy w sieci, ale Jacek najbardziej ceni sobie spotkania osobiste na warsztatach, potańcówkach i koncertach które grywa równie chętnie w wiejskich świetlicach, jak i w najlepszych salach koncertowych na całym świecie.

MALWINA PASZEKMalwina Paszek ok
Muzyk, multiinstrumentalistka (lira korbowa, akordeon, karimba, cytra i fortepian, fujara słowacka), śpiewaczka. Wykonuje pieśni tradycyjne z Ukrainy, Białorusi, wschodniej Polski oraz z jej rodzimej Wielkopolski. Komponuje  i wykonuje muzykę dla teatru lalek, słuchowisk, filmów niemych i animacji. Ukończyła studia na Akademii Muzycznej w Poznaniu  w 2011 roku (teoria muzyki). Jej pasją jest lira korbowa. Na lirze wykonuje muzykę najnowszą, tradycyjną i barokową. Współpracuje z kompozytorami muzyki współczesnej. Występowała na festiwalach muzyki folkowej i klasycznej (Nowa Tradycja, Kody, Malta, Bliscy Nieznajomi, Fama, Rozstaje, Ethno Port, Poznańska Wiosna Muzyczna, TrillMe, Mikołajki Folkowe).  Laureatka konkursu „Artysto pokaż się” (2015 – III miejsce), “Mikołajki Folkowe“ (2018 – III miejsce). W 2019 roku otrzymała Medal Młodej Sztuki. Stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (Projekt Wideoporadnik Lirnika 2020), Miasta Poznania (2020). W 2021 otrzymała stypendium artystyczne Marszałka Województwa Wielkopolskiego (nagranie solowej płyty, 2021). Współtwórczyni Fundacji Korba (projekty Warsztaty z korbą 2020 oraz Sonomachina 2021).

JAN KIERNICKIJan Kiernicki
Lutnista. Studiował pod kier. dr Henryka Kasperczaka na Akademii Muzycznej w Poznaniu i Maestro Andrea Damianiego w Conservatorio di Musica di Santa Cecilia w Rzymie. Uczestniczył też w warsztatach i lekcjach mistrzowskich między innymi pod kier. Hopkinsona Smitha, Jakoba Lindberga, Paula O’Dette, Nigela Northa, Michała Gondko i Bora Zuljana. Gra na lutni, arcylutni i średniowiecznej gitternie. Śpiewa średniowieczną monodię liturgiczną i polifonię renesansową, doskonaląc się w tych dziedzinach przede wszystkim pod kier. Marcela Pérèsa z Francji. Jest założycielem i kierownikiem artystycznym zespołu Lúthien Consort.  Występuje na koncertach i festiwalach w Polsce i za granicą – na Litwie, we Włoszech, Czechach, Francji i Belgii. Wziął udział w nagraniach płyt Lúthien Consort, Liquescentes, Jerycha oraz Jacka Kowalskiego i Klubu Świętego Ludwika. Prowadzi też działalność popularyzatorską – dotąd zagrał ponad sześćset koncertów edukacyjnych w całej Wielkopolsce. W 2019 r. prowadził cotygodniową audycję o muzyce dawnej w Radio Emaus. Stypendysta programów MKDNiS – Kultura w Sieci (2020) i oraz Miasta Poznania – Poznań wspiera (2020).

ANTON KOROLOVAnton Korolow
Muzyk-samouk, multiinstrumentalista, budowniczy instrumentów (dudy i szałamaje), pasjonat muzyki oraz rekonstrukcji historycznej. Urodził się i studiował na Ukrainie, od 2016 mieszka w Polsce. Wśród instrumentów na krórych gra znajdyją się: Dudy galicyjskie Gaita Gallega, dudy francuskie z Berry, dudy bretońskie biniou kozh, dudy szwedzkie, dudy średniowieczne etc; szałamaje średniowieczne, raushpfeife, bombarda bretońska, tarota katalońśka, flety proste oraz flażolety irlandzkie; lira korbowa, nyckelharpa, skrzypce, bouzouki irlandzkie oraz greckie, baglamas. Specializuje się w muzyce tanecznej z różnych regionów Europy. Gra w wielu zespołach muzycznych jako stały członek oraz jako muzyk sesyjny (Pechera (Kijów/Winnica), TopOrkiestra (Kijów), Mashala Doza (Kijów), Balquemia (Warszawa), Ariadne’s Thread (Kraków), Rahat (Poznań), Huskarl (Gniezno)) brał udzial w koncertach oraz nagraniach zespołów ALTA kapela zamkowa (Warszawa), Magiczne ogrody muzyczne (Warszawa) ta in.
Brał udział w wielu festiwalach w Polsce oraz za granicą. Prowadzi własną pracownię instrumentów dętych (Dudelzakład).

JAKUB HAŁASJakub Hałas ok
Najmłodszy członek zespołu, muzyk, plastyk. Absolwent Jazzowej PSM II st. na kierunku akordeon jazzowy oraz Liceum Plastycznego w Poznaniu. Gra w rodzinnym zespole Noiseband, z którym realizuje zarówno koncerty, jak i spektakle teatralne w Polsce i za granicą. Maluje, tworzy kompozycje rzeźbiarskie, studiuje też związki sztuk wizualnych z muzyką.