Alain Amet – Nierozłączni. Bretończycy i ich celtyckie tatuaże – wystawa
Do 4.10
Wystawa fotografii Alaina Ameta „Nierozłączni. Bretończycy i ich celtyckie tatuaże”
Dziedzictwo celtyckie jest ważną częścią kultury Bretanii i tożsamości jej mieszkańców, w naturalny sposób znalazło swoje odzwierciedlenie również w tatuażu, który – przez długi czas pozostając w Europie sztuką marginalną. pokątną i intymną. charakterystyczną dla środowiska więźniów czy marynarzy – dziś staje się pełnoprawną i chętnie eksponowaną dziedziną sztuki i zatacza coraz szersze kręgi we współczesnym społeczeństwie. Decyzja, najczęściej głęboko przemyślana, o zrobieniu sobie tatuażu, wiąże się z afirmacją osobistych wartości.
Fotoreportaż zrealizowany przez Alina Ameta przy współpracy z kuratorką Manon Six wiele mówi o przywiązaniu Bretończyków do celtyckich symboli i postaci – mitologicznych czy historycznych. Prezentowane tatuaże charakteryzują się różnorodnością odniesień oraz bogactwem motywów graficznych, wśród których znaleźć można triskelion, bretońską flagę Gwenn ha du, symbolicznego dla Bretanii gronostaja, Ankou – bretońską personifikację śmierci, Korrigany (bretońskie krasnoludki), czarodzieja Merlina i wróżkę Vivianę czy wreszcie elementy pejzażu bretońskiego jak morze, statki, latarnie oraz tradycyjne bretońskie instrumenty. Wszystkie są manifestacją bretońskiej tożsamości. Cykl powstał na potrzeby wystawy „Celtycka?” prezentującej różne aspekty celtyckości Bretanii, zorganizowanej przez Musée de Bretagne w Rennes w 2022 roku. Do udziału w projekcie zgłosiło się ponad 1500 osób chętnych by pokazać swoje tatuaże i opowiedzieć ich historię. W Domu Bretanii prezentujemy wybór 26 zdjęć wraz z opisami.
Alain Amet – fotograf, opiekuje się zbiorami ikonograficznymi Musée de Bretagne (Muzeum Bretanii) w Rennes. Od 20 lat rozwija osobisty styl fotografii dokumentalnej i artystycznej. Interesuje się reportażem. fotografią humanistyczną i społeczną. a także sztuką uliczną i krajobrazem miejskim. Inspiruje się takimi fotografami jak Dorothea Lange. Eugène Smith czy Raymond Depardon. W ramach projektu „Bretagne dans la peau” zrealizował dla Muzeum Bretanii 150 fotografii Bretończyków mających tatuaże o symbolice celtyckiej lub bretońskiej.
Wystawa czynna do 4.10, pon- śr. 10-18, czw- pt 9-17. Wstęp wolny.
Projekt współfinansowany ze środków Miasta Poznań i Regionu Bretania.